Gå till innehåll
söndag 06 oktober 2024
K-Haddock

Aquador 23 DC/HT med VP D3-190 (facit på frågor)

Rekommendera Poster

Hej,

Finns det någon som kan ge lite input när det gäller val av motor till en Aquador 23 DC/HT?

Jag är nyfiken på om det räcker med D3-190 eller om det krävs D4. Numera finns ju även D3-220. Är det samma motor som D-190 men optimerad, eller är det andra delar/ny motor? 

1) Orkar den upp i plan även om man är t.ex. 4 st. i soffan bak?
2) Vad kan man räkna med för toppfart respektive marschfart under normala förhållanden?
3) Vad är typisk förbrukning per distans?
4) Någon som vet vad det kostar att uppgradera EVC till att visa tripp, förbrukning m.m.?

Annan information som kan vara relevant tas tacksamt emot.

/K-Haddock.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Volvo har haft vänligheten att lägga upp diagram för D3 motorerna på sin hemsida. Jag förutsätter att Aquadoren har duoprop och då ska du ladda ner Produktbulletin D3-130, 160, 190/DPS

http://www.volvopenta.com/volvopenta/se/sv-se/marine_leisure_engines/c_diesel_sterndrive/Pages/d3_190_SX_DPS.aspx

I diagrammet kan man utläsa att D3 190 drar 38 liter i timman på full gas. Nu behöver du bara veta hur fort båten går för att räkna ut liter / distans. Min gissning är att den drar 14-15 liter i timmen vid 22 knop  vilket ger 0.65-0.70 liter / distans. Min D3 160 ska dra 0.53 vid 19 knop om diagrammet stämmer.

Nya D3 ska enl en säljare på mässan skilja sig rätt mycket från tidigare versioner så den får nog räknas som en ny motor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har en 23 HT med D3-190 och den toppar drygt 33 knop på våren Cool I höstas gjorde den bara 30...Skäms Med tre normala vuxna. Jag tycker det räcker bra med den motorn den är snabbare upp till 25-28 knop än V8:an. har dock inte testat att gå upp i plan med fyra i soffan. Vi ligger på 0.8-0.9 liter utan att tänka på att köra ekonomiskt. Har varit nere på 0.7 då man ekonomi kör. Det är vad EVC:n visar dock, men verkar stämma någorlunda tycker jag vid tankning oxå. Jag prutade med uppgraderingen av EVC:n tror det går lös på runt 3900:- , om jag inte har helt fel...!? Vi har haft våran i två säsonger nu och ser fram emot den tredje.

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...