Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
DrChaos

B30 renovering

Rekommendera Poster

Hej,

Har efter många om och men beslutat mig för att renovera den gamla AQ165an. Toppen är på rep med nya ventiler och säten. Men, när jag tittar på blocket så ser det inte helt snyggt ut. Finns lite gropar i cylinderfodren och en misstänkt spricka mellan kylkanal och cylinder.

Nu har jag en b30 bilmotor i garaget som jag öppnat. Blocket till denna såg helt ny ut så jag skulle gärna byta. Kan inte se någon skillnad mellan blocken så jag misstänker att det är samma.

1) Är det någon skillnad mellan bil och båt block b30?

2) Är det någon skillnad på vevaxeln och dess lager?

3) är det någon skillnad på kolvarna?

4) Är det någon skillnad på kamaxel? Kamaxeln misstänker jag är en annan så där tänkte jag skaffa en ny eller använda den gamla båtaxeln.

Alla reservdelar är normalt mycke dyrare för båt än bilvarianten så jag vore tacksam om någon kunde svara på vilka av dessa komponenter som skiljer sig

-lager vevaxel, lager kamaxel,kamdrev, lyftare, vevaxeltätning.

Ytterst tacksam för svar.

Jan-Olov, Luleå

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blocken, vevaxel, lager, kolvar, vestakar, lyftare, stötstänger, vipparmar är samma melln bil och marin B30

Men vevaxel skiljer sig. Byter du vevaxel så ska du byta lyftare. Plockar du isär och inte håller ordning på lyftarees plats så ska de bytas.

 

B30 har inte foder utan cylindrarna är direkt i blocket. Har du vändkanter så bör du borra blocket. Ett gammalt kanske räcker att hona upp men troligen behövs det borras samt man använder då överdimensionskolvar.

Vevaxeln är troligen ok. Be något proffs kika på den och mäta så den inte är oval på lageren. Eftersom det är samma som till bil så kan en bilmotors delar gå att använda, helst en med automat som då gått betydligt lugnare.

Renoverat en B20 med en vevaxel som gått 20.000 mil och den var otroligt bra skick. (automat låda hade den bilen haft)

Oljepump bör du byta om du renoverar. Sedan finns det lite mer och det bör kollas upp.

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaren. Detta hjälper mig otroligt mycket. I senaste svaret stod det dock vevaxeln skiljer mellan bil och båt men du menar väl kamaxeln?

För min del var det mycket skönt att höra då jag hade en gammal b30 bilmotor som jag skruvat isär. Det visade sig att block kolvar och vevaxel var i otroligt fint skick. Så kunde jag använda dessa så skulle jag få en ny motor.

Tackar för era svar.

Jan-olov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givetvis kamaxel som skiljer. Rörde till det lite.

Vevaxel är samma.

Kamaxel skiljer en del och beror på hur man vill placera optimalt vridmoment

 

Här är en länk som beskriver de olika kamaxlarna på B20 och ger viss hjälp

http://www.kgtrimning.com/kamB1820.htm

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tackar igen för att du klargjorde detta. Man helrenoverar bara en motor en gång så det gäller att man byter allt som kan gå snett. Tänkte byta alla lager,packningar  och ny kamaxel, kolv block och cylindrar tänkte jag ta från bilmotorn som var otroligt fin. Cylindrarna behöver endast konas då de är i stort sett spegelblanka. Men jag blir lite förvånad över att oljepumpen bör bytas. det är väl en kuggpump som bör vara otroligt driftsäkra. Men, finns det den minsta risk att pumpen krånglar så ska den bytas.

- Är det något mer ni kommer på som bör bytas?

Bultar vattenpump och oljekylaren gås också igenom men resten är ganska lätt att byta efteråt vid behov.

Tackar för era svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Har inte marinmotorn grövre kolvbultar mm?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en kam och vevaxel från en aq170 (b30) marinmotor liggandes om något skulle vara intressant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ingen skillnad i kolvbult mellan marin och bilmotorerna. Däremot har tidiga B30 22 mm kolvbult och sena 24 mm. Bytet är ungefär vid 74 års modell.
Vevstakarna med 22 mm kolvbult håller för övirgt för mer effekt/moment än de med 24 mm kolvbult.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för informationen. Jag håller just på med at lyfta ur motorn så sedan får jag se om kammen behöver bytas. Har varit förbi Mekonomen och enligt dem skiljer det något mellan blocken också. De påstår att marinvarianten har rostfria fryspluggar medan bilen har ett sämre material. Så de rekomenderade att jag bytte pluggar. Kan dock vara svåra att få tag på.

Till Duxand  -Ser din kam bra ut och vad vill du isåfall ha för den?

Jan-Olov

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var en bra länk o bilöligt verkade också vara. Ska genast ringa dem o höra om de kan få fram grejer till båtmotorn. När jag var på mekonomen så var det massor av delar som de inte kunde få fram. Då motorblocket är ganska slitet så tänkte jag byta till ett bilmotorblock. Ska vara samma men vissa hävdar att frostpluggarna är av sämre kvalite. Ska kolla om det går att få tag på rosfria från din länk.

Håller med dig att en begagnad kam inte är vad jag tänkt mig. Att renovera en motor vill man inte göra om så alla delar som roterar tänkte jag byta och även block och vibrationsdämpare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kamaxlar var inte så lätt att få tag i till B30 marinversion. VP Autoparts hade axlar av typ C och K men de kunde inte svara på om det är marinversion. Är det någon av er som vet vad marinversionen heter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet ej om detta är sagt innan men

Det pratades tidigare om skillnader på kolvbult/vevstaksbult vevaxel.

 

Tom 1973 årsmodell har 6 bultad (vid svänghjulet) vevaxel och 1974 och nyare har 8 bultad vevaxel.

 

MVH HenkeCool

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror B30 marin hade C-kam men att man på senare tid tagit fram kamaxlar med profil P som VP tog fram till de sena B20 i marinutförande. Samma sak med K-kammen, den fanns aldrig som original utan är en B20-profil som senare tagits fram också för B30.

Kamaxel, rostfria frostpluggar mm hittar du hos Orbitrade eller original hos VP. Även KG Trimning kan ha P-kammen och packningar till marinmotorn, ev. även rostfria frostpluggar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu rengjort grejerna och helt riktigt så var kammen helt slut. Bevs ingen expert då enbart en visuell inspektion visade att den var kantig och tydligt nedslitna ytor.

Vevaxeln var 6-bultad och såg rätt fin ut. Ska dock mäta upp lagerytorna idag. Enda skillnaden som jag sett så här långt är kammen och kugghjultet till kamaxeldrevet. På bilen var det någon skags bakelitdrev som föll isär i händerna medan båten hade ett ståldrev.

Mekonomen tyckte att jag kunde behålla ramlagren men det känns inte bra då jag ska byta näsan allt annat. Kamaxeln gick att få tag på mekonomet till det fina priset 4475kr. kamaxellagren tänkte jag behålla om de inte är väldigt slitna. Verkar otroligt svårt att få ut dem.

J.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som tidigare nämnts

Glöm inte att du ska ha nya lyftare, annars tar nya kammen slut mycket snabbt.

Givetvis nya lager till vevaxeln, både ramlager och vevlager.

Lämpligt att polera/lappa upp gamla veven med fint slippapper. Tar bort gamla oljerester mm så får du en fin yta som bär oljefilmen bättre.

Använd gärna smörja med  mylybedensulfid när du sätter ihop prylarna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för tipsen. Mäte upp alla lagerytorna i två riktningar (0/90gr) och det skiljer max 0.1 mm mellan största och minstaq måttet. Men det finns lite fina repor och även lite bränd olja som inte gått bort med avfettning. Funderade just om jag kunde ta lite fin våtslippapper och polera upp ytorna. Några tips på hur fint papper man ska använda?

Sedan är det de där pluggarna. Är det mycket svårt att byta dem? Frågade maringubbar här i stan och de tyckte inte jag behövde byta dem. Några tips på hur man gör bytet och vad man ska sätta på blocket (typ packningslim)?

Får jag lös pluggarna så ska det inte vara så svårt att byta kamlagren också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är motorn kyld med sjövatten eller har du en värmeväxlare? Om du kör sjövatten i den tycker jag du ska byta frostpluggar och sätta i rostfria. Annars kan du behålla original eller byta till nya vanliga förzinkade.
Frostpluggarna är normalt inte tätade med något. Det är bara kupade brickor som man slår in på plats. När man bankar till dem i ändläget plattas de ut något, diametern ökar och de sluter tätt. Vill man ändå lägga i något tätningsmaterial så funkar klassisk Permatex eller Locktite flänstätning. Det är ingen raketforskning direkt.
De gamla brickorna tar man ut genom att slå en skruvmejsel genom dem. Sen bryter man bara loss dem. Inte svårt.

Försök inte byta kamlager själv utan att ha ett riktigt verktyg. Det kommer att misslyckas! Lämna det till en expert i så fall! Brukar inte vara dyrt att få det gjort så länge det inte behövs mer jobb.

Jag tycker inte du ska slipa på vevaxel. Polera bara med fint polermedel.

Klart du byter både ramlager och vevlager i den när den ändå är isär!

 

Lycka till!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för alla tips. Motorn har en värmeväxlare så jag förväntade mig att det inte skulle vara några rostproblem inne i motorn. Men när jag öppnade den så var det fullt med rost i kylkanalerna. Se bild.

Även kolvarna var mycket illa åtgången med djupa gropar. På bilmotorn var både kolvar och block väldigt fina.

Verkar det inte som om det är läckage i värmeväxlaren? Får en känsla av att sjövatten kommer in i systemet.

post-10006397-1394236334,5759_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fel bild kom in det skulle vara denna.

Bilden i föregående inlägg är från bilmotorn.

post-10006397-1394236334,6504_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...