stemor 0 Postad 18 April , 2010 Hej! Kommer, som vissa av er vet, att renovera delar av vår båt till hösten och nästa vår. Frun hade ett önskemål om att ta in lite offerter på att få vissa delar gjorda av någon båtsnickare/finsnickare/go gubbe motsv.. För att inte all fritid skulle försvinna. Troligen kommer jag själv att slipa, betsa och fernissa. Har LITE koll på det, främst pga goda råd från vissa här på MG. MEN, ett annat alt är att riva hela pentrydelen och skåpen mittimot. Alltså allt trä som syns på bilden utom skotten. Och sen bygga upp igen. Tänker mig att jag river och sen lämnar träskivorna som mallar för ursågning av nya. Sen monterar jag igen. Lämnar inredningen inne i skåpen som dom är nu. Dvs byter bara ut skalet. Skotten tänkte jag isåfall klä med ny tunn fanérplyfa. Och lämna in dörren för att fanérpressas, då jag inte kan bygga på tjockleken på den pga passform vid stängning. Självklart blir det lite lister och sånt oxå.. Flyttar kylskåpet från babord rakt över till styrbord, för att ge plats för ugn. Byter då oxå kylskåpet mot ett nytt. Pga dessa ändringa blir det lite förändringar i mallarna men hoppas kunna räkna på det själv innan jag lämnar in skivorna. Även bänkskiva, diskho och blandare blir nytt. Dom svarta skivorna över pentryt kommer jag själv att byta mot vita, trä mellan fönster blir vitt och taket blir vitt med trälister som detaljer.. MINA FRÅGOR: 1. Behöver jag gå till en båtsnickrare känns som sågningen kan göras av vilken firma som helst som har rätt utr, dock vill jag att firman monterar någon typ av list vid synliga sågkanter? 2. Om jag väljer att anlita båtsnickare/finsnickare/go gubbe som gör allt, Kostnad? Vet att ingen kan säga exakt, men någon som har anlitat någon som kan gissa... 10000kr, 50000kr eller 100000kr???? 3. Känns som ett ganska prisvärt sätt att bara byta ut skalet och att bara lämna in för sågning och dom får väl montera någon list på sågytan. Eller är jag ute och cyklar???? Båten finns i stockholmsomr.. Tacksam för svar! /Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
With200 0 Postad 19 April , 2010 Hej Stefan! Är absolut ingen båtbyggare, men har pillar lite grann! Hoppas att du får något tips av någon som anlitat eller känner till någon kille som kan hjälpa dig! Har själv i vinter renoverat en liten båt med relingsbyte och uppfräschning av skrov! Det tar tid, mitt tips till dig och din familj, gör det efter säsongen, sätt inte igång nu, njut av sommaren i år och dra igång i höst! I all välmening! //Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 19 April , 2010 Tog till en snickare för att såga till en pentrybänk med hål för diskhoar förr i världen när jag inte hade verktyg och kunskap. Det fungerade utmärkt då jag bestämde helt själv vilka material som skulle användas. Får du tag i en snickare så här i ROT-avdragstider så se till att han/hon använder för miljön rätt material. Rätt sorts rostfritt i skruvar och trä som är lämpligt. Säkert finns det snickare som är båtfolk som skulle tycka att det var lite kul att göra jobbet. Kan man inte annonsera här eller på någon annan båtsite? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 42 Postad 19 April , 2010 Hej Stefan Jag har gjort om pentrydelen i vår båt och byggde lådor i stället för skåp. Lådfronterna fick jag uppsågade på en byggmarknad, det är svårt att få sånt perfekt med hemmagrejor. Lådfronterna 12mm teakplywood och för att kanta dessa så köpte jag teak kantlist på rulle, det är riktig teak med smältlim på baksidan. Jag smälte fast dessa med ett strykjärn och skar bort överfödet med en skarp tunn kniv och tog sen lite försiktigt med ett fint sandpapper. Det var enkelt och blev riktigt bra. Det finns några olika tjocklekar på kantlisten, jag använde 1mm, det räcker,bredden är 25mm. Köpt på www.palms.se Hälsningar Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stemor 0 Postad 19 April , 2010 Björn: Tack för tips, som jag skriver så drar vi igång efter sommaren.. Henrik: Ett bra tips, har oxå funderat på nått liknande. Idag finns det lådor innanför en av dörrarna, men det är snyggare med riktiga lådfronter. Någon som vågar gissa på kostnad om snickare gör allt? Priset lär ju skilja om det är en båtintresserad vanlig snickare eller en båtsnickare.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
With200 0 Postad 19 April , 2010 Ursäkta Stefan! Måste ha missat de raderna, lycka till, det blir säkert kanon! //Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stemor 0 Postad 19 April , 2010 Hmm.. sprang redan på ett problem Jag behöver: - 1 sidig Mahognyplywood 9 eller 12mm. några skivor. Det nya skalet till skåpen/pentryt - 2 sidig Mahognyplywood 9 eller 12mm för den skivan navstolen är monterad på, då den går att vända för att få mer arbetsyta vid pentryt. - 1 sidig Mahognyplywood 4mm för att fästa på skotten. - MAHOGNYFANÉR att pressa på dörren samt pressa på den bakre soffan. PROBLEMET är att jag tänkte ta svarvad mahongnyplywood då den är 25% av priset mot den skurna. Och jag jag hittar inte svarad mahogny varken som 4mm plywood eller fanér!! Inte heller som 2 sidig plywood. Den 2sidiga tänkte jag att jag kunde lösa genom att pressa fanér (eftersom jag ändå ska göra det på bla dörren) på andra sidan av 1sidig plywood. Men eftersom det inte fanns mahognyfanér så sket sig det! Jag hade tänkte köpa allt på samma ställe för att kunna få så bra matchning på allt.. Hjälp någon?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser