Hopp-i-land-kalle 0 Postad 23 April , 2010 Hej Har köpt en beg mercury 4 hk. Problemet jag har med den är att den rycker ur skvallerröret när jag startar den. Jag har bytt både impeller och drev oljan. Men det har ej hjälpt. Någon som vet vad som kan vara galet ??? Mvh Hopp i land kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 23 April , 2010 Är det inte normalt att det rycker ur skvallerröret på småmotorer ? Har för mig att det är likadant på min 4 hk Johnson från 1993 ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hopp-i-land-kalle 0 Postad 23 April , 2010 Men ska det inte komma vatten där som bekräftelse på att motorn kyler ? Senast ändrad av Hopp-i-land-kalle | 23 april 2010 | 15:13 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 23 April , 2010 Hos mig kommer det vatten och lite rök. Bara rök låter inte helt OK. Ev tänkbara fel: - Igentäppt slang till skvallerröret - Igentäppt utgångshål från skvallerröret - Igentäppt kylsystem (i värsta fall mycket rost men kanske bara smuts) Kolla även termostaten (om det finns ?), men den borde inte påverka skvallerstrålen ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
denne 1 Postad 23 April , 2010 Testa att blåsa lite med tryckluft å pilla lite med ståltråd. Funkade på min förra johnson motor. Denne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
monark-670 10 Postad 23 April , 2010 Om det kommer avgaser så borde väl även vattnet komma fram till skvallerröret? Om vatten finns vill säga, vilket får mig att tro att vattnet inte når motorns kylkanaler. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eken 5 Postad 24 April , 2010 Råkade ut för samma sak på min Suzuki 6hk 2t och testade alla ovanstående tips men icke Skruvade loss motorn och kollade kyl kanalerna hur det såg ut och upptäckte då att packningen var trasig mellan vatten och avgas kanal...Testade att laga provisoriskt med packning på tub och skruvade ihop motorn för provkörning och vips så kom det vatten i skvaller röret istället för ånga Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 24 April , 2010 Det är inte stopp på sugsidan, dvs hålet där vattnet skall in i riggen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hopp-i-land-kalle 0 Postad 26 April , 2010 Hej Har testa allt nu men kommer ändå inget vatten. Och det är helt fri passage mellan insug på rigg till skavllerröret på motor. hmm, har bytat impellern nydligen kan man på något sätt sätta den fel?. men har dock inte testat det du skriver om packningen mellan kyllarkanal och avgaskanal är det lätt att fixa eller krävs det mycket mekkar erfarenhet ? (är ganska duktigt på bil motorer men har ej någon erfarenhet av utombordare.) Tack för alla svar hittills.. :-) Senast ändrad av Hopp-i-land-kalle | 26 april 2010 | 10:31 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 26 April , 2010 Om det finns termostat så är Merc/Mariner ofta konstruerade så att skvallerstrålen kommer först när denna öppnat. Med motorn på tomgång tar det några minuter innan den kommer och den brukar sedan pulsera med termostatens öppning och stängning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eken 5 Postad 26 April , 2010 Inte spec avancerat...Har du skruvat lite innan klarar du säkert detta Motorn satt fast i några m8 bult på min..Borde se ungefär samma ut på din. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hopp-i-land-kalle 0 Postad 26 April , 2010 Hej igen Du menar att jag skall dela motorn från själva riggen ? Eller var menar du ? skall försöka lägga upp lite bilder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eken 5 Postad 26 April , 2010 Ja när du lyfter på motorkåpan så har du ju motorn där och under där skvallerstrålen skall komma så hittar du bultarna som håller fast själva motorn...Lossa dessa och lyft upp motorn och vänd på den så ser du kanalerna.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hopp-i-land-kalle 0 Postad 27 April , 2010 Okej skall testa detta hoppas det hjälper. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hopp-i-land-kalle 0 Postad 28 April , 2010 Hej igen alla Här kommer bilder kan någon vara snäll å visa mig vilken packning det kan vara som är trasig mellan kylkanal å avgaskanal ? eller hjälpa mig på något sätt så att jag kan få kylningen att fungera. Blir inte klok på detta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hopp-i-land-kalle 0 Postad 28 April , 2010 Här kommer en bild till tack för all hjälp... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 28 April , 2010 http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?reqFor=29&lvlCode=4&path=MM~A0000001~M0000510~M0000515~C0010962&isForSupStore=true&cCatFilter=MM&eCatSupFldr=supplier-050-025-MM&hideLinkOnPath=false&docId=&docName=&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&isFrPG=false&forItemCode=&pCode=C0010963 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 28 April , 2010 Du kanske har fipplat bort krysskilen så impellern inte går runt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 28 April , 2010 kolla förguds skull nylontätningen nr 17 att den inte är igensvälld den sitter i mellan kylvattenröret o motorblocket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hopp-i-land-kalle 0 Postad 29 April , 2010 Tja Impellern snurrar å kilen sitter rätt och det e fritt blås igenom systemet . Men jag börjar fundera på om det kan vara något fel på själva pumphuset eller ? För man kan ju tycka att den suger luft någonstans så att det inte suger från inloppet nere på riggen. någon packning kanske... Slitter snart av mig håret hehe vill ju bara ut å känna vinden i seglet.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser