Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
kallle

Laga liten skada på skrovet hur gör man detta?

Rekommendera Poster

hej har köpt en flipper 575a.. hade missat en liten skada när ja köpte båten... kröp under och tittade så såg ja att det hade skrapat i mot på ett par ställen.. inte så djupt på nått ställe ser man precis väven... hur ska ja göra för att laga detta på ett smidigt sätt? räcker det att pensla på ett par lager expoxy? vad är mest hållbart? nån ny väv borde väll inte behövas? tacksamför svar

post-15918-1394236317,8249_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte att tvätta med Aceton först så det är helt rent innan du lägger på epoxyn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag läste häromdagen att Gelcoaten inte fästar på expoxy? Stämmer det?

Hur går det steg för steg att reperara skador ? Finns det en bra undervisning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är inen överdriven epoxyfantast - men jag använder mycet epoxy ändå.

Under vattenlinjen använder jag epoxy. Det duger egentligen med polyseter, men man får ju epoxybehandlat reparationen i ett moment. Skall man måla över en lagning av polyester med en epoxygrundfärg - och det skall man ju, så skall polyestern härda i 4 eller var det 5 veckor innan man kan måla över med epoxygrundfärg.

Över allt annars använder jag polyseter, speciellt om jag skall laga med gelcoat/topcoat.

Sen kan man alltid hitta specialfall.

Kan denna länken röra till dina begrepp? http://fiber.get.to/

Senast ändrad av toaen | 26 april 2010 | 20:23

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förstår jag ditt inlägg rätt:

1. Under vattenlinjen använder du epoxy (varför egentligen?)

2. Sedan skriver du : Skall man måla över en lagning av polyester med en epoxygrundfärg - och det skall man ju, så skall polyestern härda i 4 eller var det 5 veckor innan man kan måla över med epoxygrundfärg.

Men nu har vi ju lagrad skadan med epoxy, inte med polyester. Kan man grundmåla då direkt med epoxygrundfärg?

3. Om manhar nu målat med epoxygrundfärg, kan man slutmåla med vad som helst? Bottenfärg t.ex.?

Tack på förhand

/Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...