Rookie1 0 Postad 18 April , 2010 Hej, Hade tänkt lägga in teakplywood som durk på vår Wellcraft. Undrar därför om det är någon som vet om man ska lacka den även på undersidan? Jag har också hört att det finns någon form av sand som du kan blanda i lacken när du lackar ovansidan för att inte det ska bli så halt Är det någon som har någon erfarenhet av detta och i så fall vad är det för något? Funderar också på infästningen av plywooden....ska man enbart skruva skivan eller ska man bara limma eller ska man både limma och skruva? Tacksam för svar /Rookie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 18 April , 2010 Jag skulle ha lackat 3-4 varv på baksidan och 9-10 varv på ovansidan, den sanden du söker finns bl.a under namnet halkanix. Skulle också ha använt 2-komponent för bästa hållbarhet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rookie1 0 Postad 20 April , 2010 Hej Westfjord, Tack för tipsen....ett förtydligande bara, menar du att jag ska limma med 2-komp.? //Rookie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 20 April , 2010 Tror han avsåg lacken. Du skall INTE limma, du vill kunna ta bort skivorna och göra rent under regelbundet. Annars börjar det lukta med tiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 20 April , 2010 Exakt som Peter skriver menar jag, på MG kompletterar vi varandra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 536 Postad 20 April , 2010 Jag gjorde förra våren det du nu planerar att göra. Och precis som föreslagits ovan så lackade jag med 2-komp fernissa. Ovansidan tror jag fick 8 lager ett lager med halkanix inblandat och undersidan tror jag fick 3 lager. Kom ihåg att tvätta ytan med speciell förtunning först och lacka första lagren utspädda. Och så är jag även överens med ovanstående skribenter om att det bästa är att skruva. det är naturligtvis en avvägning då man genom att skruva måste göra hål i durken och även om man limmar kan man ta bort skivan men jag välde till slut att skruva ändå. Kändes bäst så. Det kan naturligtvis tyckas vara en himla massa jobb att lacka så många gånger men för mig var det stora jobbet att få den där perfekta passformen. Hade räknat med ca 10 timmar för att få en skiva att passa men det blev närmre 50. Men fint blev det! Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rookie1 0 Postad 20 April , 2010 Har precis varit och hämtat skivorna och ska såga till dem ikväll..... Tack alla för hjälpen /Rookie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rookie1 0 Postad 20 April , 2010 .....föresten.......vad menar du med speciell förtunning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 20 April , 2010 Jag skrev ju att vi kompletterar varandra så bra...han menar den förtunning som är anpassad just till den fernissan/lacken, står på burken eller så vet färghandlaren det, lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 536 Postad 20 April , 2010 Trodde du menade Peter när du pratade om att ni kompletterar varandra men i det här fallet stämmer det även på mig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 20 April , 2010 Väst och Ost måste hålla sams i dessa tider...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 20 April , 2010 Varandra kompletterar MG! - sa Bull Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 20 April , 2010 Undrar om så många yngre vet vilka Bill och Bull är? Undrar Bill förlåt Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 20 April , 2010 Nja, det är väl de som såg Pelle Svanslös som julkalender 1997 som är de yngsta, för böckerna läser man nog inte idag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser