ulfa 2 Postad 22 April , 2010 Hej! Någon som har testat att spraya Barnacle Remover eller utspädd saltsyra på hård bottenfärg (Trilux) för att få bort sugmärkena efter havstulpaner? Eller någon som vet om detta är en risk för att skada gelcoaten? Ska sedan måla med mjuk/självpolerande bottenfärg efter rengöringen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 11 Maj , 2010 Äntligen är alla rester borta, efter flera helgers slit, svordomar, saltsyra och våtslip. Aldrig mer gödningsfärg. Bild 1 = efter upptagning i höstas... Senast ändrad av ulfa | 11 maj 2010 | 21:26 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 11 Maj , 2010 Bild 2 = nuläge innan bottenmålning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mark77 0 Postad 11 Maj , 2010 Det var en ordentlig matta av tulpaner... Skall skaffa en båtlyft till min nya Bayliner 185.. Är så urled på tulpaner, målande och allt elände med det... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 11 Maj , 2010 Eller detta..... http://www.praktisktbatagande.se/incoming/article564247.ece Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mark77 0 Postad 12 Maj , 2010 Felet med duken är att - Den hindrar inte påväxt på drev, som är ett större problem än båtens botten, iaf till glasfiberbåtar finns det ju färger som funkar ok, iaf i östersjön..Aluminium färger funkar knappast alls.. -Den skall upp på våren och det låter besvärligt, och den skall förvaras nånstans.. -Kräver Y bommar, förstår inte riktigt hur den skulle funka med ankare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 12 Maj , 2010 Herregud så båten ser ut, fattar inte att det kan skilja så mycket från plats till plats, jag har inte haft en tulpan, förutom några små på propellern, under alla år, målar med tillåten västkustfärg, vad är det som skiljer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 12 Maj , 2010 Vissa tillåtna färger är skit ur beväxningssynpunkt. Använd inte polerande färger med koppar då du sprider koppar i vattnet med en båt som går fort (15 knop och uppåt) Har man problem med beväxning av typ havstulpaner så funkar hård färg från Norge helt ypperligt och släpper ut mindre koppar än tillåten polerande färg. Tipps: International Trilux hård färg från Norge fungerar perfekt. Och för alla miljönissar mm så är sådan färg givetvis inte tillåten i Sverige. Kan någon vänligen förklara varför det växer otroligt bra på drevet om hela botten är målad med gift (kopparhaltig) färg från Norge? Borde inte omgivningen vara totalt förstörd då? ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niffe 0 Postad 12 Maj , 2010 Självklart sprutar jag på både skrov och drev med Internationals Barnacle Remover Färgen på min Yamaha utombordare påverkas ej men en kompis provade på sin Mercury (usch, jag tog ordet i munnen... bläh) och då rann färgen.. Du kanske ska prova lite först? (även om jag inte provade) Dock känns det lite som att kasta pärlor för svinen med att ta bort hustruns sugmärken på botten... Den ska ju ändå högtryckstvättas och målas nu på våren. Jag hittade på JULA något som heter båtbottentvättmedel, dyrt som f-n men rent blev det!http://www.jula.se/batbottentvattmedel-129415 (massor av varningstext så det är ju bra eftersom det då är ett kraftigt medel) För mig är det lika självklart att hitta så giftig bottenfärg det bara går! Norge är bra och det är Tyskland också. Trilux kör jag med Att köra med så bevuxen botten som bilden visar medför större miljöutsläpp i form av ökad bränsleförbrukning och avgasutsläpp (du måste ha högre gaspådrag för att ta dig fram) Mjuk, självpolerande bottenfärg fungerar bara på båtar som får framföras utan det nya båtkörkortet Cheers Niffe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser