Jiell 4 Postad 22 April , 2010 Hur mycket reservbränsle har ni med er i era båtar???? Jag har alltid haft 2 st. 5 liters plastdunkar och aldrig behövt använda, tänkte nu ha en 20 liter jeepdunk i plåt, är det för mycket brandfarligt vätska att kånka omkring på? Farligt? Vad sägs? Känns som att min tidigare reservplan är lite fjuttig till en v8 och tänkte alltså dubbla denna.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 22 April , 2010 Inget reservbränsle. Tankar tillräckligt ofta och vet vad skutan drar. Har två st tomma 10-litersdunkar om man skulle behöva hämta i nåt krisläge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-CC-Lancer 34 Postad 22 April , 2010 Tar inte med ngn reserv alls, litar på tankmätaren nollställer tripmätaren vid varje tankning, vet vad motorn drar så tycker att det räcker för att hålla koll på vad som finns kvar. Gillar inte att ha lösa dunkar med läckage risk ombord. Har varit med om en båtbrand, visserligen var det då den fasta tanken som läckte och med hjälp av en gnista satte fyr på den båten. Vill minimera risken att det händer igen då det var en mkt otrevlig upplevelse. Enda skälet för min del att ha med reservdunkar skulle kunna vara en lång tur där tankens volym inte räcker till med god marginal. Har också V8, 220liters tank, max aktionsradie ca 130dm, men brukar fylla på vid ca 100 körda dm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 22 April , 2010 Har alltid en 20liters plastdunk extra med diesel ombord under semestern för då vet man aldrig riktigt var man hamnar..Här uppe är det ju inte så tätt mellen tank ställena. /andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
535GT 36 Postad 22 April , 2010 20 liter i plastdunk har jag. Du bör överge tanken på en jeepdunk om du inte ska ha den stående, för bättre än så håller de inte tätt. Plus den fördelen att en plastdunk, kan du ställa ned på relingen, eller för den delen tappa ned, utan att du riskerar hål och eller fula märken i skrovet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KentHelge 0 Postad 22 April , 2010 Har två plastdunkar, 5 10 liter. Mest för att dom låg i båten när jag köpte den. Dom fungerar bra och jag använder innehållet kontinuerligt för att få innehållet utbytt hela tiden. Båten drar inte mer än 0,4L/NM så det räcker för mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havets-konung 0 Postad 22 April , 2010 En 5 liters i plast. ofarligt att ha med sig bara se till att den är stängd ordentligt och fyll den endast till 3/4 delar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
K_Haddock 45 Postad 23 April , 2010 Har alltid 10l i plastdunk, som jag hittills aldrig använt. Vid varje sjösättning (en gång per år) tömmer jag den reservdunken i tanken och fyller den med ny fräsch bensin. Din ide' är inte alls dum. Och inte är det särskilt farligt heller, om dunken är trycktät. Better be safe then sorry. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trimaran74 0 Postad 23 April , 2010 Å ena sidan. Tanken är god. Låter fjuttigt med 10 L till en V8 när man snurrar runt bland kobbar & skär. Å andra sidan. Har du aldrig behövt använda den reserven du har, så varför skaffa mer. Men om du har plats för en stående jeepdunk utan att den är ivägen, så KÖR PÅ. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rammsee 11 Postad 23 April , 2010 Tanken med mitt reservbränsle, är att jag skall kunna ta mig till skyddad hamn, så att jag inte ligger ute och guppar. Inte att jag skall kunna ta mig ända till hemmahamnen. Så 10liter... Annars skulle man behöva kanske det dubbla eller mera, tar för mkt plats... Men koll på tanken och räckvidd, så ännu har jag inte använt reserven. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser