Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
mobisma_peter

montera eberspächer själv? eller fackman?

Rekommendera Poster

Hej är det någon som har erfarenhet av att montera värmare? Kan man montera exempelvis som jag har en eberspächer D2 själv? eller borde en fackman göra det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror självklart på hur kunnig du är men är du normalt händig och vet hur man handskas med hålsåg, skruvdragare mm så kommer det nog gå ganska lätt.

Jag installerade en D5 för en månad sedan. Själva slang och eldragningen tog en dag inkl håltagning. Jag fick plasta upp ett nytt skott för att motera värmaren på, det tog en dag. Sista dagen borrades hål för avgas, värmaren monterades - och testkördes.

En liten varning (eller så är det bara vi som är så korkade) låt INTE slangen från dieselpumpen ligga mot avgaskröken... Innan vi märkte vad felet var så hade vi fått en hel del diesel i akterskeppet... Inte kul att torka upp/sanera! Rynkar

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att Ebersächer manualen är en av de bästa jag sett så  det är inget större problem och veta vad man ska göra. Största utmaningen är att göra hålen för luftrören snygga eftersom de vanligtvis sitter i hörn.

Om du är beredd på att tålmodigt arbeta i trånga utrymmen så är det inga större problem att göra det själv.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du bör inte vara främmande för att kontaktera kablar efter kapning i lämplig längd, det är lite pilligt tyckte jag men inte speciellt svårt. Om det skall göras riktigt behöver du en krimptång för oisolerade kabelskor 0.5mm - 2.5 mm... Att få tag i en tång var det svåraste för mig.

Lycka till

Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla era svar... öppnar en ny tråd och hoppas på svar eftersom jag idag var till en service verkstad som testkörde min D2 eberspächer sa att jag borde kolla upp, eftersom min båt har en bensinmotor, serviceverkstaden sa pga av bensinångor osv???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lämar man bort jobbet får man troligen överbliven kabel i hopbuntad och fäst på lämpligt sätt.

Kanske inte dett snyggaste, men vill man spara in på jobbet att göra om kontakterna så fungerar detta utmärkt. vill man senare flytta någon del kan det vara bra att ha kabel kvar.

Läs instruktionerna och planera jobbet noga så är det inte några problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...