Gå till innehåll
söndag 23 mars 2025
Modde

Startmotorn klickar efter vinterförvaringen.

Rekommendera Poster

Hej!
Har en Mercury 90hk 2takt från 99.
Nu efter vinterförvarvaringen har jag följande problem:
- Startmotorn klickar men dras inte framåt. Inget ljud förutom klicket hörs. Inte ens det
  vinande/pipande ljudet man kan höra när man har t.ex. ett dåligt bilbatteri. 
  D.v.s att batteriet orkar dra runt startmotorn lite - men int etillräckligt. Inget sånt!

- Den startade en gång efter 3-4 försök därefter inget liv i ca: 10 nya startförsök

Jag har laddade batteriet både före och efter vinterförvaringen och det tog ladding d.v.s.
det laddades till strömstyrkan som gick i vara när noll.

Jag har även bytt kabelskor på batteriet. Det är det enda som är gjort under uppehållet.

Tilten och belysningen fungerar bra så batteriet är i alla fall inte helt slut.

Tacksam för hjälp!

Modde

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa att koppla förbi din huvudströmbrytare om du har en sådan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter ju verkligen som det är dålig kontakt någonstans, vilket medför att du inte får tillräckligt med ström till startmotorn.

Kolla anslutningarna vid batteriet och startmotorn, prova också att koppla förbi ev. huvudströmbrytare enl. tidigare inlägg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väldigt vanligt att det kommer in kondens och/eller annan form av vatten in i startmotorn och så rostar anslutningarna nere vid kolen av.

Den är ju monterad så att axeln sticker rakt upp, så blir det lätt en ficka bredvid axeln där det smyger ner vatten. Man kan undvika det genom att smörja in axeln varje år.

OM det   är det felet så går att att renovera upp ganska enkelt själv. Finns delar att köpa, och orkar du inte kan du få en utbytesstartmotor för ett par tusen.

Det kan mycket väl vara ngt enklare också, som ovan skriver, så kolla att du har ordentligt med ström fram till motor, kolla även säkringar.

Ett annat tips kan vara ett kolla att du inte har en växel i, tror att startmotorn förhindras att gå om det ligger en växel i.

MVH
/Danjel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK. Tack för tipsen.

Om jag förstått er rätt skall jag testa att
1) Koppla förbi huvudströmbrytaren.
2) Kolla anslutningar
3) Renovera startmotor

Skulle gärna vilja veta om det är nåt mer man kan göra/testa för att felsöka innan man sliter isär startmotorn.

Hur är det med startrelät? Kan det vara det? Hur kan man testa?

mvh Daniel

Senast ändrad av Modde | 20 april 2010 | 15:02

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade samma problem förr-förra våren. Klick....

Jag satte batteriet på laddning, laddaren visade att batteriet var fulladdat nästan på en gång, men väntade ändå och testade igen efter någon timme. Startade på en gång. Sen gick det utan problem hela sommaren.

Förra hösten sprayade jag en extra dos konserveringsolja ned runt startmotorn och på våren efter hade jag inga problem.

Jag tror att jag hade lite fukt någonstans som gjorde att startmotorn inte fick riktigt med ström. I höstas gjorde jag samma sak (sprayade extra ner runt startmotorn) men har inte sjösatt än så jag vet inte om felet har återuppstått.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det enklaste sättet att kontrollera startmotorn är att ta startkablar från batteriet och lägga direkt på startmotorn. Om den snurrar då kan du vara säker på att det inte är den det är fel på. Jag antar att det är startrelät du hör klicka och det är inte omöjligt att det är det som ger dålig kontakt efter vintern.

/Björn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har också haft detta fel: jag hade bytt batteriklämmorna,precis som du, men glömt att se till å skala av ett par centimeter på batterikablarna. Gör det när du ändå håller på å skruvar så VET du att det är bra kontakt ända fram till startmotorn. när du gjort det så skulle jag testa med ett annat batteri som du VET är fräscht, förslagsvis batteriet som du har i bilen.

Kan ju iof vara solenoiden som pajat men det är rätt lätt att kolla med ett enkelt mätinstrument.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan vara solenoiden som kärvar eller har hängt sig, pröva att knacka på den med en hammare (inte för hårt) så kanske den kommer igång igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det säger klick så slår ju solenoiden till då behövs inga knackningar!!

Däremot mätning om Du har ström före resp. efter solenoiden. Mät under belastning dvs när Du trycker på startknappen/nyckeln.  /Claes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack igen för alla svar.

Jag skall testa i eftermiddag/kväll med bl.a.
1) startkablar direkt in på startmotorn
2) bilbatteriet
3) Mätning på solenoiden ???- nån som kan berätta vad/var jag skall mäta!

Så får jag ta det därifrån beroende på utslag.

En fråga bara. Solenoiden - är det startrelät?

Vad jag kan se sitter det 2 reläer i anslutning till startmotorn - men det andra kan ju vara till nåt annat. Nån som vet? ( Det är en 90 HK mercury 2t från -99 )
Jag kan ju iofs följa kablarna som sitter där....

/Modde

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja solenoiden slår till men kärvar så den inte orkar dra tillräckligt för att kunna koppla i kuggarna helt och sluta strömkretsen till själva startmotorn. Detta gör att det inte finns någon ström efter solenoiden, ofta kan detta släppa om man knackar försiktigt på den. För att förhindra att detta händer igen behöver startmotorn och solenoiden plockas isär och göras rent.

Klickljudet kan även bero på att startmotorns kuggar inte kan kugga i startkransen på svänghjulet, då kan det hjälpa med att vrida svänghjulet lite för hand så funkar allt som det skall igen. Men detta brukar vara ett betydligt mer ovanligt fel.

(har skruvat mest med innombordsmotorer men principerna är det samma för utombordarna)

Senast ändrad av Minuten | 21 april 2010 | 17:38

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen!
Nu har jag mätt och testat lite.

Spänning vid  batteriet: 12.44 V
Spänning innan solenoiden: 12.40 V
Spänning efter solenoiden under startförsök: 0V ( klickande ljus hörs )
Spänning efter solenoiden ( förbikopplad med startkablar ): ca: 10V  OCH STARTMOTORN GÅR!

Vad gör jag nu? Är det 100% att det är solenoiden som det är fel på?
Det är väl säkrast att byta eller? Vad kostar en sådan till en Mercury 90hk 2t -99?

Det s.k. startrelät - kan det inte vara nåt knas med det? Hur testar jag det?

Kan nån också förklara vad solenoiden resp. startreläernas funktion är?

Tacksam all hjälp jag kan få!

/Modde

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har du mätt och sett att efter startreläet=solenoiden inte sluter strömmen från batteriet. Kontakterna är troligen brända så ingen kontaktyta finns kvar.

Prova att byta solenoiden eller startreläet som det också kan benämnas. Heter oftast solenoid på engelska också om du köper på nätet.

T.ex http://www4.shopping.com/xFS?KW=Mercury 90hk starter solenoid&CLT=SCH

där du kan se om den ser ut så på din motor. Sen bör den få startmotorn att snurra. Det finns kolsats också som kan vara dags att byta snart kanske.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...