Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
Hopp-i-land-kalle

Rök ur skvallerröret

Rekommendera Poster

Hej

Har köpt en beg mercury 4 hk. Problemet jag har med den är att den rycker ur skvallerröret när jag startar den. Jag har bytt både impeller och drev oljan. Men det har ej hjälpt. Någon som vet vad som kan vara galet ???

Mvh Hopp i land kalle   

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte normalt att det rycker ur skvallerröret på småmotorer ? Har för mig att det är likadant på min 4 hk Johnson från 1993 ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hos mig kommer det vatten och lite rök. Bara rök låter inte helt OK.

Ev tänkbara fel:
- Igentäppt slang till skvallerröret
- Igentäppt utgångshål från skvallerröret
- Igentäppt kylsystem (i värsta fall mycket rost men kanske bara smuts)

Kolla även termostaten (om det finns ?), men den borde inte påverka skvallerstrålen ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Testa att blåsa lite med tryckluft å pilla lite med ståltråd.

Funkade på min förra johnson motor.

Denne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det kommer avgaser så borde väl även vattnet komma fram till skvallerröret? Om vatten finns vill säga, vilket får mig att tro att vattnet inte når motorns kylkanaler.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Råkade ut för samma sak på min Suzuki 6hk 2t och testade alla ovanstående tips men ickeRynkar

Skruvade loss motorn och kollade kyl kanalerna hur det såg ut och upptäckte då att packningen var trasig mellan vatten och avgas kanal...Testade att laga provisoriskt med packning på tub och skruvade ihop motorn för provkörning och vips så kom det vatten i skvaller röret istället för ångaGlad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte stopp på sugsidan, dvs hålet där vattnet skall in i riggen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Har testa allt nu men kommer ändå inget vatten. Och det är helt fri passage mellan insug på rigg till skavllerröret på motor. hmm, har bytat impellern nydligen kan man på något sätt sätta den fel?. men har dock inte testat det du skriver om packningen mellan kyllarkanal och avgaskanal är det lätt att fixa eller krävs det mycket mekkar erfarenhet ? (är ganska duktigt på bil motorer men har ej någon erfarenhet av utombordare.)

Tack för alla svar hittills.. :-)  

Senast ändrad av Hopp-i-land-kalle | 26 april 2010 | 10:31

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det finns termostat så är Merc/Mariner ofta konstruerade så att skvallerstrålen kommer först när denna öppnat. Med motorn på tomgång tar det några minuter innan den kommer och den brukar sedan pulsera med termostatens öppning och stängning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte spec avancerat...Har du skruvat lite innan klarar du säkert dettaGlad

Motorn satt fast i några m8 bult på min..Borde se ungefär samma ut på din.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja när du lyfter på motorkåpan så har du ju motorn där och under där skvallerstrålen skall komma så hittar du bultarna som håller fast själva motorn...Lossa dessa och lyft upp motorn och vänd på den så ser du kanalerna..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen alla

Här kommer bilder kan någon vara snäll å visa mig vilken packning det kan vara som är trasig mellan kylkanal å avgaskanal ? eller hjälpa mig på något sätt så att  jag kan få kylningen att fungera. Blir inte klok på detta Rynkar 

post-10014142-1394236331,4017_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kolla förguds skull nylontätningen nr 17 att den inte är igensvälld den sitter i mellan kylvattenröret o motorblocket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja

Impellern snurrar å kilen sitter rätt och det e fritt blås igenom systemet . Men jag börjar fundera på om det kan vara något fel på själva pumphuset eller ? För man kan ju tycka att den suger luft någonstans så att det inte suger från inloppet nere på riggen. någon packning kanske... Slitter snart av mig håret hehe vill ju bara ut å känna vinden i seglet.... CoolCoolCool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...