Toba 0 Postad 25 April , 2010 Hej, Tänkte skaffa ett Delta ankare (6kg) till min MV Marin 6600 FC. Tyvärr är ankarboxen i aktern för liten för Deltan (ryms i förboxen). Hurudana upphängningsarrangemang i aktern har ni för era ankaren? Speciellt lösningar för Delta ankare mottages med tacksamhet! Mvh, Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 26 April , 2010 Min tillfälliga och högst provisoriska lösning ser ut så här, med det är nog inget för dig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 26 April , 2010 En bild från ett annat håll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toba 0 Postad 28 April , 2010 Tack för det Toaen, även om det inte passar som sådant fick jag lite nya infallsvinklar. Jag hade tänkt på nån lösning bara för att hänga upp ankaret (alltså inget ankarspel), tex, ett rostfritt rör (kanske ca 30-40 cm) dit man bara stoppar ankarets arm (ankaret med spetsen uppåt) så att det hänger där. Hur gör man så att det inte skramlar? Nåt slags mjuk fodring på röret? Any ideas? Mvh, Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 28 April , 2010 Och så hamnade inlägget högst upp igen, så att fler kan se det och kanske kläcka nya ideer. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mauv 0 Postad 2 Maj , 2010 Hej! Har samma problem som du (men med Bruce) och har sett en enkel lösning på forumet: http://www.maringuiden.se/u/peha/;action=minbat&id=7956 F.ö har jag nyss köpt min MV och det jag funderar på är om inte ventilationen behöver förbättraas. Du kanske har erfarenhet av om orginallösningen räcker till? MVH/Mathias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toba 0 Postad 2 Maj , 2010 Tack för tipset, exakt det som jag söker! Mauv, specificera gärna vad du menade med ventilation. Ifall du menar om luften räcker till på natten, så har jag inte haft några problem. Om det är kyligt/fuktigt låter jag Wallasen gå, det har varit tillräckligt åtminstone hittills. Mvh, Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mauv 0 Postad 16 Maj , 2010 Hej! Vad roligt att det fungerade med ankaret. Själv gick jag ner på ett 5 kg bruceankare och fick lätt in den samt 40 m ankarlina 3 m kätting i ankarboxen. Har ett 7,5 kg bruceankare i fören som jag kan låna om jag, mot förmodan, behöver något kraftigare. Gällande ventilation så har vi inte sovit i båten ännu. Ser dock att all ventilation är monterad mot aktern samt att ingen ventilation finns i fören, vilket borde innebära dåligt luftflöde. Min tanke är att montera en solcellsdriven fläkt (med batteri) som man kan byta fläkthjul på för att trycka in luften i fören och att befintlig ventilation i aktern blir en sorts överluft/frånluft. Termiken kommer att hjälpa fläkten/tilluften då den ligger lägre än frånluften (varm luft stiger uppåt), upplägget liknar det man finner i bilar. Men man kanske man skall prova sova i båten först... MVH/Mathias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser