Gå till innehåll
torsdag 02 januari 2025
Niclas_O

Montera solcell

Rekommendera Poster

Hej

Jag har köpt en Vikbar solcellspanel 50W SUNWIND och en regulator och lämpliga kontakter. Ska jag koppla regulatorn via lämplig säkring direkt på förbrukarbatterierna eller ska jag gå via förbrukarbankens huvudströmbrytaren?

Motivet till att ej gå via huvudströmbrytaren är att kunna ladda vid hemmabryggan utan att ha strömmen i båten påslagen. Tänker jag fel eller är det ok att koppla så?

/Niclas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Föreslår inkoppling av regulatorn via en 4A säkring direkt till batteriet. Eventuellt kanske en strömbrytare (2-pol) också. Placera säkringen så nära batteriet som möjligt.

Senast ändrad av K_Haddock | 23 april 2010 | 08:19

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom att solcellen är portabel så har jag köpt kontakter av ciggarettändar typ och tänkte därför skippa brytare, rätt eller fel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett problem som du får med sådana kontakter är att du får en hane som är strömförande med risk för att du kortsluter solcellen när du inte har den inkopplad. Bättre om du sätter på kontakter där både hanen och honan är beröringsskyddade.

Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du kontaktdon kan du såklart skippa strömbrytaren. Men håller med föregående om valet av kontaktdon. Förslår något skyddande och samtidigt oförväxlingsbart, tex. Anderson Power, som finns bland annat hos Elfa: ArtNr 42-110-09

Säkringen bör i så fall sitta på den del av kabeln som är ansluten till batteriet. Det är batteriet som kostar pynt och ska skyddas. Samt att det är batteriet som kan få saker att brinna om ett fel uppstår.

Senast ändrad av K_Haddock | 23 april 2010 | 09:50

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant spörsmål. Gör det något om man kortsluter solpanelen? Blir den varmare av en kortslutning än om solen lyser på den med normal belastning inkopplad till ett batteri eller utan belastning.

Intuitivt tycker jag inte det ska ha nån betydelse om den kortsluts. Den bör bli varmare än om den levererar ut t.ex 50 W men blir det samma temperatur med kortslutning eller avbrott?

Solcellen klarar nog sig oavsett vilket av de tre olika lägen man försätter den i.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, det blir till att leta fram en annan kontakt då. Hadde faktiskt inte tänkt på att det blir en strömförande hane, blev faktiskt rekomenderad att köpa denna kontakt på affären där jag köpte solcellen./Niclas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Solcellen klarar sig säkert bra, kortsluten eller inte. Tror jag också. Är inte helt säker hurvida regulatorn gör det. Beror på vilken. Men, troligen klarar den också kortslutning.

Men, som jag alltid brukar tänka, vad det än gäller - Better safe then sorry.

Så, varför inte använda en kontakt som är mer driftsäker?
Det kan ramla ner skräp i den cigraretttändar-hona som i så fall sitter på batterisidan. Säkringen sitter där som säkerhet Nr1. Varför inte ha en säkerhet Nr2, också?
Dessutom är en Anderson Power mindre känslig, ger mindre försluster. Finns bättre alternativ till kontaktdon också. Beror på vilken prestanda man vill nå. AP ger en god prestanda till ett rimmligt pris.

Det var väl mer så jag tänkte. Ber om ursäkt för min otydlighet.

edit: jag rättade stavfel vid ett flertal tillfällen. Sorry.

Senast ändrad av K_Haddock | 23 april 2010 | 16:31

Senast ändrad av K_Haddock | 23 april 2010 | 16:33

Senast ändrad av K_Haddock | 23 april 2010 | 16:35

Senast ändrad av K_Haddock | 23 april 2010 | 16:35

Senast ändrad av K_Haddock | 23 april 2010 | 19:55

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klurig fråga, detta med kortslutningar i solpaneler. (Regulatorer är väl f.ö. designade att ta vad som än bjuds och tar väl därmed knappast någon skada av låg inspänning ?).

Min uppfattning är att den elektriska förlusteffekt som värmer panelen alltid är helt proportionell med strömstyrkan, inget annat! (Samma gäller f.ö. även för alla snurrande generatorer, vad jag begriper.)

http://24volt.eu/solcell.php

NÖRDVARNING UTFÄRDAS, djupdykning i ämnet påbörjas: de kursiverade detaljerna nedan kan med fördel överhoppas av alla ickenördar...

Till el-uppvärmningen adderas som alltid omgivningstempens ledning/konvektion plus strålnings-nettoutbytets värmande effekt pga panelens svarta färg. Men denna värmning påverkas knappast alls av ström eller annat elektriskt, och kan därför anses vara konstant och därför utelämnas ur resonemanget nedan.

