Gå till innehåll
torsdag 02 januari 2025
djivbento

Gräver ner sig i aktern

Rekommendera Poster

Japp det är en dubbelskrovig båt, men vet desvärre ej om det är plywood invändigt. Tror du det har läckt in så mycket vatten att det är ordentligt surt där inne.

Hur får man reda på det? Och vad kan hända om det är det??

Får väl testa att väga in båten, den ska ju väga 200kg torr vi bar iof ut den ur garaget på fyra medelstarka man. Det var iof jäkligt tungt, men jag tror inte att jag skulle kunna bära så mycket mer än 50kg så att den väger mycket mer än 4x50kg har jag svårt att tro.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fasiken, blev lite orolig nu... Tänk om det var hålet som var orsaken till att båten kanske har blivit vatten fylld. Och där av grävde ner sig i aktern...hmm,??

Då kanske jag har kapat i akterspegeln helt i onödan. Jobbet blev iof snyggt utfört, men det kanske sabbar båtens/motorn gång i vattnet.

Ja, ja den som lever får se... Ska lägga på lite ytbehandling (marinspackel & gelcoat imrg) sen är det väl bara ut och test köra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag skulle ha gjort, men det är ju jag det, andra må säga emot mig. Sjösätt och provkör med motorn!
Om det är så illa som jag tror, vilket det inte alls behöver vara, så hjälper det inte just nu att inte veta hur bra båten går med motorn.
Om det är ett dubbelskrov utan trä i lammelerna brukar det sitta en plugg i akterspegeln (skruvad) som det går att tömma på kölvatten. Hur ser det ut där bak på din? (ursäkta ordvalet) :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det finns en plugg (dyvika) och så finns det en självläns (genom borrat rör från akterspegeln genom båten)

Betyder detta att det är troligtvis okej?? Eller betyder det inget alls??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Betyder nog mest att du skall följa ditt eget ordstäv knäpp en kall och luta dig tillbaka :-)

Det går att tömma dubbleskrovet på land om du har rätt luting på båten. Det går även att tömma vid gång, det är lite risky; då måste du, under gång med en lutning så att aktern hänger ner, luta dig ner över akterspegeln, lossa på denna dyvika och låta barlasten rinna ut. Har gjort det en gång tillsammans med en kompis, inget jag gör om. Det var dessutom hans båt, han körde och var nöjd som f-n, tror jag det. Foten

 

En sak du bör tänka på; använd epoxy vid reparationer eller förändringar i skrovet. någotsomhelst Coat, sure. Då är det bara att slipa ner epoxyn efter att den härdat så att får plats med ögonfröjden.



Senast ändrad av K_Haddock | 24 april 2010 | 00:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör iväg båten till en backe och med dyvikan neråt i backen, så skruvar du loss den..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten är ju på land nu, och jag tror att jag fått utt allt vatten. Den ligger ju på kärra så det e egentligen bara att vara några stycken så orkar man nog få den nästan på högkant ifall man vill vara på den säkra sidan.

Ska testa detta innan sjösättning. Men hur som hellst, kan det vara farligt om det är fukt mellan skroven??

Och en annan sak jag undrar över, varför man inte ska lägga polyester under skrovet. Gelcoat fäster ju inte på epoxy, omöjligt att få det snyggt med bara epoxy eller hur??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle mycket väl kunna vara mycket vatten mellan skroven.. men då borde du kanske känna av det även när du står still. Om du går över till styrbordssidan så lutar båten mer då vattnet följer med när båten börjar luta..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Polyester kommer inte i närheten av den fästförmåga som epoxy har.. vilket är viktigt under vattenlinjen.. Oskyldig

Har själv gått den hårda skolan och fått göra om lagningen med polyester...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men på riktigt, nu har man ju egentligen låst in den fukt som finns där. Om det nu funkar bra iår. Så kanske man ska göra ett litet vädrings hål/lucka i durken. Sen är det bara att koppla på en fläkt i dyvikan till nästa år, låta den gå någon vecka eller två. Sen borde det vara ganska så torrt mellan skroven.

Eller är detta lite överkurs??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men när jag köpte båten så var den väldigt ful under kölet. Jag slipade ner väldigt stora ytor, som jag sedan la på polyester i säkert 5-6 lager med glasfiber, slipade ner lite igen. Sedan la jag på gelcoat över nästan hela kölet. Ser ut som att det håller ännu iaf.

När jag la på gelcoaten så målade jag säkert 10cm över skarven mellan lagningen och det befintliga skrovet. Känns som att gelcoaten håller skarven tät, plus att man ser om det börjar släppanågonstans.

Skit samma jag får väl göra om det till epoxy nästa gång, om det spricker upp...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror nog det fungerar i år.. och att det är fukt mellan skroven (om det är öppna utrymmen) gör inte så mycket.
Värre är det om det är fukt i akterspegelns plywood etc.. eller om det är skum mellan skroven som dragit åt sig fukt.

Min båt vägde säkert 200kg mer innan jag tog ur det sura skummet.. blev en helt annan båt.

Om bara dyvikan är öppen under vinterförvaringen så vädrar det ur..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara tala av egen erfarenhet.. det var inte roligt när det började spruta in vatten i båten 30 minuter från min hemmahamn.. då polyestern släppte.

Det tog ett par månader innan det hände, men sen jag la på epoxy istället har inget hänt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Öppna pluggen över vintern, och oroa dig inte för mycket.
Se til att det är riktigt tätt; byt oring (gummipacking) om det finns en. Om inte, sätt dit en.

Nu är i alla fall jag nyfiken på att veta hur fort den går!



Senast ändrad av K_Haddock | 24 april 2010 | 03:20



Senast ändrad av K_Haddock | 24 april 2010 | 03:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ju bra att du kapade ner akterspegeln. Inte för att det kommer att hjälpa men det var bar gjort. Motorn hade en bra monteringshöjd från början om propellern inte ventilerade och det enda du gjort nu är att bromsa mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det ser ut som en bra monteringshöjd nu.. kavitationsplattan sitter 2-3 cm över skrovbotten. Om den sitter högre blir det större risk för ventilerande propeller.. speciellt när man svänger.

Däremot så ska riggen trimmas ut mer från akterspegeln, men det är ju inga problem..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så ja nu har man målat på lite gelcoat på den försänkta akterspegeln, imrg så är det rubbin och polering som gäller. Sen ser båten ut som ny igen. Eventuellt så ska motorkåpan in på motivlackering. Kan bli riktigt nice tillslut. Kanske är bra att våren tar tid på sig i år. Man får ju en massa skaer gjort innan sjösättningen i år. Annars så brukar man bara lagga i den vid första bästa tillfälle.

Återkommer med bilder på hela ekipaget när den är polerad och fin.

post-28812-1394236322,4361_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han har ju inte raporterat om några problem med ventilering så varför reparera det som inte är trasigt?

Jag tolkade dessutom bilden på monteringshöjden som en före-bild då han i tidigare inlägg skriver att antiventilationsplattan ligger 2,8 cm ovanför botten.

Mycket jobb för ingenting som jag ser det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njae... däremot mycket jobb för 2cm.

Motorn satt ju lite för högt så när jag ändå hade prylar att åtgärda felet framme så var det lika bra att det blev gjort. Så nu borde den gå perfekt i vattnet. Men, men det visar sig när sjösättningen är gjord.

Har även ett par trimfenor som jag funderar på att montera, men vi får se hur det blir med det.Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om propellern inte ventilerade så satt inte motorn för högt. Jag har ju försökt att förklara det förut i tråden men du vill ju inte lyssna på det.

Det problem du har, att den gräver ner sig med aktern, beror inte på monteringshöjden så därför har du gjort ett jobb som inte leder till lösningen av ditt problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är benägen att hålla med Svwerker om man bortser från hans ton som inte hör till de trevligare.Rynkar

Att motorn sitter aningen högt ger inte problemet att aktern gräver ner sig.

Eftersom du skriver att motorn inte varvar ur så verkar ju inte problemet vara att den ventilerar dvs sitter för högt så den suger luft.

När du provkört hur är belastningen i båten då?

Sitter du ensam i aktern?

Om du går fram alternativt låter ev medpassagerare sitta framtill hur beter sig båten då?

Vad har du för fart vid fullgas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo men nu var det ju så att den satt en aningen för högt eftersom den satt 2,8cm högre upp än den ska göra.

Svar på dina frågor är:

Jag satt både ensam och vi var även två vid provkörniingen, tesatde olika varianter.

Vid fullgas så gräver den ner sig, farten ökar knappas mer än några futiga knop.

Men jag anar att problemet var att den helt enkelt tog in vatten mellan skroven. Och att den blev för tung, eftersom att det var hål längs ner på akterspegeln.

Så nu när båten är nypolerad så tänkte jag sjösätta den i veckan och testa en ny provtur. Beter sig båten rätt så tror jag att den även kommer att gå bättre eftersom motorn nu sitter där den ska.

Men som sagt vi får helt enkelt se hur allt fungerar efter sjösättning.

Bifogar även en bild på den nypolerad.

post-28812-1394236323,4278_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan väl lika gärna slänga in en till när jag ändå håller på.Flört

post-28812-1394236323,4753_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inga bilder som visar att det är en trimaran!

Ser slät ut i aktern och borde vara möjlig att få upp i plan i vilket fall. Hoppas du fått den betydligt lättare annars gäller väl kraftigare motor eller propeller med mindre stigning så du får mer ork. Alternativt att kolla motorn. Går den på båda cylindrarna t.ex?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä det är definitivt ingen katamaran, möjligen någon typ av hybrid om det är trimaranform framtill.

Borde vara ganska lättdriven och plana med en relativt liten motor även om den är gammal och kanske lite trött.

Hade du vatten mellan skroven så gör det väldigt mycket på farten eftersom allt vatten rusar bak vid gaspådrag.

Vi får helt enkelt se hur det går vid provkörningen.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var nere och provkörde båten igår kväll. Den gräver inte ner sig längre men den toppar max 4-5 knop... Måste vara något alvarligt fel helt enkelt. Men vad kan det vara???

Motorn varvar helt enkelt inte ur, den bara brölar och låter som en gammal traktor. Observera, när jag provkört motorn i tunna så varvar den ur jätte fint. Men absolut inte när man har båten i vattnet.

En tanke var att jag åker och köper mig en sådan där propulse då kan jag ju ändra på stigningen på proppellern själv, om det nu är stigningen som det är fel på.

Kom men ideer, jag blir tokig snart...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det ingen som vet var det kan vara för fel???

Får fasiken panik, gösfisket tar ju fart till helgen...

/Hjälp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för propeller på motorn? 9 x 9 tum eller 230 x 230 mm var std på VP200 och jag tror inte att den orkar med en större propeller på den båten. På de där gamla motorerna angavs effekten på vevaxeln och inte på propelleraxeln som på senare tid så de är säkert 10-15% svagare än nyare 20-hästare bara pga det. Om motorn är frisk så borde den knuffa upp en 4m båt i planing utan större bekymmer, om nu inte båten är tung av vatten mellan skroven. Många båtar har ju skum mellan skroven och då får man inte ut det inläckta vattnet utan att ta ur skummet... Med tanke på hålet du hittade i akterspegeln och dina tidigare lagningar av kölen så kan du åka omkring med en oasis mellan skroven!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har testkört motorn igen under kvällen. Det verkar som att den varvar bättre nu efter lite skruvande. Tändplattan hängde inte med när man gasade, det var därför den bara brölade när man gav den gas. Men som ni säger så kanske motorn helt enkelt är för svag för båten.

Båten borde inte vara så mycket tyngre än 200kg eftersom man lyfter den enkelt på fyra medelstarka män.

Det knepiga är att i friläge så varvar den ur riktigt ordentligt. Men så fort man har en växel i så känns det som att det har väldigt mycket mer att ge. Fick bara upp den i ca:10-12knop under testkörningen ikväll.

Skulle det hjälpa att köpa en propulse och laborera lite själv med själva stigningen på propellern?? Och kan det göra så mycket om propellern har fel stigning till båten??

/Tacksam för kluriga svar :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antingen är det din propeller som är för stor, som redan nämnts ovan. Har du en bild på den?
Men jag tror att det snarare är så att din motor är feljusterad med avseende på tändning (som du labbat med själv redan) och förgasaren. Är det 2 eller 3 cylindrar? Det kan vara lite knepigt att justera in själv; jag rekomenderar att du låter en fackman göra det åt dig, det kostar ca 1000kr och är väl använda pengar i så fall.

20hk på den båten ska ge dig minst 25knop utan svett. Kan nämna att jag har en Cresent 550 (löa: 5.5m, bredd:2.10m, ca:400kg) med 20hk. Den toppar 17knop om jag är själv i båten.

 



Senast ändrad av K_Haddock | 11 maj 2010 | 07:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...