Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025
mobisma_peter

Är det okey att installera en dieselvärmare i båt med bensinmotor?

Rekommendera Poster

Hej. Jag var till en serviceverkstad idag med min inköpta eberspächer D2 Airtronic dieselvärmare. Fackmannen frågade mig om min motorbåt har en bensinmotor.

Och ja den har en bensinmotor, han sa att det finns vissa risker med bensinångor osv.

Frågan: Kan man inte, eller är det risktagande att installera en dieselvärmare pga av det???

Vad rekommenderar ni att man gör? vart kan man montera värmaren osv?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför skall man inte kunna ha en Dieselvärmare i en båt med Bensinmotor?

Jag installerade en Webasto i min förra båt, Bayliner med V8 benisn. En extra Dieseltank till värmaren monterades ovanpå bensintanken.

Själva värmaren monterade jag bakom paneler inne i båten.

Går hur bra som helst!!

Beror ju på vad du har för båt och vilka utrymmen som finns.

Min förra båt: Bakom paneler/lådhurtsar i kösdelen.

Min nuvarande: I ett stuvfack under soffan i bak.

Tänk på att du från där du monterar värmaren skall kunna dra slangar för spridning av värmen. Beroende på hur stod värmaren är (D2 - liten?) och hur stor båt du har får du gå efter rekommendationer kring utblåsen. Jag hade en 26 fots motorbåt och hade en i aktern vid golvet och en vid förarplatsen, percis akter om förpiken. Fick grym värme!

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så här ser båten ut... bilden visar motorutrymmet. Det finns en tom durk som bilden visar som ligger intill bensintanken, fast lite längre fram i samma durk typ? Ge gärna förslag?

Senast ändrad av mobisma_peter | 21 april 2010 | 22:01

post-10008003-1394236320,1994_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På babordsida ser det ut som att du har någon form av hurts, kolla om du kan få plats med ekipaget bakom den. Då kan du ju ha utblås i ruff och sittbrunn om du vill.

Man måste riva ner och titta hur det ser ut för att kunna föreslå något vettigt..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Rickard. Det är ett pentry bakom där på barbord sida. Kanske ända platsen blir under ratten på nåt sätt bygga in med lådformad form mot rattväggen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla bakom pentryt, bakom lådor/hurts, där monterade vi det i min förra båt. Blev kanonbra!

Jag skulle personligen inte montera en värmare bakom ratten! Eventuella risker om något skulle hända..

Då skulle jag om det inte går att dissikera pentryt offra ett stuvfack.. Så är det i min nuvarande båt - i ett stuvfack.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen rickard. Det låter smart, har inte tänkt på det... kan man ha huvudenheten liggande eller måste den stå upprätt? Bifogar bild på mitt pentry.. du har rätt det där med under ratten förstör ju looken med...

post-10008003-1394236320,8184_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur den skall monteras får du kika i manualen. Lossa luckor och lådor, kolla hur det ser ut med plats, kasnke är paneler bakom som man kna lossa, så var det i Baylinern iallafall.

Annars kanske du kan montera den på babord sida i sittbrunnen, om det finns plats där.

Är det galet trångt finns det ju en värmare som segelfolk ofta har som man ställer på köket. Den kräver luft! Annars funkar den bra, har en kompis som har en sån - enkel att stuva undan när man inte behöver den och drar nästan ingen ström..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Rickard. En fråga igen, avgasslangen är ca 2 meter lång till eberspächer D2 vart satt du den när du hade värmaren installerad på din bayliner? I aktern?

Mvh

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kortade ner den och drog den rakt ut i sidan. Det var en Webasto - vet inte hur olika dom är, så mycket bör det inte skilja..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror fackmannen menade att det är en risk att montera en värmare i motorrummet(där många monterar den) på en bensinbåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

väljer du en bensinare istället slipper du glödtider och spar mycket batteri

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har läst att bensindrivna värmare är förbjudna i marina applikationer. Jag är nämligen inne på samma lije som TS men kommer troligen att välja en fotogenvärmare (Wallas 1300).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi var/är lite intresserade av en Bavaria 28 sport. Då med bensinmotor. Då berättade iaf den svenska importöten Bavaria Sverige att de eftermonterar dieselvärmare med separat tank i de exemplar som har bensinmotor. Antar att kombinationen är helt ok då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej har nu fått svar av en fackman att på barbord sida (se bild ovan 'Tom durk') kan jag installera Eberspächern D2 under en durk med att ta inluften från sittbrunnen och sedan att med ett utblås i sittbrunnen(stängbart spjäll) och ett utblås i ruffen, blir dessutom en svanhals med avgasslangen som monteras i aktern till skortstenen.

Senast ändrad av mobisma_peter | 04 maj 2010 | 09:18

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har köpt en Bavaria 28, leverans i slutet av nästa vecka. Berätta hur det gick med värmaren

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte du en Bavaria 28 ? I så fall var monterade du värmaren ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej hela installationen gick bra. Om du vill få utförlig beskrivning så kan jag lägga upp info här, eller maila till din mail? Det viktiga är insugslangen som suger in luft till brännaren den får inte komma i kontakt med bensinångor ;-) , sen viktigt ha durk som skiljer av från motorutrymmet, slangdimmensionerna är viktiga att följa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...