Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
djivbento

Gräver ner sig i aktern

Rekommendera Poster

Har ett litet problem med min båt. Och det är att den gräver ner sig i aktern, och det ordentligt. Plus att det känns som att inte motorn varvar ur helt,

Vad kan problemet vara??

Köpte båten och motorn i höstas. Båten är en Caribe 400 plast båt väger ca:200kg ser ut som en amerikansk bassboat med trimaran skrov och motorn är en volvo penta 20hk modell tidigt 90-tal.

Kan det vara så att motorn är för tung för båten?? Eller är det så att motorn sitter för högt upp på akterspegeln??

Skall försöka bifoga en bil här nertill.

post-28812-1394236319,5519_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var precis ut och mätte längden på akterspegeln och den är 47,8cm, motorn längd från hängarmen ner till kaviationsplattan är ganska exakt 45cm kan det verkligen göra så mycket att plattan ligger 2,8 cm över kölet???

I värsta fall så  får jag väl kapa ner akterspegeln dessa 2,8cm. Men har hört att plattan kan sitta 1-2 cm över lägsta punkten på akterkölet. Rätta mig om jag har fel.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det låter som att motorn är i klenaste laget för att få båten i planing. Bara en gissning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att trimaranen ska gå i deplacementläge, dvs gå fort utan att plana?

Trimaran eller katamaran är det vanliga sättet att få bra fart med låg motoreffekt. Trivs du på sjön innebär låg fart längre njutning mellan punkt A och B. Dra av gasen så höjs aktern en smula och bränsleförbrukningen sänkes liksom ljudnivån. Ännu större njutning alltså.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur har du ställt motorn.. trimmat ut den..

Det finns en pinne på motorn som du kan ställa trim-vinkeln ut/in från akterspegeln..
Om du har den på innersta hålet så kommer nog fören att gräva ner sig och om du har den på den yttersta så kommer fören att resa sig medans aktern gräver ner sig.

När det gäller höjden på riggen så ska kavitationsplattan (den platta som sitter ovanför propellern) vara i höjd med botten på skrovet eller strax ovanför.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå... jag har ställt trim-vinkeln i alla olika lägen och det spelar inte egentligen så stor roll faktiskt. Den gräver ner sig mer eller mindre på alla olika lägen.

Men detta med kaviationsplattan, som jag sa tidigare så pratar vi om 2,8cm... Kan det vara så att det spelar så stor roll. Vad skulle hända om man sågar ur akterspegeln ytterligare kan det bli så att motorn hamnar för långt ner. Och vad blir i sådant fall problematiken då?? Om motorn hamnar för långt ner alltså.

Eller kan det vara så att denna båt inte ska plana, men det känns lite märkligt eftersom det är ett trimmaran skrov... Känns som att den är väl gjord för att verkligen plana enkelt???

Tacksam för alla svar än så länge!! Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm... Gå fort utan att plana, ja varför inte. Men då ska väl inte båten gräva ner sig. För säg att den går normalt i ca:4-5knop ökar man så gräver den ner sig direkt. Men som jag sa tidigare, motorn varvar inte ur låter det som. Kan det vara så att man kanske skall ha en annan propeller, som kanske har högre effekt men lägre toppfart??? Att den ger bättre skjuts i början alltså??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad händer om man sågar ur akterspegeln för mycket så att kavitationsplattan hamnar under lägsta punkten på kölet?? Går den ännu sämre då eller gräver den ner sig i fören istället??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går inte att få en bild på när motorn sitter monterad på båten från sidan så man kan se vinkeln på riggen? Kan ju vara så att akterspegeln har en dålig vinkel så att du ej kan justera motorn tillräckligt.

 

MVH HenkeCool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror du har för stark motor. Kring 5 hk räcker nog normalt. Använd lite gas ed den motor du har om det inte blåser motvind.

Då kan 20 hk behövas.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För stark motor... det kan väl inte spela någon roll om motorn är för stark... den ligger ju bra i vattnet. Alltså tror inte att motorn är för tung.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det ett sånt här problem du har?

 

här är en liten båt med 90HP motor på som verkar gå rakt och fint trots liten och lätt båt

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn var ju exakt trimmad men båten lite för högt ställd. Balansen var bra.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

min största/första fundering kring detta är din motor... har du verkligen en Volvo Penta 20 hk utombordare från 90-talet??? Dom slutade väl göras ett par årtionden tidigare..?

Du kan nog direkt avskriva felet som för tung motor. Är båten godkände för 20hk så är inte en gammal VP/AP/Crescent ellet vad nu din motor kan heta beroende på årsmodell för tung iallafall.

Jag skulle direkt börja leta felet i själva motorn. (Iofs, att felsöka en gammal Penta utombordare kostar nog mer än det ger men men...)
Orkar den inte trycka upp en 200kilos trimaran i plan så är det något seriöst fel på motorn, eller så väger din båt av någon anledning väldigt mycket mer än den borde göra. Om du trimmar in/ut max/min ska inte spela nån roll så tidigt i fartregistret som 4-5 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte motorn kanske är ännu äldre, vad vet jag. Men när jag köpte motorn så provkörde jag den på en annan båt (styrpulpet av samma storlek/vikt) och det ekipaget var det inget att klaga på. Har en fundering på att byta till en propp med högre stigning. Fick med en av säljaren. Han hade haft den på en mindre sport båt tidigare.

Men vad tror ni om denna 2,8cm för höga akterspegel?? Kan det vara så att trimmaran skrov kräver att motorn ligger lägre i vattnet?

Problemet jag hade i höstas innan jag tog upp den var att det blev som stt stort tomrum av vatten runt proppellern, och det såg ut som att proppen trampade luft att den liksom inte hade något vatten att fästa i typ.

Så min tanke nu är att försöka sänka ner den åtminstone 3cm, men då kommer följd frågan. Vad händer om den sitter för långt ner??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njae... inte direkt. Mer så att aktern gräver ner sig och att det känns som att det skall komma in vatten över akterspegeln. Plus att motorn inte orkar varva ur, till följd av att  båten inte en kommer upp i mer än 5-6knop...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

youtube-filmen visade iaf en feltrimmad utbordare.

Kavitationsplattan skall vara i höjd med skrovet eller lägre. Enda nackdelen med ha den lägre är att skeddan sticker mer (fler stenar att kyssa).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej... Men om man läser övriga inlägg så ser det ut som att plattan ska sitta 1-2cm över kölet. Känns lite synd om man sänker akterspegeln mer än det behövs.

Kan båten/motorn få en sämre gång om den sitter för långt ner??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den kan knappast gå sämre än vad den redan gör....

Verkar som att du har en motor med kort rigg på en båt som kräver lång rigg (51 cm). Visst kan du såga i akterspegeln men synd på båten, se till att skaffa en motor med rätt rigglängd! Båten borde göra runt 20-25 knop med 20hk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, har sett de andras svar och de har inte heller fel. Det beror lite på båttyp. På min badbalja (Cresent 550) ligger kavitationsplattan strax under kölen.
Det man försäkrar sig om med att ha den lägre är att propellern får fritt flöde. Däremot förlorar man på det högre vattenmotståndet (långt ifrån försumbart).

Om du nu har provat din utbordare (20hk) på en annan båt (4-5m) och den planar ut fint och toppar en sådär 15-20knop så bör ju inte felet vara att din motor inte levererar de hästkrafter den ska..? Så min tanke var att den kanske inte får fritt flöde. Det är en gissning.

Vad har du för proppeller monterad? Rekommenderar att använda orginal.

En bild på ekipaget vore trevligt att se.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska försöka fixa en bild på ekipaget, det är bara det att just nu så har vi 3 grader och snöstorm (mitt i april) så fort vädret blir bättre så tar jag ett kort på problembarnet...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är du ute och cyklar. Motorn ska sitta så högt som möjligt utan att propellern ventilerar.

Det finns flera nackdelar med att ha den djupare, en är att allt som sticker ner i vattner tar kraft och därmed bränsle. Nu är nog det inget problem för TS men generellt sett är det så.

Antingen har TS ett allvarligt fel på sin motor eller så har propellern helt åt skogen för hög stigning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här ska ni nu få lite bilder... en sak jag upptäckte var att jag hade ett litet hål längt ner på akterspegeln. Började slipa lite och det var riktigt surt trä innanför, nu är problemet åtgärdat och hålet är lagat. Kan det vara så att båten tog in vatten och helt enkelt blev baktung

Bifogar även en bild på motorn tillsamman med båten, samt en på kaviationsplattan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är lilla hålet som inte var så litet när man började slipa på det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slutligen en bild på hela ekipaget... ser ut som att aktern lutar lite väl mycket, eller är det bara jag som inbillar mig??

post-28812-1394236321,609_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vem sa Knäpp en kall och luta dig tillbaka......? Glad

Så långt jag ser har du gjort ett fantastiskt jobb! Ser inga problem, bara ut och testköra och eventuellt justera vinkeln på riggen, efter behag.

Det jag tänkte lite på dock är om du har haft en läcka in i skrovet, och du säger att du har åtgärdat den? Är det dubbelskrov på en sådan båt? Om det plywood i mellan? hm, lite orolig...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...