pgh73 2 Postad 25 April , 2010 Skulle ut på premiärturen med segelbåten idag. Startade motorn,var en aningens svår men gick igång som vanligt. Istället för att starta på direkten tog det 1-2 sekunder mer. Lite ja, men dock. Efter detta åker vi iväg men redan efter 50 meter hör jag hur motorn rusar i varv, det spelar ingen roll vad jag gör. Drar i gasen, slår i backen, drar i dödaren allt men inget händer. Röken kommer från avgasröret och jag börjar bli väldigt orolig för att motorn skall flyga i luften. Till slut hör jag hur varvet avtar och sen stannar motorn. Jag vet inte varför. Vi ligger stilla i 10-15 minuter. Testar sedan att starta den, den går igång som vanligt, inget missljud alls - allt är som vanligt. Vad kan detta bero på? Kan det vara rent mekaniskt att gasen har fastnat eller vad? Är inte så där jättekunnig på att meka. Det hade sprutat ut lite lite olja i motorrummet, vet ej varifrån i samband med rusningen. inga varningslampor lyste under missödet. Vad ska jag göra/kontrollera? Eller det är bara att ta det lugnt och gå vidare? /Pär Jag har inte gjort ngt speciellt under vintern, sedvanligt oljebyte/rengjort filtret inför vintervilan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusten1 26 Postad 25 April , 2010 Kolla oljenivån, om den är för hög kan olja tryckas in i cylindern och motorn går (rusar ) på denna olja. Vanligt att Yanmar med liggande cylindrar reagerar så. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tfrisk 1 Postad 25 April , 2010 Slå en signal till Sjöbergs och kolla med dem, de kan Yanmar. Har för mig att en båt på vår klubb råkade ut för något liknande, kannringarna var slitna och den gick i princip på sin egen smörjolja. Men om det var en YSM8 vill jag låta vara osagt. Är det den som har cylindrarna liggande horisontellt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pgh73 2 Postad 25 April , 2010 Stort tack, låter mycket troligt. Det är inte helt lätt att få rätt mängd olja, motorn lutar lite så värdet på stickan visar lite fel. Ska kolla nivån asap. Ja, den har ju liggande cylle. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lizardking 7 Postad 25 April , 2010 Jag har en Ysm12 och fick av förre ägaren instruktioner att inte fylla på för mycket olja, Som en tidigare skrbent skriver så kan motorn börja gå på motoroljan i sumpen. Om motorn dessutom är montetad lutande så stämmer inte nivåerna på oljestickan. Jag fyller precis över min strecket för att undvika att den kör på fel olja. /Micke W Senast ändrad av lizardking | 26 april 2010 | 17:12 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser