djivbento 0 Postad 11 Maj , 2010 Har tyvärr inga bilder på propeller, men kanske kan ordnas tills i kväll. Kan bara nämna det att den ena är en original propeller, den andra vet jag inte riktigt vad det är för något, den har i alla fall ruskigt hög stigning. Förra ägaren sa att han hade använt den till en gammal gummibåt. Och villa ha bra accelaration med den?!?! Så då kanske det skulle löna sig att köpa en propulse ändå, eftersom det bara kan vara det som verkar vara felet på den. Eftersom det är inte jag som pillat på själva tändningen, utan det var gjort av en fackman tillsammans med mig. Och när han ansåg sitt arbete var klart så gick den hur bra som helst i tunnan som vi testkörde den i. Och det är samma sak för mig, när man gasar upp utan växel så varvar den utav bara helsicke. Men sen när man lägger i växeln så varvar den inte ur till 100% känns det som. Testade även trycket i cylindrarna och det låg på ca:8500 vardera. /Knepigt värre känns det som... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
K_Haddock 45 Postad 11 Maj , 2010 Att den varvar utan belastning är inte så konstigt. Kördes motorn med belastning i tunnan? Orginalpropeller är vad jag rekomenderar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ahaa 2 Postad 11 Maj , 2010 Propeller och riggens vinkel mot aktern, det låter troligt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
djivbento 0 Postad 11 Maj , 2010 Okej, här kommer lite bilder på proppelrarna. Den oranga är origonal proppen tror jag?? Och det ät även den båten går bäst med, eller minst sämst om man så vill utrycka sig. Som jag sa tidigare, ca:10-12 knop. Det är bra ax i den oranga, men när den väl kommit upp i plan så känns det som att motorn inte fortsätter att varva. Med den vita så är det knappt att båten kommer upp i planing. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
djivbento 0 Postad 11 Maj , 2010 Och här kommer en till bild Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
djivbento 0 Postad 11 Maj , 2010 Och en till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
djivbento 0 Postad 12 Maj , 2010 För mitt öga så tycker jag inte att proppen ser alldeles för stor ut, jag menar så stor skillnad kan det väl inte göra om den är för stor eller har för hög stigning. Några knop kanske man tappar, men inte som nu, 10 knop mindre än vad den ska göra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
K_Haddock 45 Postad 12 Maj , 2010 Svårt att se, men jag tycker den vita ser mer ut som en orginal. Har jag rätt? En för stor proppeller (diameter och/eller yta) eller en med för hög stigning, kan mycket väl göra att 20hk inte orkar driva en lätt plastbåt, men defenitivt en gummibåt (prop kräver mer effekt för att uppnå det varvtal den ger x antal knop vid. Det finns mycket att läsa om detta som jag inte går in på här; läs, intruduktion: http://www.boatfittings.com/docssv/motor/propeller/propallminfo.htm). Det samma bör kunna sägas om en 20hk-motor som inte ger 20hk ner i vattnet, men har rätt propeller för båttypen. Normalt behöver man inte tänka så mycket på detta med propellrar om man har att göra med utbordare på 2-60hk och välkända båtskrov, då gäller det som levereras med båten, och det blir nästan perfekt, till och med bra. Kör man vattenskidor och annat brukar man vissa använda såna props som går att justera, just för att olika personer väger olika mycket och är svårare att dra upp, alternativt lätta pers. I ditt fall skall en org prop knuffa iväg din båt, med 3 pers i, och 20hk, i 25knop, utan svett (som ditt aktra skrov ser ut). Ingen diskussion. Hon borde plana ut vid ca 8-10 knop. Ni där ute i forumet, rätta mig gärna om jag har fel. Alltså; det här känns så knepigt att ta på - finns fortfarande så många faktorer som spelar viktiga forwards. Har jag sutttit i båten, kört, känt, sett och lyssnat, så har jag kanske vetat. Jag säger kanske, för någon expert är jag inte. Jag vet dock hur en 20hk låter på en lättdriven båt när den levererar 20hk ner i sjön, hur den svarar och accellererar; vet när en motor är tröttare än vad den borde och kanske vet vad som kan åtgärdas. Just nu kan jag inte mer, tyvärr. Senast ändrad av K_Haddock | 12 maj 2010 | 20:25 Senast ändrad av K_Haddock | 12 maj 2010 | 21:00 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
