Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
MLind

Kapa trimfenor, går det?

Rekommendera Poster

Jag har monterat trimfenor/hydrofoil på min 40 hp 2-taktare för att främst komma tillrätta med ormandet vid låga farter (fiske/kanalkörning). Fenorna gör sitt jobb, men som många skrivit slår det ju en del mot farten. Min motor varvar också ur sämre än utan fenorna.

Kan man kapa ner fenorna utan att ställa till något? Jag hoppas kunna få något mittemellan, dvs lite bättre lågfartsstyrning och lite bättre klös. Är det dumt att ge sig på fenorna med risk att jag skapar obalans osv?

Fenorna är av denna typen

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=244386

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl bara att testa?

Blir du inte nöjd så kostar det ju inte en förmögenhet att köpa ett par nya fenor.

Senast ändrad av No_jah | 22 april 2010 | 15:00

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, trimfenorna kostar inte mcket, men jag är orolig för om något kan gå åt pipan med antiventilationsplattan eller motorn i övrigt, och då kan det ju snabbt bli dyrare. Borde iofs kunna mjuk-testa lite och förhoppningsvis märka om något vibrerar illa eller liknande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då trimfenan är gjord i plast så lär ju den ge sig fortare än riggens/propellerns aluminium..

Det som jag kan tänka mig hända är att det blir annorlunda när du svänger i högre farter.. men ta det bara lugnt i början och testa dig fram. Och kapa jämt/lika på bägge fenorna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du gör det så återkom gärna med hur det gick...

Har själv trimfenor av samma sort, men jag tappade bara 3 knop på toppfarten.. annars har jag inte märkt av något annat negativt. Mindre slingrande gång i låga farter och snabbare planing är ju annars fördelarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bestämde mig för att kapa ner fenorna. Jag tog bort ca 30% av totalbredden, fullkomligt godtyckligt. Jag återkommer med resultatet när båten är i plurret igen.

post-10008284-1394236321,6841_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...