Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
Ockelbo_DC21

Motorrenovering

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en AQ170 i min båt. Den beter sig ibland lite konstigt och lever då sitt alldeles egna lilla liv. Den sitter i en Ockelbo DC21 som vi är oerhört förälskade i så vi vill helst inte byta båt. Därför undrar jag vilket ni tycker verkar vettigast. Ska jag byta motor helt och hållet eller ska jag kosta på en totalrenovering och har ni i sådana fall någon uppfattning om vad en sådan renovering skulle kosta och känner ni till var det finns någon som kan utföra arbetet i sådana fall?

Tacksam för hjälp Limpan måste jag byta i vilket fall som helst och bara den är ju rätt så dyr till AQ170.

Thorbjörn

post-10010797-1394236318,4261_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En klassisk frågeställning. Det finns en massa argument för och emot de båda varianterna, och det är väl egentligen bara du/ni som kan avgöra om det är försvarbart att byta till en ny motor. Det är knapast någon vidare ekonomi i det, likväl gör många (inkl jag själv) det bara för att man är förtjust i sin båt.

Om man är nöjd med den befintliga motorn vad gäller kraft, förbrukning, ljud osv så finns det knappast någon anledning att byta till en ny motor. Då är det nog klokare att renovera, det kommer alltid att vara väsentligt mycket billigare. Dock skulle jag passa mig noga för att köpa en renoverad motor, det kan ju lika gärna handla om ett nytt oljefilter och lite sprayfärg. Om man renoverar själv/låter renovera så vet man vad som är gjort med motorn. Värt att tänka på vid renovering kan kanske vara att även drevet kan behöva lite kärlek (gäller förstås ännu mer vid byte av motorn).

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret. Behövde nog bara få bekräftat från någon att vi tänker rätt. Det får nog bli en motorrenovering.

Tackar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gör en totalkalkyl vad det kostar att renovera motor OCH drev, betänk att prylarna inte tillverkats på >20 år och reservdelar redan nu kan vara ett problem.

Jag skickade hela min drivlina AQ170 med 280T för 4 år sedan och satte i en Mercruiser 4.3MPI - just i en Ockelbo DC21.
Har inte ångrat mig en sekund, mer kraft, lägre förbrukning och högre tillförlitlighet.
En AQ170 kan vara en bra motor, men väldigt ofta också en törstig sådan.

Dessutom kunde jag sälja den gamla då den fortfarande fungerade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Vad fick du ge för bytet och vad fick du för din gamla motor? Vad gjorde du själv och vad lejde du bort? Jag har inte en aning om vad en beg AQ170 kan vara värd?

Thorbjörn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...