Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
heXan

Hur högt prioriterar ni värme i båten?

Rekommendera Poster

Eftersom vi betalat mycket pengar för båt, båtplats och dylikt tänkte vi spendera mycket tid i båten. Som en smäll på käften så snöar det ute just nu och med tanke på vulkanaska så kanske vi får räkna med det i sommar :)

Lite frågor dyker upp för er som har värmare i båten:

1) Hur ofta använder ni värmare?

2) Vad betalade ni utöver själva värmaren i installationskostnad?

3) Var det värt det?

Ps. Vi har en gammal Webasto HL 18D som följde med båten, det ska visst vara något styrkort som är paj typ. Kan det vara värt att laga? Ds.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1 ) Jag sov i båten 3 nätter i september förra året och då gick värmaren hela nätterna. Försäljaren sa att man kunde köra den under gång också och det har vi provat med gott resultat. Nu har vi bara en liten Wallas 800 värmeplatta med fläktlock.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Vi har en 27 fots kabinbåt och bytte ut våran gamla värmare mot en Eber D4s som vi nu använt i 2 säsonger. Den gamla var termostatstyrd men slog bara till och från på full effekt, inte bra.

1: Vi använder värmaren varje natt vi ligger ute, den har variabel effekt och går ner på lägsta effekt och blir nästan ljudlös i vår båt. När värmaren går mest hela tiden på låg efffekt så blir det fantastiskt bra och frisk luft i ruffen, det är en av dom största fördelarna även om det inte är så kallt ute.

2: Jag installerade den nya värmaren själv och gjorde en separat tank på 20 liter till den, tanken och värmaren sitter lång bak i båten och därmed behöver vi inte höra när pumpen tickar.

3:Helt klart värt det, tycker i varje fall vi.  / Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frågan i rubriken: Mycket högt!

Fråga 1) I stort sett varje natt

Fråga 2) Installerad från start, repad 2 ggr à ca 4500:- (dyrt)

Fråga 3) Absolut

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1) Alltid när det är kallt, använder båten från slutet av april till oktober

2) Instalerade den skälv. I förra båten en fjord 27 satt vi in en eber D4 kanon värmare

I den nuvarande båten sitter det en wallas 30D lite för klen för den här båten, men verkar funka bra för övrigt. Har bytt alla slangar och isolerar dom

3) JAPP Glad båtsäsongen blr ju mycket längre å torrt och skönt i kabinen 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1. Nästan varje dag jag är ute, något mindre juli-augusti

2. Min satt i när jag köpte båten, skulle inte backa en sekund för kostnaden om den skulle paja ihop.

3. Det är värt mycket!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förra sommaren var första sommaren med riktig värmare.

1 - Den gick mycket! Nästan varje natt, driva ut fukt och få skön grundvärme. Regnade det var den perfekt för att få jackor och annat torra!

2 - Installerades med hjälp av kunniga vänner. Det var inte så bökigt som jag trodde att det skulle vara.

3 - Absolut värt det! Skall man sova i båten är det fantastiskt skönt! Har man haft det vill man inte vara utan! Innan så tyckte jag att det funkade med fotogenlampor och värmeljus. Inte längre :)

Vet inte hur gammal din trasiga HL 18D är, men nyare värmare är: Tystare, mer bränsle effektiva och eleffektivare! Kan ju vara värt att slippa gå på tomgång varannan dag..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är lite bekväm/slö och ligger mest över i båten när det är högsommar och värmare inte behövs. Men jag skulle helt klart reparera/sätta in ny om det behovet skulle uppstå. De dagar/nätter man behöver värmaren är den guld värd!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte så viktigt med en värmare vid gott väder. Det finns ändå tillfällen då  värmaren är nödvändig. Tidig och sen säsong är den komforthöjaren nr ett. Liksom en längre regnig period då båten är på väg att bli en mögelhög.

Har alltid haft trassel med värmare. Nu ska nyistallerade Eberfyran få visa vad tyskarna åstadkommer i kvalitet. Hittills har den missat några tändningar, troligen för slangen inte nått ned i tanken.

Kostar en hel del med ny värmare men den kan väl skrivas av på 10 år. Då blir det 1800 kr per år eller c:a 50kr per värmetillfälle.

Det kan det vara värt.

1) 40 ggr per år

2) 0 kr

3) Ja det hoppas jag

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Våran D4 gick 10 veckor i rad i vintras för att hålla frostfritt i båten. Så nog går de alltid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1. Hela hösten-vintern-våren och när det för övrigt behövs, vilket är ofta.

2. Ca 10000 för vattenvärmekomponenter

3. JA

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

1. Vi använder båten från april - sep. Värmaren går så snart det inte är skönt inne i båten. Det blir med andra ord rätt så ofta med tanke på att vi bor i Sverige. Vi har en Eberspecher D4 monterad i motorrummet och man kan inte höra själva värmaren när man är i ruffen, endast att det susar lite i luftledningarna. Eftersom den går ner i effekt när det inte är så kallt så får jag ofta gå och känna framför utblåsen om den verkligen är igång…

2. Det satt i en gammal volvoflygmotor värmare monterad tidigare (gör skäl för namnet för den låter som ett flygplan) så det var förhållandevis enkelt att installera då det mesta redan fanns på plats.

3. Absolut, jag skulle säga att värmaren är en av det viktigaste tillbehören i båten. Hela båten, även under kapellet, blir varm, torr och skön även om det regnar i april.

/Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag rekomenderar absolut att ni har en fungerande värmare. Jag bytte min värmare till en Webasto förra året och det ångrar jag verkligen inte. Vi använder den i princip varje natt, fungerar klockrent och absolut värt varenda krona. Har ni redan lagt ut en hel del pengar på båten som du beskriver så tycker jag ni kan lägga lite till på en fungerande värmare, det blir mycket skönare och båten kan nyttjas mer.
Lycka Till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För en tid sedan ställdes frågan om vilken sak som var viktigast ombord.  Svaren var bogpropeller, ankarspel, plottrar och annat, jag svarade värmare.  Utan värmare blir det inte mycket till båtsäsong i Sverige, nu har jag säsong året runt tack vare min webasto.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

-maj augusti september

-kör Stelton skeppslampa, lampolja 1 liter 49 :-, brinntid 18 h

lampan hade jag sedan tidigare hemma, den är dyr ca 4000:-

-yes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

3) Var det värt det?
Svar

1, Kör den så gott som hela sommaren

2, Satt en D4 i när jag köpte båten, hade inte tvekat att köpa en lika dan igen.

Senast ändrad av Janne1 | 22 april 2010 | 12:40

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1. Alltid på natten när vi är ute, och ibland också på dagen.

2. Installerade min Eberspächer D4 Airtronic själv.

3. Ja. JA. JAAA !  Kan inte tänka mig att bo i en båt utan värmare. Visst kan man bo i en go sovsäck som i tält också. Men varför ?  Båten blir torr, luften på natten frisk och även den mest regniga råkalla ruskdag är det gott och varmt i båten.

Vi hade en D1L innan, en betydligt klenare värmare som bara hade två lägen - till och från. D4:an är däremot som en dröm. Precis som flera andra sagt så går den sällan upp på högfart, utan är så tyst att även jag måste hålla handen för utblåsen för att märka att den är igång. Och vid 1kW smygläge drar den bara drygt 0,5A. Har fixat ett spjäll till akterdäcket också, så nu kan vi sitta där under kapellet och ha det riktigt skönt.

Jag skulle fundera på en ny, rejäl värmare innan jag började försöka laga en gammal. Tänk på att det är mycket som, även om det inte är trasigt just nu, i vart fall är gammalt och kanske snart också lämnar in på den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köppte detta värmarpaket http://www.blocket.se/goteborg/Webasto_Dieselvarmare_2000w_17965295.htm?ca=15&w=1&last=1

och installerade under vintern 2008/09 http://thallatha.blogspot.com/2010/02/vinterjobb-2008-2009-varmare.html

Det värsta jobbet var att dra slangarna. Ville ha dem liggandes på ställe där de låg skyddade och inte tog för mycket utrymme. Dvs där det nästan är omöjligt att få dit dem. Håltagning är ju det värsta jobbet.

Förutom själva värmare, moteringsats och slangsats som ingick köpte jag till lite sangar och grenar och utblåsventiler. Fick ihop en fungerande värmeanläggning, men blev inte helt klar med slanginstallationen. Skall färdigställas när jag installerat toatank om nån månad. Installationsjobbet gjorde jag själv så det kostade inget mer än min egen tid.

Körde värmaren under vintern 2009 från det att den var installerad tills det blev någorlunda varmt ute. Under min seglats i Augusti 2009 gick den ganska mycket under regniga och kalla dar. Sen har den gått hela vintern från Noveber tills i början av April. Som grundvärme i båten som ligger i sjön. Håller på att renovera båten.

Det är absolut värt både pengarna och nedlagt arbete. Jag har haft 15 - 20 grader i båten hela vintern och det är ju en förutsättning för att det skall gå att både plasta och limma.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren, det låter ju onekligen som ett JA från er då. Nu har vi bokat in ett möte med en värmarkille trots att värmen och förhoppningsvis solen verkar komma tillbaka till Stockholm Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

3) Var det värt det?

ca 30- 40 ggr per år

var med i båten när jag köpte den

Ja

har oxå en el-värmare på 220-volt med termostat

Det bästa som finns att krypa ner i en varm båt efter en myskväll......

/captain H

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...