Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
tompen105

Glapp styrning VP V8/290 med servo

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har tidigare skrivit om min servo som är trög på vissa ställen. Ett annat och kanske större problem med styrningen är att den börjar bli riktigt glapp. Ratten glappar ex. mer än från kl.11 till kl.13 innan det rör sig bak i drevet.

Vad jag kunna se verkar glappet ligga i servokolven bak på skölden eller runt där. Där vajern (se den röda tjocka vajern) från ratten går in sitter en hylsa/rör som åker fram och tillbaka vid rattrörelse.

Någon som vet vad det kan vara för fel, och var/hur jag ska börja för att försöka få ordning på det?

Man ser även en del rost på bilden nedan, frågan är vad den beror på och kan innebära?

Se bifogad bild på servoarrangemanget.

Mvh/Tompa

post-10011977-1394236318,0321_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver säkert byta bussningen som sitter i skölden.

Montera bort drevet, lossa styrgaffeln på din bild och ta sedan ner styrhjälmen.

Byt bussningen som sitter där i och montera tillbaka. Du kommer märka stor skillnad och inget glapp..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolven du skriver om är en hydraulventil till servon. Den måste röra sig för att fungera. Rosten kommer från styraxellagringen. Styrgaffeln kan vara väldigt svår att få loss.  Om du ska byta bussningar och tätning, se till att du får den nyare satsen med två bussningar, tätning och distans.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har troligen inget med servon att göra då jag har samma glapp min V8 med 290 DP och jag har ingen servo.

Men jag vet inte riktigt jag heller var jag ska söka felet!?

/Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gjorde samma operation på min förra båt och det gjorde underverk. Lägg ner lite extra tid och gör ordentligt rent och fetta in med vattenfast fett, va speciellt nogrann på styrpinnenes splinnes, det ärjar ordentligt där vilket kan leda till att styrledn tappa greppet om styrpinnen. Detta hände oss en försommar mitt under tilläggning...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ny styrkabel (höljet var sprucket) samt byte av styrbussning i skölden gjorde susen! / Tompen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Nu är det dags för mig att fixa glappet i styrningen på mitt VP290 drev. Vilken bussning är det som ska bytas? Syns den på denna sprängskiss av skölden (se bifogad bild)?

Tacksam för svar!

Vänligen // Mange

post-10002271-1394237058,2204_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är fel bild. Bilden visar en SX-sköld

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...