saxin9 0 Postad 21 April , 2010 Ska köpa en begangnad båt i prisklass 30-60 000:- Men har som sagt var fastnat i blocket träsket, Kan inte bestämma mig. Båten skall användas i vänern till dagsutflykter med två vuxna och två mindre barn och ibland även två större tonåringar när deras glada humör eventuellt skulle kunna infinna sig en solig dag. Jag har tittat på allt öppna snipor, styrpulpetare, ht, ja jag har nog tittat på varenda skorv som någonsin har byggts. Nu vill jag alltså att ni bestämmer vilken båt jag ska införskaffa, bästa motiveringen vinner en heldag med ovannämnda tonåringar så att jag kan njuta av min nyinförskaffade båt. (Jag vill inte åka eka en sommar till) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas_Bjorkman 4 Postad 21 April , 2010 Nu är väl inte jag rätt person att svara - för jag tycker att du skall skaffa en segelbåt! Men om jag vore som du skulle jag skaffa en båt typ Safir. Det ger möjligheten att nattaöver - om du inte gjort detta förut så kommer du på hur skönt det är att sitta kvar på kobben med öl och titta på solnedgången när alla andra stressar runt för att få med sig all gejor hem igen. Det är dock förutsättning att du är beredd att lägga lite mer tid på båten när du inte använder den (vintern). Annars skylle jag skaffa en styrpulpet. / Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rillez 1 Postad 21 April , 2010 köp en ht det är liksom lite volvo 245 över dom Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainHowdy 1 Postad 21 April , 2010 Ska du hålla tonåringarna glada bör du nog kunna dra vattenskidor och ring med den. Då är snipor och segelbåtar mindre bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qsecofr 0 Postad 21 April , 2010 Ryds Camping röstar jag på. /henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 21 April , 2010 Kan du få tonåringarna intresserade av segling kan det vara ett bra alternativ. Men det tar fasligt lång tid att komma nånstans med segling och det kanske inte de yngre tålar sig med? Då får det bli en törstig hardtoppare istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Raceboat 9 Postad 21 April , 2010 Jag skulle föredra en dc (sportbåt) eller bowrider framför en HT eller styrpulpet. Då kan alla sitta i lä bakom en vindruta (bättre än styrpulpet) och jag tycker att man får bättre uppsikt över vart man åker om man sitter direkt bakom rutan (bättre än HT). Hardtopen, upplever jag, är oftast mer eller mindre i vägen när man kör. Jag har en 5 meters Finmar DC17 som jag skulle rekomenderat om ni bara hade haft 2 ungar. Vi har varit 4 vuxna och 2 barn, 8 resp. 10 år, som flest och det funkade men inte mer. Vet ni att ni ibland ska vara 6 personer kanske ni ska välja ett steg större båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser