Vator14R 0 Postad 19 April , 2010 Jag tänkte lämna in min 35 hp utombordare på service. Motorn sitter monterad på en styrpulpetsbåt och har elstart. När jag ringde min lokala servicefirma föreslog de att jag skulle lyfta av motorn och köra den till verkstaden. Jag hade själv tänk köra båten på trailer med motorn på. När jag började plocka bort motorn noterade jag att det förutom gasvajer, växelförare och styrled även finns ett antal elkablar att montera bort i motorn, vilket kan vara lite bökigt. När det gäller mindre utombordare känns det väl mest lämpligt att plocka av motorn, men ju större och tyngre de blir, desto mer jobb är det ju att plocka bort dem. Vad är normal praxis? Brukar ni lämna in motorn på service monterad på båten eller ej? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 19 April , 2010 Om du har båten på trailer finns det ingen anledning att montera av motorn. Men varför gör du inte servicen själv? Det går fortare än att köra båten till verkstan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 19 April , 2010 Det finns både och, vissa vill ha motorn monterad på båten på en trailer, för då kan man göra ev. felsökning på hela systemet, inkl el-ledningar, reglaget, kablar, komplett bränsklesystem inkl. dunk och slag. Vissa andra vill ha motorn lös och tar extra betalt för montering och demontering. Själv gör jag service själv (på en tvåtaktare med förgasarmotor). Men det tog mig nästan 3 timmar igår att montera en 40 hk motor på båten efter vinterförvaring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vator14R 0 Postad 20 April , 2010 Hej igen, jag brukar också försöka göra den enklare servicen själv, t ex oljebyte, byte av tändstift, impeller etc, etc. Denna gång ville jag dock låta verkstan kolla lite närmare på växelhuset, då jag haft problem med att få i framväxeln. För att få ut propelleraxel behövs lite specialverktyg, avdragare och liknande, så i det fallet fick det bli verkstaden. Istället för att montera bort hela motorn så slutade det med att jag skruvade av växelhuset och lämnade in det på verkstan i morse. Det var kanske det smidigaste alternativet i just mitt fall ! Nu återstår att vänta på besked från verkstaden om växelhuset kan fixas, eller om jag måste leta upp ett nytt begagnat. Tips på firmor med stora sortering på begagnade motordelar mottages tacksamt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser