Cefalon 0 Postad 25 April , 2010 Som så många andra förbereder vi vår lilla båt för en härlig sommar på havet. Behöver dock byta relingen som är av inplastad vajer. Vet ngn vart man kan få vajer eller firma som klipper och fixar till en likadan som vi har inom Stockholm / värmdö området? Se bif bild. Hälsning Mathias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lizardking 7 Postad 25 April , 2010 Hej Tittar man på bilden så tycker jag att det ser ut som mantåg. Hör med Benns i Saltsjö Boo de fixar det mesta. www.benns.se /Micke W Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 25 April , 2010 Precis som föregående skribent så tror jag också du menar mantåg. Om det är nödvändigt att byta mantågen pga att dom är dåliga eller trasiga kan du kontakta vilken riggare som helst så kan dom göra nya till dig med dom gamla som mått. Benns är en tex, Speed made good ute vid Lidingövarvet en annan som kan pressa nya wirar till dig. Men tänk på att kolla vad det kostar innan du beställer för det är inte gratis och du bör försöka att återanvända så mycket av de gamla delarna som möjligt typ vantskruv etc för dessa är också ganska dyra. Kompletta mantåg är inte gratis. Om det bara är ett kosmetiskt problem kan du komma billigare undan genom att helt enkelt skala av plasten och polera wiren med lite autosol. Ett annat alternativ är att krympa på ny plast, det finns renoveringskrympslang för just detta ändamål. Se tex: http://www.newtec-lid.se/svenska/battillbehor/bat_index.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cefalon 0 Postad 25 April , 2010 Tack för kanonsvar. Endast kosmetiska skäl jag vill byta så jag kollar upp Newtec. Hälsning Mathias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stream 1 Postad 25 April , 2010 Skala av plasten och kör med naken wire - det är snyggare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 25 April , 2010 men sliter grymt på segel m.m. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alfken 0 Postad 25 April , 2010 Om det bara är den vita delen som är dålig, köp krympslang. ta bort den gamla, på med den nya. In i ugnen med hela kittet. ca 150 grader, sen ser du hur slangen krymper. Det går ganska fort. Så gjorde jag, det blev så bra så. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 25 April , 2010 Ska du ha plast på så ha det bara där förseglet riskerar att ligga emot. Plasten är inte bra för viren, den rostar under. Hjertmans, t.ex. säljer grejor så att du kan sätta ihop ditt mantåg själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser