Gå till innehåll
fredag 01 november 2024
j_oj_o

sambo i båt, naiv galenskap eller helt rätt?

Rekommendera Poster

Jag är egentligen helt novis på segling, har hängt med på kortare segelturer med min far kring den halländska kusten sen jag var liten tös. Gick även på seglarskola när jag var runt tio, och har förarintyg. För övrigt är mina kunskaper ytterst begränsade. Dock finns viljan och framförallt passionen för att lära mig allt om segling där. Nu har jag träffat kärleken i Norge, han är lika förtrollad av havet som jag. Han har en liten seacat och har något mer segelvana än jag.  Nu har vi fått en galen idè att köpa en båt och flytta ihop i. I Oslo är allting skitdyrt för att uttrycka sig på ren svenska, och att bo i båt på akkers brygga är billigare än att hyra en tvåa för 9000nok i mån.  I ett vidare perspektiv har vi också planer på långturssegling och vill investera i en bra båt som passar både till att bo i och att segla långt med.

Är det galet och dömt att misslyckas, denna naiva dröm om att leva ett fritt liv i båt?

Har ni något tips på lämplig båtmodell runt 35 fot?

Någon klok människa där ute i nätoceanen som kan ge mig lite råd?

mvh  Johanna

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaa.Bara köra på.funkar det inte i båten funkar det inte alls.

Frugan och jag tillbringade hela sem.och all ledig tid i vår gamla båt(maxi777)

Och det funkar kanon.Även fast hon e´ min fru hehe.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hehe gott och höra :)

Ett bra relationstest med andra ord. Vi kör nog på direkt, varför vänta? Det är ju så sällan man faktiskt förverkligar sina drömmar.

Vi har tittat på en Hallberg Rassy 35 Rasmus, vad tror du om den modellen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ni har alltså tänkt att bo permanent i båten? Jag antar att det finns tillgång till toalett, dusch och tvättstuga i hamnen, men jag skulle nog tycka att det var lite väl trångt och obekvämt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ni kan ju kolla denna killens tråd om att bo i båt.

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=282884

Förvisso är han nog inte riktigt ..........

Skämt o sido,men han e´ ensam i en maxi 77a så i en större båt och bra hamnfaciliteter så varför inte.

Lite avis blir man på killer för det  känns ganska fritt även om det kan va motigt ibland.

Men han får ju saker att hända.

Senast ändrad av sunerotting | 24 april 2010 | 11:40

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glöm inte att skriva ett ordentligt avtal på det ekonomiska om det skulle skita sig bara. Vet inte hur reglerna ser ut i Norge men i Sverige är inte en båt en bostad och sambolagen gäller inte vid bodelning av den typen av bostad. Man kan bli av med allt om båten står på den andra parten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kör bara! Om en månad flyttar jag och min sambo in i min båt för att bo där permanent i sthlm. Vi kommer inte ha tillgång till toa/dush/tvättstuga i land, så det är bara att se till att man har allt i båten. Det största problemet hittils verkar vara tillgången på färskvatten på vintern. I hamnen där vi kommer ligga är man inte säker på att man vill ha vattnet igång och tycker därför man ska köra med watermaker, vilket jag iofs har i båten. Vidare tänkte jag sköta uppvärmningen med luftvärmepump och stötta med tex Ebersprakare om det skulle behövas. Har idag en 40L varmvattenberedare som räcker gott och väl enligt mig... men kommer nog behöva sätta in en till alt. en 80liters version så att sambon kan lyx(tjej)dusha utan att behöva starta huvudmotorn som då ger nästan obegränsat varmvatten. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vet inte hur det fungerar med tullavgift och skatter om vi köper båt i sverige, skriver den på mig och seglar över den till oslo. Vill slippa onödiga avgifter så mycket det går. Annars är det största problemet just båtplats i osloområdet. Dyrt och sällsynt. På vintern är det dock inga problem att ligga vid akkers brygga, åretrunt hamn och många bor i sina båtar året runt där. Sommarn är man ju förhoppningsvis ute så mycket som möjligt :)

Vi har hittat en Colin Acher 40fot nu.... vi kan inte helt manövrera den. Men den är vacker.

18 ton kärlek :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om ni ska ha båten i Norge och inte vill ha en massa extra avgifter så ska ni köpa båten i Norge oxå.

Norge är inte med i EU vilket gör att du får betala både tull och moms när du tar en båt från Sverige till Norge och vice versa. Trist? Japp

Förövrigt tycker jag att ni satsar helt rätt. Jag och guben har visserligen varit gifta i 25 år men de två senast bott ombord på vår båt. Det är det bästa vi gjort (näst sönerna Flört ). Titta gärna på symary.wordpress.com också de bor sedan några år ombord på sin 40 fotare med 2 barn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...