Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
samuel

Bensinläckage!!

Rekommendera Poster

Jag har en Johnson 90 hp på min Flipper. När vi skulle ut med båten idag så läckte det bensin ut i vattnet när jag pumpade fram, blåsan blev inte hård och motorn hackade och varvade inte som den brukar. Det läcker inte från några slangar utan verkar vara från drevet eller nåt? Är det någon som vet? Behöver er hjälp!! Samuel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Guest

Kolla att det inte är hål i det membrnet till bränslepumpen. Om så är falet går det bränsle direkt in i vevhuset utan att pasera förgasaren. Felet är relativt vanligt. Om detta är OK kan det vara fel i ett flottörhus, men då borde det läcka bränsle ur förgasaren när du pumpar på blåsan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Guest

Jag kan förtå din undran över om drevet läcker. I utombordsmotorer går avgaser och kylvatten ut inne i riggen för att sedan komma ut under vattnet och/eller genom det lilla avgasutsläpp som finns på riggen ovan vattnet. Om motorn får för mycket bränsle kommer överskottet ut med avgaser och kylvatten, dvs det hamnar i vattnet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du fast tank kan det komma ur avluftningen på själva båten och backventilen i slangen har gett upp. Annars är det vanligt att bränsleslangar i själva motorn skavt sönder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En annan teori kan vara att den inte tänder på alla cylindrar så att bensinen rinner igenom helt oförbrännt genom den cylindern? Iofs borde blåsan bli hård ändå... Förresten, rinner det ut bensin innan du startat motorn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du nånsin haft en båt i vattnet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja men inte du tydligen...du har ju en gammal svartvit bild och du var säkert inte född när bilden togs :roll: Eller har du en scanner från stenåldern :shock: Hade liknande symptom förra året på en 25hk nämligen, men kan hoppa in i slutet på historien då jag inte orkar skriva hela. När man väl fick igång den så varvade den inte ut, precis som problemet för Samuel. Första tanken var såklart läckage i nån bränsleslang eftersom det låg fullt med färggranna fläckar på vattnet, men jag lämnade ju in skiten till verkstan eftersom jag hade garanti på den. Resultat: Mittencylindern hade skurit. Troligen pga sep. oljesmörjningen havererat och förmodligen var det oljan som färgat vattnet eftersom underkåpan var ganska kletig. Nu vet jag iofs inte om Samuel har sep. olja, men det är väl tanken som räknas? :-|

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Möjligen har du inte läst föregående inlägg och trott att jag menade att bensin rann ut helt av sig självt :lol: Det jag menar är om bensinen rinner ut när man pumpar upp bränslet med blåsan innan start eller om det rinner ut när motorn väl går.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åk till någon seriös firma och kolla upp felet direkt! Fel på bränslesystemet är väl ingen lek direkt ... och konsekvenserna i värsta fallet kan ju bli direkt förödande ... :-| //mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad du än gör så köp aldrig en Suzuki..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bensinen läcker ut innan motorn är igång ...!!!!! Blåsan blir inte hård. Har garanti kvar så jag ska åka dit med båten så får dom fixa det. Men kan det vara ngt stort fel, motorn går ju igång till slut men varvar inte som den ska. Det går alltså åka (med nöd o näppe!!) Kan det vara ett allvarligt fel? samuel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har garanti kvar... och Kan det vara ett allvarligt fel? Vad är problemet spelar ingen roll när du har garanti kvar. Ring till firman och fråga hur du ska göra. Fel med system för bensin kan vara allvarliga. Om de anser att det är ofarligt kan du ju köra båten dit. Annars bogsera eller trailer. Motorstopp ute till sjöss eller brand är aldrig kul. Bättre att vara försiktig en gång för mycket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Guest

Har själv en Johnson 90 97års modell. Samma problem. Upptäckte att flottörhusen läcker i en tätning (Ser ut som en liten kula ,längst ner på flottörhuset. Går att fixa med epoxi ,Glöm ej noggrann renjörning med aceton innan. Good Luck

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...