Martin73 1 Postad 20 April , 2010 Hej alla. Har haft strul hela vintern med min sb8, är helt otroligt svårstartad. Tror att felet ligger i bränslesystemet och har bytt nålen i bränslepumpen. Kan någon ge ett bra tips om hur man ställer in regulatorn. Vet att manualen säger att nålen inte får skruvas in hårdare än med två fingrar. Någon som grejat mycket med detta som vet hur man gör för att det ska bli bra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tias 0 Postad 20 April , 2010 Hur är fjädrarna? Om pådragsfjädern är slapp och dålig så blir dom tjuriga att få igång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin73 1 Postad 21 April , 2010 Aldrig hört talas om. Ska kolla detta direkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin73 1 Postad 21 April , 2010 Tömde nästan hela batteriet innan maskinen gick igång. Svarar mycket dåligt på gas, tar evigheter innan varvtalet ökar. Dessutom vill den stanna helt när backen läggs i. Nyrenoverad topp(styrningar, ventiler), genomgånget bränslesystem(matarpump, bränslepump, anslutningar, filter). Lika förbannat så jävlas det. Lackar ur nu och lägger snart ut båten på annons och skaffar snurrebåt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tias 0 Postad 21 April , 2010 Antar att du har luftat pumpen genom att lossa på nippeln som spridarröret sitter fast i på pumpen. Bytte du bara nålen eller bytte du pumpelement och plunge också? Byt alla delar på samma gång. Dom kan vara slitna utan att det syns så lätt. Är pumpen nyrenoverad,länkaget ordentligt inställt, fjädrarna i bra skick, och elpumpen funkar så ska den ju bara gå Har du tvåspaksreglage? I så fall vill dom gärna stanna när man växlar för man drar av för mycket på gasen. Å motorn hänger inte med lika snabbt ner i varv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin73 1 Postad 21 April , 2010 Jodå, det är luftat ordenligt. Jag bytte bara nålen, tyvärr. Pådragsfjädern har jag svårt att bedömma. Har 2-spaksregalge. Felet har smygit sig på under säsongerna men har blivit jobbigt nu. Båten är ju praktiskt taget obrukbar i nuläget. Har tyvärr ingen handlare här som har dessa delar över disk, utan det blir att beställa. Ps. Kolvringarna är ruskigt trötta, motorn tar rejält med olja, men jag får inte in det i startproblematiken... eller har jag fel nu? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tias 0 Postad 21 April , 2010 Har du dåliga kolvringar så får du dålig kompression. Det är just kompression du vill ha så att trycket/värmen antänder dieseln. Så visst kan det vara en stor bov i dramat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin73 1 Postad 21 April , 2010 Så när jag kört så länge med startmotorn att förbränningsutrymmet blivit varmt så tänder det. Som glödvärmning. Blir inte klok på detta, känns som om det är 2 fel som flyter ihop. Taskigt komp och knas på bränsletrycket. Spridaren är nytryckt också... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arosa 1 Postad 22 April , 2010 Svårstartad och/eller kräver fullgas för att hoppa igång kan bero på justering av länkaget till gasen, det står beskrivet i manualen hur man gör, mycket riktigt står det att man ska dra spindeln lätt mot stoppet.......hittade manual till YSB, antar att SB är lika ang denna justering, på följande länk, http://www.cafecrema.dk/biancafiler/verkstadshandbok_yanmar.pdf Senast ändrad av arosa | 22 april 2010 | 10:39 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin73 1 Postad 17 Maj , 2010 Ny info: Maskinen går igång skapligt med startgas, MEN, sen att varva upp ifrån tomgång är värre. När gasen dras på så storknar motorn och tappar varv, börjar ryka brunt, för att till sist dö helt, om inte gasen dras tillbaka. Vid back orkar den inte gå, utan dör sakta. Väntar på delar till insprutningspumpen, kan det vara den som spökar, eller är det regulatorn? Känns som om bränsletrycket inte är tillräckligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser