Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
djivbento

Gräver ner sig i aktern

Rekommendera Poster

Har tyvärr inga bilder på propeller, men kanske kan ordnas tills i kväll. Kan bara nämna det att den ena är en original propeller, den andra vet jag inte riktigt vad det är för något, den har i alla fall ruskigt hög stigning. Förra ägaren sa att han hade använt den till en gammal gummibåt. Och villa ha bra accelaration med den?!?!

Så då kanske det skulle löna sig att köpa en propulse ändå, eftersom det bara kan vara det som verkar vara felet på den.

Eftersom det är inte jag som pillat på själva tändningen, utan det var gjort av en fackman tillsammans med mig. Och när han ansåg sitt arbete var klart så gick den hur bra som helst i tunnan som vi testkörde den i.

Och det är samma sak för mig, när man gasar upp utan växel så varvar den utav bara helsicke. Men sen när man lägger i växeln så varvar den inte ur till 100% känns det som. Testade även trycket i cylindrarna och det låg på ca:8500 vardera.

/Knepigt värre känns det som...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att den varvar utan belastning är inte så konstigt. Kördes motorn med belastning i tunnan?

Orginalpropeller är vad jag rekomenderar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Propeller och riggens vinkel mot aktern, det låter troligt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, här kommer lite bilder på proppelrarna. Den oranga är origonal proppen tror jag?? Och det ät även den båten går bäst med, eller minst sämst om man så vill utrycka sig. Som jag sa tidigare, ca:10-12 knop. Det är bra ax i den oranga, men när den väl kommit upp i plan så känns det som att motorn inte fortsätter att varva. Med den vita så är det knappt att båten kommer upp i planing.

post-28812-1394236349,5872_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mitt öga så tycker jag inte att proppen ser alldeles för stor ut, jag menar så stor skillnad kan det väl inte göra om den är för stor eller har för hög stigning.

Några knop kanske man tappar, men inte som nu, 10 knop mindre än vad den ska göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att se, men jag tycker den vita ser mer ut som en orginal. Har jag rätt?
En för stor proppeller (diameter och/eller yta) eller en med för hög stigning, kan mycket väl göra att 20hk inte orkar driva en lätt plastbåt, men defenitivt en gummibåt (prop kräver mer effekt för att uppnå det varvtal den ger x antal knop vid. Det finns mycket att läsa om detta som jag inte går in på här; läs, intruduktion: http://www.boatfittings.com/docssv/motor/propeller/propallminfo.htm).
Det samma bör kunna sägas om en 20hk-motor som inte ger 20hk ner i vattnet, men har rätt propeller för båttypen. Normalt behöver man inte tänka så mycket på detta med propellrar om man har att göra med utbordare på 2-60hk och välkända båtskrov, då gäller det som levereras med båten, och det blir nästan perfekt, till och med bra. Kör man vattenskidor och annat brukar man vissa använda såna props som går att justera, just för att olika personer väger olika mycket och är svårare att dra upp, alternativt lätta pers.
I ditt fall skall en org prop knuffa iväg din båt, med 3 pers i, och 20hk, i 25knop, utan svett (som ditt aktra skrov ser ut). Ingen diskussion. Hon borde plana ut vid ca 8-10 knop. Ni där ute i forumet, rätta mig gärna om jag har fel.

Alltså; det här känns så knepigt att ta på - finns fortfarande så många faktorer som spelar viktiga forwards. Har jag sutttit i båten, kört, känt, sett  och lyssnat, så har jag kanske vetat. Jag säger kanske, för någon expert är jag inte. Jag vet dock hur en 20hk låter på en lättdriven båt när den levererar 20hk ner i sjön, hur den svarar och accellererar; vet när en motor är tröttare än vad den borde och kanske vet vad som kan åtgärdas.

Just nu kan jag inte mer, tyvärr. Skäms



Senast ändrad av K_Haddock | 12 maj 2010 | 20:25



Senast ändrad av K_Haddock | 12 maj 2010 | 21:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som vet om en propulse propp passar på en Volvo Penta motor. Har kollat lite, och enligt deras hemsida så finns ju inte Volvo Penta med i deras listor iaf. Men någon där ute måste ju provat...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som den oranga proppen som jag visar på bilden, är den som är original. På den står det 9x10 betyder det att den är 9 tum i diameter och 10 graders.

I så fall är det kört med propulse, dom gör tydligen som minst i 10,4 diameter...

Hur fasiken hittar man en propeller till en gammal Penta om man inte vill betala en förmögenhet ???

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ena värdet lär vara den sträcka propellern skruvar sig teoretiskt framåt ett varv. Stigningen kallad.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja att det är 10 som är stigningen är jag ganska säker på, eftersom de proppar jag läst på anger diametern först sedan stigningen.

Men det kanske finns någon som är av en annan uppfattning??

Iaf, är det någon som har en gammal propp som skulle kunna passa min penta så är det bara att höra av sig, köper allt som inte kostar en förmögenhet som sagt. För det borde väl vara så att jag skall ha en propp som har en hörge stigning, eftersom att min motor inte kommer upp i den fart som jag anser att den borde göra, typ 20knop...

Eller jag det vara så att den skall ha en mindre stigning, är helt kass på detta så det är bara att fylla i om jag har fel.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skrev i början att motorn inte varvar ut. Det är då tecken på att motorn inte klarar av den propeller den hade då, dvs du behöver mindre stigning.

Jag gissar att motorn inte motsvarar den effekt den hade en gång. Men prova med en propeller som får motorn att varva. Den ska väl yla lite. Bäst om du kunde mäta varvtalet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej... men vart hittar man en sådan propeller. Någon som har förslag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har en bild med åket från sidan, du har väl inte motorn i den vinkeln eller?



Senast ändrad av minbuss | 14 maj 2010 | 23:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo nästa, vad tänkte du på då... Jag har testata alla olika vinklar men det är ingen som går varken bättre eller sämre.  Men ja, det är den vinkeln jag har kört mest med.Skäms

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har riggen i den vinkeln så kommer fören att gräva ner sig. Tog mig friheten att låna din bild lite och visa hur vinkeln bör vara optimalt.. eller kanske lite mer bakåt.

post-20136-1394236354,0928_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha...coolt. Ska testa i veckan om det blir någon förändring. Hör av mig inom kort.

Tack för hjälpen :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du låter fören gräva ner sig så kommer den bli som en plog och du får svårt att få upp båten i planing och därmed också farten.. Men om du sätter riggen i plant läge så kommer aktern att gräva ner sig innan den kommer upp i planing.. men väl där så får du nog fart på skorven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var nog motorn som inte riktigt gav de 25hk som utlåvat. Nu när jag satt på en 35hk Evinrude så går det i 27knop när vinden ligger på.

Men tack samtliga för all hjälp med problemlösning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...