Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
mrpfk

Hur går jag till väga vid plastning.

Rekommendera Poster

Jag ska plasta igen ett skrov upptill. Nu är det uppreglat. Men hur jag ska gå till väga efter det är jag osäker på.

Ett lager marinplywood ovanpå reglarna tänkte jag, men hur gör jag efter det, skulle behöva tips om hur och vad jag ska använda när jag plastar.

Det kommer bilder såsmåningom.

Mvh Patrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

www.viebke.nu/komposit/

Här finns det kanske råd som vägleder dig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ungefär Hur mycket polyester går det åt till ett lager glasfibermatta på 10m2??. Så jag vet i ungefär vilken prisklass det hamnar på.

Mvh Patrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trotts att jag plastat på amatörnivå, sen efter höststormen 1969, i huvudsak på egna båtar, blev jag osäker när jag läste din fråga. Glasfiber är ju lättare att beräkna. Plast brukar jag köpa på en 5 lites dunk om det inte är riktigt stora arbeten. När den är slut åker jag och köper mer.

kollade i boken Plastbåtsvård av Björn Peter Behrens http://www.bokia.se/bok.html?isbn=9197009466

Kanske inte så dum som refferens för din del. Den föreslagna sidan i inlägget ovan är inte så dum, men boken svarar nog mera på dina frågeställningar. Dock är Behrens lite väl mycket insnöad på epoxyy som det alena salighetsgörande. Polyester (eller vad de är för typ av lamineringsplast man får tag på - det finns idag en del olika, som jag inte har riktigt koll på) duger mycket väl för de flesta arbeten.

Boken finns i regel att köpa på större båtillbehörsaffärer och bokhandeln. Går naturligtvis även att låna på biblioteket. Det finns/fanns ju endel andra böcker i ämnet, men plastbåtsvård är en ganska ny.

Enligt boken är den optimala blandningen 30 % glasfiber och 70% plast. Det innebär ungefär ett knappt kilo plast till 1 m2 600 grams matta. Sen kan det kanske va svårt att komma ner till det optimala förhållandet. Det blir lätt mer plast med amatörmetoder. Det får ju inte heller va för lite plast i laminatet. Då kan det ju bli för dålig bindning med delaminering som följd.

Själv föredrar jag att arbeta med 450-grams matta som är lättare att jobba med om det är mycket vinklar och hörn. Är det plana ytor som skall lamineras så spelar tjockleken på mattan/väven ingen roll. Tjock matta bygger ju fortare.

tommy

Senast ändrad av toaen | 05 maj 2010 | 07:31

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...