Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
toaen

Åke Mattson

Rekommendera Poster

En av Åke Mattsons böcker, Västvart med passaden handlar ju bl.a. om en seglats till och runt i Västindien som han var med om i början av 1970-talet.

Alla Åkes böcker börjar på V

Vågspel (1969)

Vind i seglen (1970)

Vatten över huvet (1971)

Västvart med passaden (1973)

Vi seglar ostvart (1974)

Vikingaväg över nordsjövåg (1976)

Vinnare, klassiker och hurtbullar (1981)

Vagabond till Lofoten (1987)

Vänd och skota hem (1993)

 

När jag läste texten på baksidan på Västvart med passaden som ger en kort sammanfattnig och aptitretare beträffande boken blev jag en smula förbryllad.

Där stod det; Vi känner igen Åke Mattsson från tidigare böcker; Vågspel, Vind i seglen, Vatten över huvuet, Växlande som vädret, kort stubin.

Just det Växlande som vädret fick mig att fundera. Finns det ytterligare en bok som jag inte läst. Eftersom det presenteras just på det sättet, som de övriga boktitlarna med stort V. Hade det varit en beskrivning av Åke borde det, om man skulle varit konsekvent, ha stått; Vågspel, Vind i seglen, Vatten över huvuet, växlande som vädret, kort stubin.

 

Är det nån av Mg´ s litterärt bevandrade medlemmar sm vet om det finns nån ytterligare bok av Åke Mattson, än dem i listan ovan?

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man söker på LIBRIS som är bibliotekens gemensamma söktjänst hittar man alla ovan nämnda böcker men ingen växlande som vädret. Det är nog en beskrivning på Åke själv. Jag har läst alla böcker men stor behållning men det var några år sedan...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Luffarn gillar detta!



Senast ändrad av Luffarn | 21 april 2010 | 12:19

post-6890-1394236319,8948_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja läsa den när han seglar Havsfidra till Grönland, är det Vikingväg över nordsjövåg ?

 

Fair winds & calm seas,

Leif, Gbg

 

oceanplurra.blogspot.com

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej Vågspel

 

Jag håller på med en sammanställning om Åkes böcker som jag kommer att lägga ut på min blogg när den blir klar, därav frågan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...