snusmumriken 0 Postad 19 April , 2010 jag har monterat min aktergivare till ekolodet som en genomskrovgivare,som dom flesta gör,min fråga är om bilden skall se ut så här,eller gör den det till silikonet har torkat...tacksam för svar, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
snusmumriken 0 Postad 19 April , 2010 har inte någon haft samma bekymmer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
andtom 2 Postad 19 April , 2010 Om det är silikon mellan givare och skrov kan jag tänka mig att det blir problem. Ljudvågor dämpas av elastiska material. Det får inte vara nåt elastiskt eller luft emellan givare och skrov. Ett andra råd är att ha givaren i ett oljebad gentemot skrovbotten. Här finns en tråd på engelska i ämnet http://www.stripersonline.com/surftalk/showthread.php?t=610698 Senast ändrad av andtom | 19 april 2010 | 22:26 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 717 Postad 19 April , 2010 Precis som andtom skriver så misstänker jag silikonet. Själv fick jag prova mig fram på ett flertal platser i skrovet innan jag hittade en plats där akterspegelgivaren fungerade som genomskrovsgivare. Slipade sedan bort topcoaten och limmade fast givaren med tvåkomponentlim (Araldite). Under utprovningen som gjordes genom att bara trycka givaren mot botten fick jag liknande fenomen som syns på din bild. Jag utgår från att du sjösatt och därmed har vatten under båten. I luft fungerar ekolodet inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 20 April , 2010 Jag tar för givet att du inte har dubbelskrov !! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
snusmumriken 0 Postad 20 April , 2010 hej igen ,självkalart är det enkel skrov och båten ligger givetvis i vattnet,båten är en örnvik 566 mc , har en liten lucka bak mot aktern så att jag kommer ner till enkelskrovet.. mvh martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 20 April , 2010 Jag har monterat aktergivare mot enkelskrov i en klick silikon. Har alltid fungerat klockrent. I min nyinköpta motorseglare fungerade inte ekolodet. Köppte ett billigt med akterspegelasgivare. Givaren i en påse med vatten och testade mot skrovet. Fungerade perfekt. När det torkat satte jag givaren i en klick silikon. Fungerade som ditt - inte alls. Skar loss givaren. Kollade på ett annant ställe med givaren i en plastpåde med vatten mot skrovet. fungerade klockrent. Torka limma fast. Fungerade inte. Jag provade nog minst 10 ggr. Till sult var det dags att stricka ut och semestersegla. Fyllde en plastpåse med vatten satte i givaren och tapade fast plastpåsen, så att den skulle sitta. Dessvär var det nog ett litet läckage på påsen. Ekolodet fungerade perfekt, så länge det fanns vatten i påsen, men det tog slut på några dar, sen struntade jag i det hela. Nu har jag köpt ett lod med givare som sitter i en genomföring. Skall borra hål och montera när jag skall ta upp om ett tag. Jag begriper egentligen ingenting. Det har ju fungerat förr - varje gång -med akterspegelsgivaren mot skrovet med silicon. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lotsenn 0 Postad 20 April , 2010 varför inte montera givaren på akterspegel?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
snusmumriken 0 Postad 20 April , 2010 anledning är att båten redan var sjösatt.har läst här på forumet att flera har monterat den så, och även åf rekomenderade att montera den så,därför valde jag det ,och jag gillar inte att göra hål i onödan..men men Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 20 April , 2010 Det beror kanske på vad man har för båt. Jag ha tex ingen akterspegel. Man vill ju helst slippa onödiga grejer som sitter på utsidan och som blir mycket utsatta. Sen har det ju alltid fungerat tidigare. Kan det bero på skrovtjockleken. Jag har bara borrat två hål i skrovet. Högt upp i aktern. Där var det 23 mm tjockt laminat. Kan viserligen va lite tjockare pga att skrovhalvorna är ihopskarvade där, men det är väldigt tjockt. Det skall bli intresant att borra hål i båten på ett par tre ställen under vattenlinjen och se ur det ser ut där. Det brukar va tjockare i botten än i friborden. Tommy som gillar att borra hål. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
snusmumriken 0 Postad 23 April , 2010 nu ser det ut så här....samma ställe som jag monterade med silikon,slet loss det och åter monterade på samma ställe med sikaflex, nu verkar det som om det fungerar,konstigt att åf rekomenderade silikon...skam den som ger sig.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
djivbento 0 Postad 23 April , 2010 Skulle jag vara dig, så blr det till att åka tillbaka til ÅF och berätta historien. Sedan skulle jag nog blygsamt fråga varför dom går ut med fel info... Man antar ju att man pratar med xpertisen när man befinner sig i en båtbutik/liknande... Har du tur så kanske du får lite plåster på såren... vem vet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser