Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
Andreas_J

Trimplan till Yamarin 59 HT

Rekommendera Poster

Hej. Har funderat lite om det kan vara någon vits att montera trimplan på en Yamarin 59 ht, då båten lutar i vattnet när jag är själv i båten.

Är det isåfall något man kan montera själv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Har precis monterat ett par Bennett M80 Sport Tabs hydrauliska trimplan på min Yamarin 64DC. Monteringen var väldigt enkel, instruktionerna är bra och det följer med en video som beskriver monteringen. Enda felet i instruktionerna är att alla mått är i tum så man får räkna om det till mm. Hade jag jobbat från morgon till kväll hade det nog tagit en dag ungefär. Största våndan var att borra de 16 hålen i akterspegeln på en nästan ny båt. Är du normalhändig fixar du det lätt monteringen själv.

För övrigt är jag mycket nöjd med trimplanen. Även 64:an vill nämligen gärna luta lite om folk sitter ojämnt fördelade eller om vinden ligger in i sidan på den. Numer är det lätt fixat med ett par knapptryck. Helt klart väl investerade pengar.

Somorginaltillbehör monteras en Bennett modell med 30 cm breda och 23 cm långa helt platta trimplan på 64:an, troligen är det de som gäller även för 59:an. Pga att jag har en ekolodsgivare som sitter 25 cm från slaget kunde jag inte använda dessa och jag ville inte flytta givaren. Blev därför rekommenderad M80 modellen av Hansen Marine, svenska agenten och mycket hjälpsam, som är 20 cm breda och 25 cm långa men veckade för att ge lite extra lyft trots mindre plattor. Dessa veck sticker ner en bit under botten och kan nog bromsa lite även när trimplanen är helt uppe så hade jag haft plats hade jag valt den helt platta modellen. Eventuellt kapar jag bort den bit som sticker ner för de verka räcka till bra. Kan lägga rejäl slagsida om jag vill.

Nu finns det ju fler fabrikat än Bennett och även elektriska varianter. Valde Bennett dels därför att Yamarin orginalmonterar dem och därför att jag inte tycker om kombinationen el och saltvatten.

Hälsningar!

JARB

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar Skrattande

Håller med om det där med vatten och el. Svider lite och höra att man måste göra så mycke hål i aktern. Foten Vad använder man som tätningsmassa bakom infästningarna då?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har oxå en 59 som lutar. Dock blev det bättre när jag flyttade batteriet från förarsidan till mittfacket. Men båten har ju rätt skarpt V är lite vindfång så den behöver egentligen trimplan om man kör mycket i sidvind tycker jag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag körde Sikaflextill både hydraulcylindrarna och plattorna men enligt instruktionen ska man bara doppa skruvarna till plattorna i epoxi och sen skruva i dom. Kändes tryggare med en rejäl kladd med Sika istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det måste vara ett tillverkningsfel på Yamariner i denna storleken från senare årsmodeller. Likaså vi hade en rangling 59 HT som vi fick köpet hävt på pga dess otillräckliga sjöegenskaper och läckage i taket!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men snälla Rolle... Alla båtar med V-botten lutar om man kör själv i båten, om man bara har motor och inga trimplan. Yamarin anses och är den bästa båten sett till sjöegenskaper för dessa typer av båtar. Det du surrar om är ju bara ren och skär idioti. Klart som fasen att jag skulle vilja häva köpet om jag fungerade som dig och jag tippar att säljaren bara ville slippa ditt konstanta gnällande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade en Yamarin 575 HT från 1993 dessförinnan. Denna gick hur perfekt som helst i sjön och det spelade inte någon roll om man åkte ensam eller flera, den var lika stabil i sjön för det. Köpet av 59 HT gjorde vi för att vi var så nöjda med vår tidigare Yamarin. Kort efter leverans började det läcka in regnvatten på ett flertal ställen och dessutom kring rutan framtill, den var på reparation 3 gånger utan att de lyckas åtgärda felen. Båten betedde sig som ett äggskal på havet. Säljaren erkände misstagen med båten då fler hade klagat och köpet hävdes. Snyggt gjort av säljaren men en Yamarin av nyare årsmodell i denna storleksklass blir de aldrig igen. 



