Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
forum

Två små frågor

Rekommendera Poster

Hej jag har två små frågor angående min båt som jag ska göra i ordning nu till sommaren.

Det jag undrar över är om någon vet vad man ska måla med för att få bort grå full yta ovanför bottenmålningen kommer ej på namnet :P

och den anndra frågan är vad den största skillnaden är mellan epoxy och polyester och vilken som är bäst om man ska laga några skador i båten då vissa inte verkar förstå inebörden av lås och har ryckt sönder lucka och sammt även eldat i båtens akter. Det är presis så man ser glasfibern och även lite sot skador någon som något förslag på hur man fixar detta ? är det grov slipning och torkning först för att seddan lagga med glasfiber och måla ?

hoppas någon orkar hjälpa mig är ny på det här med lagnig av glasfiber men verkar vara lät och ganska så roligt bara man kommer igång.

post-10009592-1394236322,2334_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

- Det heter friborden. Båten ser sådär halvexklusiv ut, så jag tycker du ska måla dem med Biltemas Topcoat. Den är billig och bra. Kanske inte helt lättmålad, men den täcker bra.
- Epoxy är helt tätt, du behöver ingen mask när du jobbar (men när du slipar, och handskar!) och fäster bra på gammal uthärdad polyester. Du låter torka, slipar av grovt med en fasning av c:a 1:20, sätter en enkel form om det behövs, laminerar upp med väv och epoxy, låter härda, slipar, spacklar, slipar, spacklar, slipar, målar. Även epoxy finns som ett billigt litet kit på Biltema.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm... måste bara flika in här.

Nackedelen med om du använder epoxy vid lagning så färster inte gelcoaten lika bra på det som på polyester. Ska du laga under vattenlinjen så kanske det inte gör så mycket. Men ska du laga över vattenlinjen, där det kanske inte ens är hål rakt igenom just nu så skulle jag nog rekomendera polyester.

Men som sakt, polyester luktar förbaskat mycket, lika så gelcoat. Så arbeta endast med riklig ventilation... Tro mig jag har gjort misstaget i ett trångt garage.

På det ställen som är över vattenlinjen så kanske det räcker med att bara spackla lite med gelcoatfiller/gelcoatspackel se länk:

http://biltema.se/Bat/Kemikalier/Polyester-och-Epoxi/Gelcoatspackel/

När du målar friborden så se till att tvätta ordentligt innan med typ målartvätt, sedan dra av ett varv med aceton. Så att färgen verkligen fäster ordentligt. Annars så blir det lätt flagor där du har fötterna senare i sommar.

Ett bra tips är att ta en ljusare kulör och blanda i färgflagor för att få lite struktur och färgskiftning. Då syns skiten mindre när den väl börjar bli skitig på riktigt.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu skulle ju båten målas, och då inte med gelcoat (tja, topcoat...), utan med färg vad jag förstod. Biltemas topcoat är ju ingen topcoat, utan en tvåkomponents polyuretanlack som fungerar utmärkt ihop med epoxy.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade en bild var jag hade tänkt att måla den på firbordet jag ringade in ställena men det kanske är svårt att enbart måla på dessa ställen och uppnå ett bra resultat ?

En annan fråga jag har målat båten grön för två sommrar sen med hempel men sedan dess har inte båten varit i sjön och om man läser på burken så står det att den ska läggas i vattnet inom två veckor. men nu är saken den att den inte hamnade i vattnet. och färgen har börjat lossnat. på vissa ställen är det ingen färg kvar. kan man måla om en gång till eller måste man slipa och skrapa och slipa och skrapa osv igen ?

post-10009592-1394236322,6584_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...