I sajtens exempeldiagram - gällande för 1 dm^2 panelyta - är sambandet mellan panelens ström och spänning en entydig men krokig kurva, vilket ju antyder att den inre resistansen inte alls är konstant.
(Yttre tvångsstyrning av tex spänningen ger då olika strömändringar beroende på just den aktuella spänningens läge längs kurvan. I fallet kortslutning (nära noll volt) är kurvan närmast vågrät, så strömmen ändras alltså bara lite, dvs resistansen förefaller låg.)

Så var och varför uppkommer egentligen värmande förlusteffekt ?
Tja ... det är nog en sorts elektronernas motsvarighet till friktionsvärme då de tvingas flytta sig trots motstånd/resistans (egentligen och noga räknat, nästan oupphörligt tvingas till energikrävande acceleration efter ideliga partikelkrockar).
Exempelvis kopparledningar har sin area och specifika resistans givet ledningsarea och längd etc. Det är alltid i resistanser (elektriska motstånd mätt i enheten ohm) som värmen uppstår enligt välkända: P = U x I <=> P = I^2 x R.

Så, extravärmen (tydligen bara 23 % extra vad gäller den elektriskt orsakade värmen jämfört med optimal energiproduktion) vid kortslutning sker då i solpanelens inre resistans. Dels i dess ledningsfolier, som ju har konstant metall-resistans. Men dels också i PN-övergångarna inuti halvledarna, som har föränderlig resistans, något som beskrivs närmare av just kurvans lutning i diagrammet ovan.

NÖRDVARNING FÖR TEXT-VÄGSTRÄCKAN OVAN UPPHÖR HÄRMED :)

Trassligt värre ... men min uppfattning blir alltså att kortslutna solpaneler knappast kan orsaka nåt dyrt sammanbrott. Antagligen förkortas livslängden ifall panelen förvaras kortsluten långvarigt i skarpt solsken !? Men knappast nåt allvarligare kan hända, 23 % ström/förlusteffekt/värme-ökning är ju inte så mycket.

Hur stor andel av uppvärmningen som sen sker av orsakerna inre resistans-förlusteffekt resp lufttemp-ledning minus konvektionskylning resp ren solinstrålning minus infraröd utstrålning blir nog avgörande i det enskilda installationsfallena.

Låt alltså gärna panelen ha god vindkylning, kortslut inte onödigtvis och långvarigt i starkt solsken (Ev. utgående hankontakter spelar därmed mindre roll), och använd inte onödigtvis dyra regulator till pyttepaneler, rikta om möjligt panelen snett uppåt och emot söder. Nåt sånt !?

/ Thomas

post-10006646-1394236321,375_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske därför det är bra med säkringar? Med all respekt till Thomas-1!

Senast ändrad av K_Haddock | 23 april 2010 | 19:53

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fasen också, forgus. Nu går jag omkring och grunnar på detta mest hela tiden ... Glad

Nytt bud; Den värmande förlusteffekten i panelens strömförande ledningsmönster är proportionell med kvadraten på strömökningen (enl P = I ^2 x R).
23% strömökning vid kortslutning enl bilden i mitt förra inlägg ger 51 % ökning av förlusteffekten (1,23 x 1,23 = 1,51).

Blir ju en del, så kortslutningssäker kontakt skadar inte.

NÖRDVARNING IGEN, lästvång råder absolut inte!

Panelen värms i exemplet av solens 1 kW / m^2, och när den den absorberat tillräckligt med värmeenergi stabiliseras tempen. Instrålad effekt är då lika med summan av utstrålad, bortledd och konvekterad effekt samt eventuell bortlevererad eleffekt.
Tempen ligger högre än omgivningen pga den svarta ytan, solljus som inte direktreflekteras absorberas för att omvandlas till värme som sen bl.a. infrarödstrålas ut igen. Panelen är en (ickeideal) sk svartkropp ...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Svartkropp

Men nu till det märkliga som irriterar mig, panelens temp borde sjunka totalt sett då eleffekt leds bort. För om energi bortförs via elledningarna blir det ju mindre kvar att stråla ut, och tempen sjunker.
Kommer alltså till den mycket märkliga slutsatsen att panelens totaltemp är högst - och lika - då den är oansluten respektive kortsluten, då ju ingen eleffekt alls utlevereras. Lägst blir den då maxeffekt utlevereras/ leds bort som elenergi.

Nu blir ju folieledningarna mm lokalt varma av elströmmen, men som helhet måste alltså tempen sjunka vid elenergiproduktion.

Verkar ju högst osannolikt, men vari ligger i så fall feltänket??

/ Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...