Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
tiger51

segel , Hjälp !

Rekommendera Poster

Hej !  har precis köpt en stortriss mk1 , Och är mycket nöjd med den , Dock inte med förseglen , Stortrglet är dock Nästan nytt , Men jag vill har råd  om villket segel jag skall välja , har tittat på boding sails , Hadde tänkt mig en genua, Eller kanske Fock,!

 har dock svårt att bestämma mig ,

Kom gärna med förslag om segelmakeri också ! Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du bara ha ett försegel så blir det en fock jag råder dig till. Den kan du ha uppe även om det blåser mycket. Genuan är ett komplementsegel som man kan använda vid lättare vindar eller vid öppnare bogar. Det hittades på av en svensk till en kappegling just i Genusa en gång i tiden.

Det som räknas som båtens baskläder är det sk kryss-stället och det är stor och fock.

Vilket segelmakeri du anlitar är nog mindre viktigt. Ta ett som ligger nära dig så du kan åka dit och titta och hämta seglet -  och få det omgjort om något inte är bra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir inte segelytan i minsta laget med bara fock och stor vid normalt sommarfinväder? Jag tror nog de flesta skulle satsat på en ny genua. Fast att kryssa med fock är ju mkt mindre jobbigt än med genua.

Fast å andra sidan... I undanvind funkar en gammal genua typ lika bra som en ny. Men en bukig fock funkar väldigt dåligt på kryss.

Segelmakeri i närheten är bra.



Senast ändrad av Luffarn | 25 april 2010 | 12:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fock till en stortriss MK1 skulle jag med gott samvete beställa på distans! Sannolikt tänker du inte kappsegla eller korsa atlanten med den båten och måtten, modellen och kraven på en stortrissfock är ganska standardiserade. (Lättsytt segel) Jag kan rekommendera Kabat i GBG http://www.segelochbat.se/ som syr upp segel hos Narwal i Polen! Där har jag handlat. Bra att ha att göra med, bra priser och snabb leverans!

Men satsa definitivt på en fock före Genuan!
Precis som tidigare sagts! Effektiv kryss kräver en bra fock! Halvvind och slör, där funkar en gammal, urblåst genua bra!
I lättare vindar kommer du ändå inte kunna satsa på att pressa höjd ur en stortriss på kryssen!
Satsa på en billigt och bra cruisingfock och sätt pengarna som blir över på ett Genuakonto är mitt råd.

-----------------------------------------

Titta gärna in på http://hem.bredband.net/struten

 



Senast ändrad av Janken | 25 april 2010 | 12:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller också kanske du skippar genuan och skaffar en gennaker och får fart i nästan ingen vind alls.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så storsatsa på säkerhet och bekvämlighet, dvs en rullgenua !

Kostar en slant, men i samband med nyinköp av försegel bör det övervägas.
En genua speciellt uppsydd för rulle kan ges en bättre kompromiss-form mellan fock och genua, plus bättre hållbarhet, än omsydda gamla. Inget för tävlingsseglare naturligtvis, men men.

Fördelarna med ett enda permanent universal-försegel:

1. Säkerhet, ingen rantande på ett vingligt fördäck vid plötsliga vindökningar.
2. Man anpassar alltså segelarean så snabbt och enkelt att segling ibland vindläande öar blir klart effektivare. Även småöar som passeras i lä kan då föranleda en mycket tillfällig areaökning, så förlorad kryssförmåga kan delvis kompenseras vid övriga bogar.
3. Inga blöta segel som stjäl utrymme under däck.
4. Lättare att segla ända in till bryggan, bara att dra i snöret så försvinner seglet lagom för att behålla styrfart ända fram. (Med enbart rullgenua går det faktiskt hyfsat även att kryssa tillfälligt, även om vinkeln och framfarten naturligtvis blir dålig.)
5. Vid revning av storen är det mycket lämpligt att ligga bi med bräckta segel och läbunden rorkult, ifall man inte råkar ha nedragna fall etc.
Kortkölade båtar är känsligare - map försegelarean - för att hitta bra balans, alltså så att båten inte gippar plötsligt vid inrullande sjö. Med en rullgenua kan balansen lättare maximeras.
6. Plattläns underlättas, en enkel båtshake monterad på rätt sätt kan användas för att spira ut genuan åt motsatt håll som storen. Även gippar med spiran på plats sker enkelt, man rullar bara in några varv, och drar sen över seglet med hjälp av skotet till den nya sidan.
I praktiken sätter man därför gärna fast spiran - om man just inte råkar ha en kryss alldeles nära förestående eftersom sidovantena ju då sätter gränsen för hemskotningen - ifall man har förväntad medvind under dagen. (Har själv kustseglat i huvudsaklig undanvind med spiran/båtshaken isatt flera dagar i föjd, för den kan faktiskt få sitta kvar t.o.m i hamn. Smärre kryssavsnitt har då istället hjälpligt klarats med enbart storsegel.)

Då till nackdelarna:

-1. Dyrt initialt, men själva rullmekanismen håller länge och ger nog nån krona tillbaka vid ev försäljning.
-2. Kryssförmågan blir naturligtvis sämre, och vid revad genua fås även skillnad mellan bogarna pga rullbuntens tjocklek och inrullnings-riktningen. (Tjock revad rullbunt på seglets läsida är märkbart sämre än då den råkar vara på lovartssidan, avseende kryssvinkel/framfart .)
-3. Lattor saknas, bortsett ifrån möjligtvis vertikala, i och med rullen. En bra snörptråd med effektiv och hållbar låsning krävs då i akterliket, för att undvika fladder i högre vindstyrkor. (Själv accepterar jag inget fladder, men snörptråd funkar helt okej ifall den påsydda clam-cleaten inte har den alltför vanliga standard-skräpkvaliteten.)

Allt sammantaget så rekommenderar jag varmt denna lösning!
Ju mindre båt desto mer, ifall man aldrig bankappseglar. Särskilt ifall man vill semestersegla litet längre kustavsnitt. Att hantera båten ensam underlättas rejält, så semesterseglingen behöver inte detaljplaneras map ersättningsmanskap. Man kan ju segla säkert ensam även i lite högre vindstyrka, ifall t.ex. tidpunkter för byten strular.

Mvh Thomas



Senast ändrad av Thomas-1 | 25 april 2010 | 20:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag funderade aldrig på rulle på min Stortriss. Det går inte att komma ifrån att kostnaden blir väldigt stor jmf världet på båten, och nyttan trots allt ganska liten.

ST vägen ca 500 kg och är inte jobbig att ensamsegla på något vis. Det är väldigt kort väg mellan mast och sittbrunn och så mycket vinglande på fördäck uppfattade jag inte heller att det blev.

Men det är klart - om man tror att ST blir en båt man ska segla under många år och är lite ofärdig kanske man vill satsa på en rulle.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör på focken du!
Ett rullsystem med tillhörande segel kostar mer än båten!

Men genacker är säkert en bra investering den dag du ska handla segel igen.

Jag funderar skarpt på att inhandla en själv!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur stor är genuan på en Stortriss, typ tio kvadratmeter?
Fock är vaddå, sju?
Rulle känns lite att ta i!
Går nog att hantera seglet ändå...

Ring något av ovanstående segelmakerier och fråga om man ska satsa på fock eller genua, sgelmakarna brukar ha koll!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...