Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
Ringhede

Förarbevis?

Rekommendera Poster

Alltså går det ut på att om man har förarbevis så får man lägre försäkring !?!? Finns massor som har förarbevis men krashar sina båtar ändå. Eller hjälper knappast om båten blir stulen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanken från försäkringsbolagen är väl att ju mer man vet desto mer kan man förebygga skador. Dessutom om man lägger tid och pengar på att lära sig att (teoretiskt) framföra sin båt desto mer omsorg ägnar man åt att förtöja rätt och använda bra lås etc. Men som sagt, det finns många som krashar ändå. Jämför med bilförare, många bilförare krockar visst har jag hört :-) /Christer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst M

Kan säga att jag nu börjat läsa Skepparn och det är skitlätt trots att jag inte har förarbeviset innan. Troligen måste jag ju tenta båda men det är ju skitlätt. ///M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

[ORANGE]SVAR TILL Ringhede... [/ORANGE] Min sambo har Atlantica som försäkrings bolag nu och kollade upp IF föräkring som jag har och då fick han bara betala hälften där. Och IF har rabatt om du har förarbevis...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I örebro kostar det 830 kr helförsäkring/år för en ryds 430 honda 30 hk -00 (4-takt) hos if

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Atlantica suger dock en aning...min förra båt var enligt tillverkaren gjord för 65hk, men Atlantica godkände inte mer än 35hk. PS. Det finns en funktion som heter citera så ser man direkt vilken person du svarar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Fjellström

Som blivande sjökapten har jag sett alldeles för mycket vansinne på sjön. Självbevarelsedriften är alldeles för liten hos den som vistas på sjön. Oavsett om det är en 500 tons ornöfärja som är på väg in till färjeläget i Dalarö, eller en Finlandsfärja på väg ut genom skärgården. Det finns lagstadgat att man skall hålla utkik. Avståndet som ni bedömmer vara gott är i många fall en mardröm för en skeppare/ styrman då ni för dem försvinner under backen. I somras höll det på att sluta illa ett antal gånger. Håll åt sidan i farleden och visa klart och tydligt vad era avsikter är i god tid. Med sunt förnuft kommer man långt, och om man inte besitter det kan en utbildning komplettera kunskaperna. Självbevarelsedrift kommer med födseln naturligt för de flesta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja de va väll en intresant vinkling av kunskap Ringhede Känns lite sent att fylla på här men kan inte hålla fingrarna borta när det kommer till detta ämne. Läste själv förarintyg upptäcte att jag behövde lite mer. Läste då skepparexamen. Läser idag till styrman på högskolan. NU har jag insett att förarintyget bara är en grund till kustskepparen och att alla båtägare bör läsa minst kustskepparen. Med risk för att reta upp folk så är detta mina personliga efarenheter. Idag vet jag hur mycket mer det fans att lära om sjömansskap & navigation mm. (efter skepparexamen) :tant Sjöliv/Sjömansskap är ett livslångt lärande. Så om du TROR dig behärska det du säger beror enbart på att du ännu inte ställts inför de situationer du inte behärskar Sug på den du :roll:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

GPS och navigations kunskaper skall komplettera varandra. GPS är för det lite grövre och finliret gör man på sjökortet. Så har jag fått lära mig. Jag läste precis en artikel om hur stor felavikelse GPS ofta har. Bl.a slog den fel på 3m(!) till flera grynnor och skär. Tre meter är mycket i en trång passage. Vid sådana tillfällen bör sjökort användas. Kan man ta ut svängarna rejält är det nog ok med GPS. Men vad händer om GPS slutar att fungera? I okända vatten blir det som att köra bil utan bromsar. Nu skriver du att du har en mindre båt så du är kanske inte så beroende av något större djup. Men många är och diskussionen har blivit mera generell. Jag har själv varit med om hur min GPS i bilen ballat ut fullständigt och visat fel väg. Om en sådan sak händer på sjön kan det bli otäckt. Du tycker dig ha bra kunskaper och det har du säkert också. Jag tror dock att en förarbeviskurs skulle ge dig många aha känslor. För att inte tala om en ännu större kunskap. Sen kan jag ju tillägga att om du får för dig att hyra en båt på semestern, speciellt i utlandet, kräver de att du visar förarbevis innan du får hyra. Rabatt på försäkringspremien är det inte alla förskäkringsbolag som har. Alandia har det i varje fall inte. Men har du tur så...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har precis startat en förarbeviskurs och känner direkt att detta är mycket viktig grundkunskap som jag känner att båda jag, min familj och min båt behöver. Jag kommer garanterat att gå kustskepparen också även fast jag inte kommer att köra några stora 12X4m skepp. Jag tyker det vore rimligt om alla som kör fritidsbåt hade åtminstone förarbevis, dvs jag är för obligatoriskt körkort på sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Örnvik är på rätt spår, boken kan man alltid få tag i och plugga på. Vi var nog rätt många som gick kursen, bara för papprets skull, innan vi visste. När man sen sätter sig och diskuterar olika situationer med de andra och har en kapen och en lots som kursledare så märker man att det finns många omständigheter som är värt att vädra. Allt är inte självklart... Sen är praktiken naturligtvis ovärderlig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har läst ditt svar när det gäller frågan om hur stort värde en genomgång av en Förarbeviskurs har. Hoppas du inte är den typen av människa som blint litar på alla elektronisk utrustning. Visst är GPS en alldeles utmärkt navigationsmedel. Där du får all information du kan behöva, men vad händer om detta hjälmedel plötsligt inte fungerar? Du har visserligen vanliga sjökort ombord, förutom kanske ett plott. Kan du ta ut en kurs med hjälp av en/ transportör kanske en linjal? Jag har seglat aktivt under 25 år som däcksbefäl och även använt mig av, den tidens GPs. Dessa var visserligen inte så pålitliga som dagens, men jag hade tryggheten att kunna navigera på det gamla sättet. Hoppas du inte är emot att genom en förarintyg kurs, för den ger dig chansen att lära dig även navigeringes grunder. Om du skulle någon gång resa utomlands, och kanske vill hyra en båt på din semester så kräver de flesta båtuthyrare att du har just detta bevis. Alltid något att tänka på! Mvh Göran R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ta ett förarbevis är inte fel. Jag trodde mig veta det mesta som behövdes, men så var inte fallet. Det finns en hel del tips och trix man får lära sig, alla nya lärdomar är ett plus. Med ett förarbevis så får du även hyra dig båt utomlans, vilket kan vara nog så härligt och du får rabbat på de flesta försäkringsbolag. Om inte det är nog så måste jag tala om att det är väldigt trevligt med en kvällskurs när man umgås med människor som delar samma intresse. // Reine

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slå till med både förarbevis och kustskeppare i vinter, lika bra att ta båda!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Howdy boys! Så här tycker jag: Det är med utbildning på sjön som i så mycket annat: ju mer man lär sig, såväl praktiskt som i teorin, desto bättre klarar man sig i nödläge, och desto mer inser man (förhoppningsvis...) att man inte kan. Havet kräver mycket ödmjukhet, planering och stor försiktighet. Fattar inte hur man vågar ge sig ut utan sjökort! har flera gånger (bla under tjänstgöringar i marinen) stött på vilsna båtägare på steniga fjärdar som gett sig ut i blindo eller med en GPS som slocknat. De kommer körandes i 20 knop och undrar glatt var de är. Undra på att försäkringsbolagen kräver höga försäkringspremier...! /Theo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller helt med, många verkar inte ha en aning om att det kan hända saker på sjön som inte händer i bilen. Har också stött på flertalet som glatt undrar var de är och som bara frågar åt vilket håll de ska :-O Dessvärre är det väl med detta som med mycket annat, de som är intresserade och egentligen skaffat sig kunskapen den vägen är de som går kurserna. De som egentligen skulle behöva gå kurserna gör det inte för jag tror inte ens att de har insikten att de behöver lära sig något. Känns ju bra att vi övriga får vara med och betala deras försäkringsskador också :-(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...