Gå till innehåll
fredag 17 januari 2025
strober

En schysst flagga?

Rekommendera Poster

Var köper man en schysst sverigeflagga med FINA färger?

Har kollat de i båtaffärerna som antingen är polyester i grådassiga färger eller bomull i alldeles för starka/fula färger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skönt att se att det finns de som bryr sig om att föra flagg på båt. Numer gör jag det aldrig eftersom jag har en badbalja till båt som mest fungerar som arbetsbåt i innerskärgården. När jag hade snipan förr tillbaka och for på längre turer så förde jag alltid flagg.

Ett litet roligt tips kan vara att när man möter en större båt (handelsfartyg eller färja) - gå till aktern, lyft av din flagg och sänk den långsamt till horisontalläge och tillbaka upp. Det är en hälsning de enligt internationella sjöfartsregler, om jag förstått det rätt, måste svara på (om de inte låtsas om att de inte ser den). Har provat det två gånger, blivit ingorerad en gång, men den andra gången fick jag en hälsning tillbaka. Glad

Kanske finns någon yrkessjöman här i forumet som kan rätta mig och ge besked om och hur..?

Senast ändrad av K_Haddock | 23 april 2010 | 13:36

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ha ha ... kul spratt!
Funkar nog inte på handelsfartyg men väl på militären. Rekryterna vågar knappast fuska med svarshälsning, iaf inte om man skulle råka se ut som en barsk gammal amiral. Kan väl bli permissionsförbud, eller nåt.

/ Thomas  Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...