Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025
philipkarlberg

Hur får man bort impellern på ett Alpha One-drev?

Rekommendera Poster

Hej,

Jag skrev häromdagen ett inlägg om mitt problem med kylningen av min Mercruiser. Det visade sig trots allt vara impellern i drevet (se bild). Så nu jag har monterat bort den nedre delen av drevet, men hur får man bort den gamla impellern?

Jag har en tjock bok om Mercruisers, men den säger inte i detalj hur detta sker, bara att man ska ta bort den. Och man vill ju inte ta i allt för mycket, så man skadar något.

Är det någon som vet hur man gör detta? Måste man ta bort drivaxeln?

Tack på förhand

Philip

post-10004028-1394236323,5167_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag glömde att säga att jag verkligen försökt att få bort impellern, men den sitter som berget. Upptäckte precis att det är ett Gen I drev jag har, och inge Gen II som säljaren informerade mig om...

Philip

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mercruisers manualer kan laddas ner i pdf-form på iboats alldeles gratis, önskar detsamma hade gällt Yamaha. Index för manualerna finns på nedanstående länk, eventuellt får du teckna medlemskap på iboats men det är lika enkelt som här på Maringuiden.

http://forums.iboats.com/showthread.php?p=1693398#post 1693398

Annars ska impellern bara upp längs drivaxeln, två skruvmejslar på varsin sida om impellern brukar funka om den trögar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Märkligt, den vill inte komma med, skickar den via pm istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får ta ett bågfilsblad o klyva navet på impellern så går det

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för alla svar. Jag gjorde nyss ett nytt försök att bända med två skruvmejslar, men utan lycka. Men imorn ska jag försöka bända bort den försiktigt med en kofot, alternativt sågar upp den.

Återkommer

Philip

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man sågar upp navet, är det inte lätta att man skadar axeln då? Förstår inte att det är tänkt att man ska byta impellern varje år...

Philip

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska INTE byta impellern varje år på Mercruiser Alpha One.

Möjligen vart 5:e eller längre.

Viktigt är att smörja impellern vid montage med speceialfett då den annars riskerar att brännas.

OBS välj specialfett som gummit i impellern mår bra av.

 

::Harry::

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där gäller gen2, inte gen1 som har en liten impeller med ordentligt böjda vingar som lätt spricker, där gäller tvåårsintervaller på impellerbyten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sticker in med en fråga som kanske inte har med tråden att göra.

Hur ofta skall den bytas på ett Bravo 3 drev?

Tack och ursäkta intrånget i tråden Flört.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag fick efter mycket om och men bort impellern i drevet. Fick till slut såga bort den med bågfil. Så nu är drevet på plats igen, och jag provkörde i eftermiddags. Det gick bra till en början, men efter ca 10 min blev motorn varm igen så jag fick stänga av.

Jag fattar inte vad det kan vara för fel nu? Har rengjort värmeväxlaren, kollat termostaten, och nu impellern. Det som jag inte kollat är cirkulationspumpen i motorn.

Värt att tillägga är att jag inte har varvat motorn nämnvärt när jag provkört. Idag använde jag även en spolmuff på drevet, där mycket vatten såg ut att spruta utanför. Får den inte tillräckligt med vatten? Jag kopplade loss IN-slangen till värmeväxlaren idag, och det var ju inte så att det forsade vatten direkt. Snarare en liten stråle på ca 5 cm. (Ni får ursäkta att jag skrivit en annan tråd om detta, men jag fick inga svar där).

Philip

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan grej jag glömde säga är att avgasbälgen på drevet är trasig, men det ska väl inte påverka kylningen, eller?

Philip

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan bero på avgasbälgen!

Om den är av så kan den vikas när du trimmar ner drevet och det blir för stort mottryck av avgaser  för impellern.

En trasig avgasbälg skall bytas eller tas bort.

Jag skulle ta det försiktigt och inte bända med kofot på impellern. Det är mycket bättre att såga i själva impellern.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har faktiskt inte tänkt på att bälgen kan vika sig och täppa till något, men när motorn blivit överhettad så har det rykt ordentligt om avgaserna iaf. Hur menar du att trycket på impellern blivit för stort? Menar du impellern i cirkulationspumpen i motorn då? (Mercruisern har ingen gummi-impeller utan ett hjul i metall).

Philip

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kom på en sak, mellan impellern i drevet och innan värmeväxlaren så sitter det någon slags olje-kylare för servostyrningen. Kan det vara så att den har kärvat igen? Jag tycker det borde vara bättre tryck på IN-vattnet till värmeväxlaren.

Philip

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...