JojeJoje 0 Postad 19 April , 2010 Om avgaslimpan till en AQ130 rostar sönder och börjar läcka, kommer båten att vattefyllas då? Om jag pluggar inkommande vatten räcker det eller måste även utgående vatten pluggas? Går det att byta limpa när båten är i sjön? Motorn är sjövattenkyld och saknar värmeväxlare och sitter i en Flipper 700. Mvh /Joje Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 19 April , 2010 Om limpan är så dålig på utsidan så finns det stor risk att den är lika dålig in mot avgaskanalerna, då får du in vatten i motorn. Skulle inte ens provstarta om jag vore dig. Ang byte så gär det göra det i vattnet OM delningen (slangen) mot sköldens avgasrör ligger över vattenlnjen, vilket den bör göra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JojeJoje 0 Postad 19 April , 2010 Limpan ser OK ut på utsidan, lite rost vid knät. Åtgärdade dock ett litet läckage vid kopparrören ovanpå limpan. Tyckte det såg rostigt ut inne i limpan och speciellt i hålen där kopparrören sticks ner. Frågan är då om man kan köra på denna limpa denna sesong. Motorn startar fint och tändstiften ser fina ut, inget vatten i oljan. Jag undrar vad som händer om det börjar läcka någonstans från limpan, kylrörinfästning osv. kommer båten att vattenfyllas när den ligger still i hamnen? Jag vill helst att båten håller sig flytande. Mvh Joje Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zappe 1 Postad 20 April , 2010 Båten sjunker inte om motorn är rätt monterad och det är den säkert om motorn är orginal. Det så kallade bockhornet skall sluta över vattenlinjen. Däremot som sagts tidigare kan du få vatten i motorn vid gång om limporna går sönder och det kan vara nog så illa. /Zappe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Reine 0 Postad 20 April , 2010 Ett rent praktiskt råd när du byter i sjön. För byta bör du ju verkligen göra. Försök att fixera aktern i något fast och högt, så att aktern hänger några centimeter upp ur vattnet. Då slipper du faran med att det kan gunga till när du gör bytet. För risken finns ju då att du får in en massa vatten rätt kvickt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JojeJoje 0 Postad 20 April , 2010 Jag tackar och bockar för era svar. Nu känns det betydligt bättre Mvh /Joje Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 547 Postad 20 April , 2010 Varför bekymrar du dig över limpan? Att det är rostigt i hålen för kopparrören är inget konstigt. Där börjar det rosta vid första starten när motorn är ny. Rost på utsidan vid kröken är inte heller något allvarligt. Om det skulle gå hål i limpan, blir det oftast inget större läckage. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser