Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
Gurman

byta nåt i teaken.

Rekommendera Poster

Nåten i teaken har blivit geggig, hur gör jag för att få bort det på lättast möjliga sätt. behöver lite bra idéer.

tack på förhand

MVH jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sickla?? menas?? hehe  behöver ju få bort det kladdiga nåten och sen få dit nytt... bästa verktyget och få bort skiten...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bästa verktyget är nåtbladet till en Fein Multimaster och en sådan maskin efterföljt av en fräsning av spåren med en handöverfräs. Sedan skall spåren primas och bottnas med tejp. Är du riktigt seriös skall däcket maskas. Fyll sedan med nåtmassa, låt härda. Slipa. Gå över, däcket och kolla pluggen till ribben. Är de lösa eller nerslitna, plocka bort, dra ur skruven, försänk, limma i ny plugg. Låt härda, skär av med stämjärn.

Tar några timmar om man säger så, så det är vettigt att börja arbetet på hösten...
Om jag var du skulle jag överväga Westfjords förlag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kladdig nåt? Är det likson tuggad tuggummi eller är det lösare?

Hur har du fått en sån konsistens på den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Jocke.

Många kloka förslag, tyvärr så löser aceton troligtvis inte den kladdiga massan.Xylen är ett lösningsmedel som fixar biffen mask och skyddsklädsel gäller för den é inte att leka med. Finns hos Alcro Becker.

/Zinderella

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Jocke

Ett bra och billigt sätt att få bort gammal nåt tex sika,är att böja en stor spik,och göra den

som en krok.Slipa sen spetsen så att den kommer in i nåten.(Samma bredd)Fila spetsen

så att du får en vass yta.Det är jobbigt,men du behöver inte köpa någon dyr maskin.

Jag har gjort detta och det har funkat för mig.Och om det är mjukt i nåten,kanske det går fortare.Ett billigt sätt att prova

mvh Zach

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

japp har oljat med teakolja, ägaren innan har gjort det ett par ggr om året innan, kan ha vart så att jag använt en dålig olja??

nåten är som ett tuggat tuggumi, någon som fråga såg jag :)

tack så mycket för all hjälp. va i Västerås och snacka med nån snubbe som var rätt inbiten i allt som hade med trä på båt och göra, fick en del bra tips där med... bla det där med att fixa ett eget verktyg, precis som någon sa i tråden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förlåt, läste inte nåten...följ dom råd du har fått. Annars är en sickel mycket bra att ha, är en plåtskiva som är skarp slipad i 90 grader som man drar över ytan med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...