Svicken 1 Postad 19 April , 2010 Skall sätta ett mantåg på båten, men har inga fästen på pulpit i fören eller aktern hur göra? Kan man borr hål i rostfritt utan att förstöra? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Albine 0 Postad 2 Augusti , 2014 Kanskje bruke NOA-feste med en krog på ??? Jag har samme problem som deg, och vil gå for den lösning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 2 Augusti , 2014 Skall sätta ett mantåg på båten, men har inga fästen på pulpit i fören eller aktern hur göra? Kan man borr hål i rostfritt utan att förstöra? ja det blir ju hål men förstör inget om man borrar där hålet ska vara. kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 3 Augusti , 2014 Borra är i sig knepigt och sedan öppnar det lite för rostangrepp på sikt. Jag skulle satt beslag istället. Ska se om jag snabbt kan hitta de jag tänker på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompelompe 74 Postad 3 Augusti , 2014 eller svetsa dit 2 öglor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 3 Augusti , 2014 Svetsa ögla på ett tunnt rör i polerat RF? Då är man duktig... Det fixar inte jag! Jag köpte i alla fall ett öppningsbart beslag på Hjertmans. Det är inte detta men du får en bild av funktion Artikelnummer: 3843-25 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 3 Augusti , 2014 nu var det rostfritt och inte galvat så att det börjar rosta är en marginell risk med ett korrekt borrat hål. kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 3 Augusti , 2014 Tror inte insidan är lika polerad och motståndskraftig som utsidan... Men det tar säkert något decennium innan det syns så jag kan hålla med om att problemet är litet. Men... Om man gör ett hål, hur fäster du sedan mantåget snyggt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompelompe 74 Postad 3 Augusti , 2014 Svetsa ögla på ett tunnt rör i polerat RF? Då är man duktig... Det fixar inte jag! Jag köpte i alla fall ett öppningsbart beslag på Hjertmans. Det är inte detta men du får en bild av funktion Artikelnummer: 3843-25 Inte jag heller men det finns duktigt folk som kan det, i alla fall i min båtklubb. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 3 Augusti , 2014 Imponerande med svetsvant folk. Jag har inte ens försökt faktiskt, för bökigt med tuber, skyddsgas, elsladdar osv. Men har man tillgång till sådan kunskap kan man fixa det mesta! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 3 Augusti , 2014 Förmodligen är problemet löst, eftersom inlägget är postat 2010! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 3 Augusti , 2014 Hehe... jag brukar kolla datum eftersom det är lätt hänt att någon reagerar på gammal tråd! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 3 Augusti , 2014 Jag är inte bra på att svetsa men jag har upptäckt att det är ganska enkelt att svetsa rostfritt med pinne! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 4 Augusti , 2014 Jo, pinnsvetsa kan jag. Men inte mot ett tunnväggigt RF polerat rör. Känns inte säkert helt enkelt - för ett fäste mot mantåg. Fult blir det också, tycker jag. Men det är ju iofs upp till båtägaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 4 Augusti , 2014 Inom livsmedelsindustrin svetsas ofta tunnväggiga rör med pinne. Håller gör det men visst blir TIG snyggare men det är ett elände att svetsa utomhus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 4 Augusti , 2014 Eftersom det var över ett år sedan TS var aktiv så kan vi nu sammanfatta för de som i framtiden ska fästa en mantågsvajer/lina utan att ha färdiga belag eller hål; Borra hål, relativt enkelt men som alltid krävs vass borr i RF plus körnarhål för att inte glida. Svetsa, om man har tillgång till rätt grejer (TIG, skyddsgas, polering ) eller ev bara pinnsvets Köpa färdigt beslag i RF, finns bla på Hjertmans, öppningsbara i kraftigt RF Här är en bild som inte är det jag sett i affären men man ser funktionen http://www.hjertmans.se/base/getimage?path=Articles/5877-28/5877-28.jpg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser