Gå till innehåll
söndag 16 februari 2025
marterius

Mobiltäckning på Västkusten - skillnad mellan operatörer?

Rekommendera Poster

Är lite nyfiken på vad ni har för erfarenheter när det gäller mobiltäckning på västkusten. Är det några som upplever problem med täckningen, och i så fall var och med vilken operatör? Hur långt ut känner ni er trygga med mobiltäckningen med era respektive operatörer?

Hälsningar,
Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Strömstad: Tele2 fungerar inte ens på land.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Telia, inga som helst problem mellan Göteborg och Strömstad, trygg ända till danmark.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Martin

Som Westfjord säger fungerar Telia mycket bra. Vi har tänkt såhär, vi är två i familjen som har telefon. Då skall vi inte ha samma operatör ur säkerhetssynpunkt. Man skall ha två operatörer som inte har något gemensamt och jag tror att Telia och 3 inte har något gemensamt. Jag har Telia, frugan 3, 3 fungerar också till samma kostnad i Danmark, det går att lägga till bredband för 99kr i månaden, tror jag det var, och då fungerar även bredbandet  i Danmark till det priset.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har Tele 2, det fungerar alldeles utmärkt utefter hela kusten. T.om i Strömstad!

Hur långt ut vet jag inte, men när jag var en god bit väst om Hållö ringde frugan mig förra sommaren helt utan problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Två mobiltelefoner kan nog vara bra ur säkerhetssynpunkt, men två operatörer behövs inte.  112 är operatörsoberoende, det går faktiskt att ringa utan simkort i luren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En täckningskarta för Comviq/Tele 2, med olika visningsalternativ. Täckningen ut mot havet verkar bra för GSM och 3G (upp till 0,3 Mbit/s), vid högre hastighet uppstår tydligen vissa hål i täckningen enligt datorsimuleringen ... http://www.comviq.se/kundservice-tackningskarta.html 

/ Thomas

Edit: Telenor är det väl som är helt kass? Eller har de bytt namn igen?

Senast ändrad av Thomas-1 | 22 april 2010 | 12:25

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill komplettera med att 112 gärna vill kunna ringa tillbaka. Därför är det en fördel att ringa från den operatören som har täckning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan väl kanske va bra att kunna ringa/nås utan att man är i sjönöd.

Har teliaabonemang på mobilen  sen jag seglade längs norrlandskusten 2004. Hösten 2003 var vi i Skellefterå och köpte båten. På vägen hem körde vi via Norsjö, i vars närhet min far är uppvuxen. Min fru, som har ett hästminne kom ihåg vad byn hette och vi svängde av och hon hittade ett hus som var likt ett vi sett på fotografi.

Försökte ringa och fråga, men det var ingen täckning på nån av våra mobiltelefoner från två olika operatörer, vilka det nu var. Vi frågade en man som vi träffade om det inte fanns nån mobiltäckning varpå han svarade; Det är baara Telia

Till nästa vår bytte jag till Teliaabonemang och sen dess har jag inte haft något problem med täckning såvitt jag har märkt.

Det mobila bredbandet har jag telenor av någon anledning. Har egentligen inte haft något problem med det heller vad det gäller täckning. Den enda gången det var bökigt var när jag en dag låg i Marstarnd under högsäsong. Då var det fruktansvärt segt under n gra timmar på kvällen.

Funderar lite på http://www.ice.net/se/privat/startsidan.aspx

Har ju seglat mycket på Norge och något i Danmark och kommer nog att göra det även i framtiden. Kan bli kostsamn när man är MG-beroende mm Cool. Är det nån som har synpunkter eller andra förslag?

Var en tur till Helsingfors för nåt år sen. Kollade min båt på Sailonline.org vid ett par tillfälle. Det var inte gratis. Förvånad

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, intressanta svar! Jag har telia själv men de senaste åren har jag bara hållit mig kustnära mellan Göteborg och Onsala så det är intressanta med andra erfarenheter från kusten. Det blev Telia en gång i tiden, för det var det enda som funkade ute i skogen på jaktmarken när det begav sig... Sedan har jag hållit mig till det.

Har för övrigt en Sonim vattentät mobil numera - inga kameror och mp3-spelare och brôte utan en rejäl och bra telefon som funkar även om jag trillat i sjön med den. Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...