Senast ändrad av Rolle85 | 12 maj 2010 | 20:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket gnäll från Rolle på Yamarin 59HT i flera trådar. Har du kört andra konkurerande märken och jämfört? Både ViB samt flera andra tester visar att det är en utmärkt sjöbåt om inte den bästa i sin klass. Båtar med relativt stor motor och skarp V-botten LUTAR oavsett märke i sidvind och måste ha rejält med fart för att komma till sin rätt i hög sjö. I 59HT s fall 27-28 knop och däröver för att få rätt anfallsvinkel när det går lite sjö. De flesta av dessa båtar behöver trimplan så även 59HT. Bara lite snålt att detta inte är standard. 20,5 grader V är mycket på en knapp 6 meter båt ska man komma ihåg, och kräver att man kör på rätt sätt i vissa lägen. Många andra båtar i samma klass har 16-18 grader V och det är stor skillnad i sidvind men självklart stötigare i många lägen.

Tillägg. Första årsmodellen hade ett delvis annat skrov som Yamarin inte var nöjda med och ändrade. Vet dock inte om det såldes några ex i Sverige med detta skrov.

PRoblem med rutramarna är självklart inte acceptabelt. Enligt Jocke.SeaRay i andra trådar ska det dock finnas ett utbytesbprogram för detta. Vi har upplevt problemet ett fåtal gånger i kraftigt regn och hög sjö. Dock bara enstaka droppar. Antar att det är svårt att få överbyggnaden helt stum utan att få för mycket vikt högt upp i båten. Men det är så klart inte bra ändå-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har haft 10 olika båtar innan den båten, denna betedde sig mycket dåligt i vattnet, det är bara min uppfattning men vad vet jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Har en uttern och har där monterat Volvo Penta:s ql trimplan på denna. Dessa fungerar mycket bra, slipper bekymmer med att dom är ivägen för badstegen och fötterna när man använder badstegen. Kanske något för dig? Iallafall mycket nöjd med dessa, går även i farter runt 20 knop och kapellet uppe att hålla båten rak i hård sidvind. Fungerar bra att trycka ned fören i krabb sjö när det inte är nog med fullt intrimmad motor. Lätta att manövrera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Våran båt lutar inte trots avsaknad av trimplan om man inte snedlastar ordenligt. Vi åkte igår i riktig sjö i ytterskärgården med kraftig vind som kom in snett framifrån. Vågorna tvättade hela båten inkl kapellet men båten låg nästan rakt i 17 knop. Länspumpning blev det iofs efteråt eftersom vatten kom in via luftintagen till motorrummet. Både jag och sambon känner fortfarande att det gungar vilket är lite obehagligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtar har mer eller mindre behov av trimplan, platt botten, tungt gångläge och duopropp minskar t ex behovet. Mycket V-botten, högt gångläge och singelpropp ökar det. Olika ägare / förare ser oxå skilda behov. Jag använder t ex mina trimplan väldigt ofta för att få exakt det gångläge jag vill ha. De flesta Yamariner har inte trimplan och ägarna verkar nöjda ändå. Men för Andreas_J´ s del så löser trimplan hans bekymmer och han kan montera dom själv om han är normalhändig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag är inne på min tredje mororbåt och skulle aldrig köpa en motorbåt utan trimplan. På de två senaste har jag monterat trimplan, dock inte själv.


Jag har gått utbildningen för högfartsbåt så jag känner mig mycket säker på hur de skall användas. Jag justerar gångläget med både powertrim och trimplan när jag åker.
Bifogar en bild på min båt, på denna första bild ser du trimplansindikatorn som sitter till höger om ratten. Båten är en Yamarin 63 BR-2010.

MVH/Anders

 



Senast ändrad av Anders | 21 januari 2011 | 19:19

post-583-1394236596,8683_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer en bild på vänster (babord) trimplan (Bennett Sporttab 120).

MVH/Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle vilja ta upp den här tråden igen. Har en Yamarin 650 Big Catch -93 som jag tycker är stötig i krabb sjö. När ett par personer sitter i främre sittbrunnen blir det lite bättre.

Tror nägomn att trimplan skulle kunna hjälpa upp detta eller är det en ohjälplig följd av bottenkonstruktionen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Om det inte hjälper att trimma in motorn kan trimplan vara till hjälp.
Trimplan hjälper även till att stabilisera upp båten om du kör mycket långsamt rakt fram.

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...