memike 0 Postad 18 April , 2010 Undrar om man fyller i en liten flisa med gelcoat spackel eller gelcoatfärg endast eller måste man anvönda bägge? Någon som vet ifall det funkar med biltemas eller rekomenderas något annat märke. Det ska vara vit till en Ryds 478 GT. Hittade en liten flisa som en 50 öring som jag vill fixa till. /Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
df90 14 Postad 18 April , 2010 Går alldeles utmärkt med enbart Gelcoatspackel till så liten skada. Biltema eller något annat fungerar, svårigheten kan vara att få rätt nyans om båten är några år. Det är inte samma vita färg som när båten var ny. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bowman 0 Postad 18 April , 2010 Jag har fått ett hack stort som bara är några mm stort, men djupt, av ett hänglås som legat och slagit. Är det viktigt med att fylla ut med lite gelcoat, eller räcker det med lite sika? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
memike 0 Postad 19 April , 2010 Tackar då ska den fixax till Mätte på skadan och den va ca 7mm bred och ca 8mm lång så inget stort men man vill ju att allt ska vara i bra skick. Antar att det bara är att matta ner ytan lite med fint sandpapper sen bara lägga på spackel och låta det härda. Sen slipa till det lite. ? /micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
df90 14 Postad 19 April , 2010 Helt rätt förfarande glöm bara inte att tvätta rent med lämpligen Aceton. Vill du ha riktigt bra finish så slipa med våtslippapper först lite grövre sedan gå över till allt finare och avsluta med rubbing och sist vax, så kan det bli en nästintill osynlig reparation. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pontus_pf 3 Postad 19 April , 2010 Är det inte topcoat man ska ha? Varför ska man slipa ner ytan innan man spacklar? Är det inte bra att det fäster lite i något? Jag frågar eftersom jag själv också tänke laga ett par småhål och ett kantstött hörn på min HR 465. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
535GT 36 Postad 19 April , 2010 Här kan man läsa om att laga småskador. Senast ändrad av 535GT | 19 april 2010 | 23:14 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 20 April , 2010 Jag köpte en lagningssats från återförsäljaren som var Ryds orginal, med rätt vit färg till min 478. Minns inte exakt, men det var inte dyrt... Drygt 100 kronor. Separat härdare, så den gick att använda 2 somrar i rad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
memike 0 Postad 21 April , 2010 Det lät billigt. Har iofs köpt biltemas gelcoat och härdare nu. Blir till att våtslipa, rubba, vaxa osv för att få en perfekt finish på det hela. /Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pontus_pf 3 Postad 23 April , 2010 Ingen som svarat på om man inte ska ha topcoat istället. Varför skriver ni gelcoat? Kan man ha det i länken nedan? Det står som sagt gelcoatspackel, men läser man texter verkar det vara rätt produkt för att laga märken i båten. http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=61211 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
K_Haddock 45 Postad 23 April , 2010 Jag har badbalja som arbetsbåt i innerskärgården här där jag bor, fiskar mycket, både på djupt och på grunt, och det är där mina skador inträffar - på grunt. Min erfarnhet: undervattenlinjen vid skador; slipa (grovslipa, var inte rädd för att ta bort för mycket) bort allt runt omkring minst 100% större än skadan. Peta med en kniv i kanterna, känns det löst, det lossnar mer, slipa 500% mer runt hela skadan, osv. Fyll i med epoxy, inget annat. gelcoat eller topcoat är för att det ska fint och vackert ut, inget annat. Efter att epoxyn har härdat färdigt kan du slipa ner den så att du får plats med den coat som vill. Om du vill ha den, jag hoppar över den biten. Ovanför vattenlinjen är det inte lika känsligt för båten, mer för ögat. Jag kör alltid epoxy i grunden även där, men använder coat för att det inte ska sticka alltför mycket i mötande båtars ögon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser