Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Segelbaten

Vatten under durken

Rekommendera Poster

Hallå! Hade förra sommaren och sommaren innan det problem med att det sipprade upp vatten från skruvfästena i bordet nere på durken. Inte så mycket att det blir någon katastrof men tillräckligt för att man måste måste pumpa ut ganska ofta. För att kunna göra detta borrade jag upp ett hål för att kunna föra ner en slang genom plastdurken. Båten är en Aphrodite 25 och det finns inga durkluckor utan hela golvet är i plast.

Förra sommaren tog vi båten till ett varv som tog bort kölen varpå det föll ut en massa vatten som bevisligen har legat mellan skrovet och durken. Deras åsikt var att tätningen vid kölen varit otät och det därför sipprat in vatten efter att dom satt tillbaks den och tätat så är samma problem fortfarande kvar.

Slutsats är att vattnet måste komma på något annat ställe. Funderade på att försöka fylla utrymmet under durken med vatten nu när båten är på land för att försöka se om det sipprar ut. En annan metod jag hittade efter att ha googlat lite var att använda en rökpatron för att fylla utrymmet med. Någon som har erfarenhet av detta eller kanske någon annan metod?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att det är saltvatten - vatten utifrån. Kanske så enkelt som en läckande vattentank - slangar - pump mm.

Hade en läckande pentrypump som läckte lite lätt, c:a ½-1liter / dygn. Vattnet letade sig under basinredningen ner i kölsvinet. Det fortsatte att läcka även efter att båten kom upp på land på hösten, då började jag istället söka efter andra källor än läckande kölinfästning / genomföringar mm.

 



Senast ändrad av fotohazze | 19 april 2010 | 16:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag tänkte också på det men lyckades aldrig fastställa om det var salt eller sötvatten. Vattentanken har läckt första säsongen och de två senaste har den därför varit tom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Regnvatten? Har själv haft problem med vatten som samlats i kölsvinnet. Visade sig vara en skruv till en kantlist som skruvats in för långt. Resulterade i att vattnet kom in och ran ner bakom väggbeklädnaden, ner i ett stuvfack och vidare ner till kölsvinnet. Hålet ca 2mm men det kom in bra med vatten ändå.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har ingen erfarenhet av just din båt och hur utrymmet under durken ser ut. Om utrymmet är slutet kan du försöka göra som jag gjorde på min Glastron daycruiser. Där använde jag tryckluft i utrymmet under durken för att lokalisera läckan. Det kräver lite borrande och fixande för att få en någorlunda tät anslutning. Sedan kopplar man till kompressorn via reduceringsventilen (viktigt), man behöver inte många tiondels bar för att det skall börja pysa vid vid läckan. På min båt fanns felet i en slarvigt laminerad skarv mellan durken och skrovet. Lätt fixat när man hittade det men omöjligt att se förrän man sprejade såpvatten på rätt ställe.

 

Sedan kan man ju diskutera i evigheter vad som hänt med eventuellt trä som finns inlaminerat under durken...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Tack det var en väldigt bra idé! Läste lite i någon annan tråd bara att någon var orolig över trycket som kan byggs upp. Vad kan tänkas vara maxtryck som man vågar lägga på?

Eventuellt trä som liger emellan är som sagt en annan historia...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För min del räckte det med 0,1 Bar tryck för att hitta läckan. Om du använder en kompressor så brukar det på kompressorn finnas en reduktionsventil där man kan reglera trycket. Ett annat sätt att mäta trycket är att använda en ventil typ bildäck och en mätare av samma typ som man använder när man pumpar bildäck. Det hela är jämförbart med hur man hittar en punka på cykeldäckets innerslang, lite tryck och såpvatten...

Någon vetenskaplig utredning över idealtrycket lär vi inte hitta :-) Den stora luftvolymen under durken kräver ändå att man använder en kompressor. Att använda handpump av bildäckstyp lär inte riktigt räcka. Luftvolymen under durken på en segelbåt torde vara mångfallt den som finns tex i ett traktordäck, så 200 snabba med bildäckspumpen lär inte räcka långt...

 



Senast ändrad av Faderullan | 02 maj 2010 | 11:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var köpte du dina grejer för jag har haft svårt att hitta en kompressor som ger utslag på 0,1 bar? Köpte en aldelles för klen på biltema för hundra spänn och jag pumpade ett bra tag utan bar-mätaren gjorde utslag. Antar att man behöver starkare grejer men då behöver jag hittta en bra reduceringsventil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta en pump för gummibåt eller luftmadrass. Vill du ha möjlighet att felsöka och spruta såplösning och inte har nån pumpare kan du ta en luftmadrass som magasin.

Fördelen är att du inte bygger upp sprängande tryck med madrasspump.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med en pump avsedd att pumpa upp gummibåtar kan man kanske åstadkomma tillräckligt tryck och luftmängd för att hitta läckan. Kräver nog ändå att man har en pumpare i god fysisk kondition som håller igång med pumpen medan du letar efter läckan. Jag använde en kompressor av hobbyverkstadsklass som ger ca 100L/min, en sådan är avsedd för mindre tryckluftsverktyg som spikpistoler, målarsprutor och dylikt. Eftersom den för ett väldigt oljud körde jag den först en stund för att bygga upp lite tryck. Trycktranken på min kompressor är ungefär 20 liter, inte mycket i jämförelse med luftvolymen under durken, vilken torde vara minst trehunda liter. Det tog kompressorn en god stund att bygga upp ens lite tryck, i synnerhet som jag hade en läcka...

Jag hade en kompis som höll koll på kompressorns tryckmätare och stände av när trycket steg över 0,2 bar. Att stänga av kompressorn var också väsentligt för att man skulle kunna höra var läckan fanns...

Om inte handpumpen räcker till kan man säkert hyra en lämplig kompressor. Den jag använde är snarlik den på bilden.

 

post-10012234-1394236340,5552_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag läste med intresse ditt inlägg då jag själv har enn läckande Aphrodite och min båt läcker även efter varvsbesök och tätad köl. Jag trodde då att det var bälgen som läckte och lät byta den men nu finns samma problem igen. Min fråga: finns det någon som kan tipda om person eller varv eller någon som vet vad man kan göra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...