djivbento 0 Postad 13 Maj , 2010 Är det någon som vet om en propulse propp passar på en Volvo Penta motor. Har kollat lite, och enligt deras hemsida så finns ju inte Volvo Penta med i deras listor iaf. Men någon där ute måste ju provat... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
djivbento 0 Postad 13 Maj , 2010 Det verkar som den oranga proppen som jag visar på bilden, är den som är original. På den står det 9x10 betyder det att den är 9 tum i diameter och 10 graders. I så fall är det kört med propulse, dom gör tydligen som minst i 10,4 diameter... Hur fasiken hittar man en propeller till en gammal Penta om man inte vill betala en förmögenhet ??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 13 Maj , 2010 Det ena värdet lär vara den sträcka propellern skruvar sig teoretiskt framåt ett varv. Stigningen kallad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
djivbento 0 Postad 13 Maj , 2010 Ja att det är 10 som är stigningen är jag ganska säker på, eftersom de proppar jag läst på anger diametern först sedan stigningen. Men det kanske finns någon som är av en annan uppfattning?? Iaf, är det någon som har en gammal propp som skulle kunna passa min penta så är det bara att höra av sig, köper allt som inte kostar en förmögenhet som sagt. För det borde väl vara så att jag skall ha en propp som har en hörge stigning, eftersom att min motor inte kommer upp i den fart som jag anser att den borde göra, typ 20knop... Eller jag det vara så att den skall ha en mindre stigning, är helt kass på detta så det är bara att fylla i om jag har fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 13 Maj , 2010 Du skrev i början att motorn inte varvar ut. Det är då tecken på att motorn inte klarar av den propeller den hade då, dvs du behöver mindre stigning. Jag gissar att motorn inte motsvarar den effekt den hade en gång. Men prova med en propeller som får motorn att varva. Den ska väl yla lite. Bäst om du kunde mäta varvtalet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
djivbento 0 Postad 13 Maj , 2010 Okej... men vart hittar man en sådan propeller. Någon som har förslag... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
K_Haddock 45 Postad 14 Maj , 2010 Prova med Forsells Marin i Söderhamn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
minbuss 1 Postad 14 Maj , 2010 Du har en bild med åket från sidan, du har väl inte motorn i den vinkeln eller? Senast ändrad av minbuss | 14 maj 2010 | 23:07 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
djivbento 0 Postad 17 Maj , 2010 Jo nästa, vad tänkte du på då... Jag har testata alla olika vinklar men det är ingen som går varken bättre eller sämre. Men ja, det är den vinkeln jag har kört mest med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 17 Maj , 2010 Om du har riggen i den vinkeln så kommer fören att gräva ner sig. Tog mig friheten att låna din bild lite och visa hur vinkeln bör vara optimalt.. eller kanske lite mer bakåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
djivbento 0 Postad 17 Maj , 2010 Haha...coolt. Ska testa i veckan om det blir någon förändring. Hör av mig inom kort. Tack för hjälpen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 17 Maj , 2010 Om du låter fören gräva ner sig så kommer den bli som en plog och du får svårt att få upp båten i planing och därmed också farten.. Men om du sätter riggen i plant läge så kommer aktern att gräva ner sig innan den kommer upp i planing.. men väl där så får du nog fart på skorven. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
djivbento 0 Postad 1 Juni , 2010 Det var nog motorn som inte riktigt gav de 25hk som utlåvat. Nu när jag satt på en 35hk Evinrude så går det i 27knop när vinden ligger på. Men tack samtliga för all hjälp med problemlösning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser