Gå till innehåll
måndag 31 mars 2025
KillerBoo

Läckage vid impellerpumpen MD6A

Rekommendera Poster

Upptäckte att det droppar lite från impellerpumpen när motorn är igång. Det är inte mycket och jag hade ett helsike att lokalisera läckan. Jag gör ett klumpigt försök att förklara varifrån vattnet kommer och hoppas ni fattar vad jag menar :)

Det sitter ju 2 små hål -3-4 mm dia kanske- på var sida om pumphuset, (på halsen mot motorblocket, inte vid själva pumphuset alltså). Ett pekar uppåt, och syns bra även med pumpen monterad på motorn medan det andra sitter på motsatt sida av halsen). Hoppas ni förstår hur jag menar?

Iallafall, droppet kommer från det undre av dessa hål och det droppar alltså vatten in i båten. Inget vatten finns i oljan. Jag antar att det sitter någon typ av packbox runt axeln som går in i motorn? Kan det isf vara så att packboxen är sliten, eller har den bara till uppgift att täta in mot motorn för att inte få in vatten i oljan den vägen? Impellern i sig är ny men någon packbox såg jag inte till i påsen. (Impellern fanns med bland reservdelarna när jag köpte båten och låg bara i en påse).

Är det möjligt att byta tätningen utan att ta loss hela pumphuset? Det sitter så frb illa till så jag slipper helst om det går att undvika.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag menar att det är tätningen som är slut. Det lilla dropphållet är till för att vattnet inte skall läcka in i oljan utan droppa synligt så man ser läckaget. Jag har själv bytt tätning - inte särskilt svårt, men att göra det utan att ta loss pumpen är säkert svårt. Sitter den djäkligt till och du inte kan ta loss den hade jag ringt en reparatör. De är ju makalösa på att kunna jobba på omöjliga ställen. Som sagt inte speciellt svårt att åtgärda och bör inte ta lång tid - men måste åtgärdas. I mitt fall hade jag inte noterat läckaget med följd att remmar m.m. spridit droppet med rostangrepp lite här och där som följd.

Byter Du inte tätningen lever du farligt - till slut går vattnet in i oljan

Carl_Axel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är som CA säger det är 2 packboxar, en tätar för vattnet och en för oljan, kolla när du demonterar dom så dom kommer åt rätt håll.

Nya packboxar köper du med fördel på vilken maskinfirma som helst, till ett helt annat pris än hos båthandeln, be bara att få med rostfri fjäder, kanske får du fjädrarna lösa då, men det är lätt att pillaut och byta dom.

Dom mått du behöver när du köper pakboxarna är axelns diameter, ytterdia. på packboxen och tjockleken, eller ta med dom gamla.

Och till sist pumpen måste loss.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK, har kollat en gång till nu och det var inte fullt så jvl att få bort pumpen som jag trodde från början. Ringde Båtservice och p-boxarna kostar runt 60 spänn styck, så det känns inte helt nödvändigt att åka 1 extra mil för att komma åt något lite billigare grejer. Om det går på 120 eller 80 pengar känns inte avgörande liksom hehe. Man tackar för bra svar. Nu blir det en resa t stan för att skaffa grejorna o sen är det premiärsegling ikväll

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snarare 30;- för 2st resten går i någons ficka.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ah, om fickorna inte är större än så spelar det ingen större roll, och just nu är jag glad att jag köpte original... eftersom läckaget fortfarande kvarstår, om än något minre. Hade jag köpt på maskinfirman hade jag säkert suttit o svurit över nån stackare som mätt fel haha.

Hursomhelst, felet kvar. Kan det vara axeln som är sliten? Man känner med fingrarna att den är yttepyttelite smalare just där den ligger an mot p-boxarna.. grrrrrrr. Vågar man köra korta stunder ändå? Jag seglar ju mest och tänkte egentligen sticka ut imorrn o vara ute till på söndag eller så, och därefter ta med hela pumpskiten t Båtservice o be dom kolla på den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja du har helt rätt känner du ett spår där läppen ligger an så har den svårt för att täta, det kan också vara axeln som glappar i pumphuset.

Prova med ett annat läge för packboxen lite längre ut eller in så läppen hamnar på ett nytt/oskadat ställe på axeln.

Ursäkta att jag inte gav dig ett fullständigt svar tidigare.

Kalle Rynkar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...