Gå till innehåll
måndag 11 november 2024
Hisingen

Råd innan båtköp ang HR-465

Rekommendera Poster

Hej.

Finns ett antal HR-465 på blocket, tycker att den verkar prisvärd men blir lite brydd när man läser att den inte räcker till kvalitetsmässigt och att den beter sig opålitligt i sjön.

Ni som har/har haft denna modell vad är eran uppfattning, vad är negativt resp.positivt. Motoralternativet för min del skulle vara en 60 hk.

Senast ändrad av Hisingen | 18 april 2010 | 16:29

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har ägt en 465:a med Suzuki 60Hk 4T. Kvaliteten upplevde jag inte som ett problem hitta inget som jag va missnöjd över ang tillverkningen. Sjödugligheten är mer än bra har varit på havet och på störsjön när det blåst rejält och inga problem men jämför man med en finlandsfärja så är man ute och cycklar ;) Finns ett fack under sittsen fram och ett bak under sittsen men det i bak kan du räkna bort för bränsle batteri. Så det enda torra facket med lucka blir i fören men där vill man ha tampar å andra prylar så då återstår bara ett ställe och det är i pulpeten men lite krångligt att få in/ut prylarna och ingen lucka att stänga. Överlag va jag nöjd med båten och jag använde den till fiske och bad men har du en stor familj och mycket packning så är det ju klent med stuv utrymmen.

Suzuki 4T 60Hk med propulse propeller = 28Kn Åkte behagligt och billigast vid 22-24Kn

Mvh. Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har två HR 465 på bryggan, båda med 50hk 4-takt. Jag känner båda ägarna, min uppfattning är att kvaliteten är ok men inget finlir. Du får vad du betalar för helt enkelt. Jämför jag med vår förra båt en Yamarin 4730 som är ungefär lika stor så är det milsvidd skillnad i finnish på gelcoat och många andra lösningar. men Yamarin kostar ju en slant mer. Båda är nöjda med sjöegenskaperna men ingen av dem är typen som är ute och kör när det blåser.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för visat intresse, alltid bra och saklig info!!!

Senast ändrad av Hisingen | 19 april 2010 | 18:58

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag har själv haft en höga rodd, fast 435. Det är inte samma finish och kvalite som yamarin eller flipper mf. Man får vad man betalar för så enkelt är det. Jag var inte missnöjd med den men jag var heller inte lyrisk! Det störtsta felet var att gelcoaten var för tunn så efter ett par år började det lyssa igenom gult från glasfibern

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Har kört en och den hade 60hk mercury 4-t. Den var väldigt obehaglig om man inte trimmade ut motorn direkt efter man planat!! Det kändes som om den skulle kantra.... Typ som den skar ner med förskeppet ibland vänster ibland höger. Men vem vet den kanske var felriggad. Annars en trevlig modell tycker jag.

Micore 490 annars. Lite längre, snabbare (32kn med 50hk yamaha 4t)! Den båten kan du köra hur som helst! Inga konstiga sjöegenskaper!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag funderar på att köpa en dynsats till min HR 465. Såg på blocket att det fanns att köpa för 3200kr.

Får man ner den bakre dynan i facket längst bak där man har bensindunkar mm? Vill inte ha dessa framme när jag inte kör, och inte heller släpa i bilen.

När jag ändå frågar, klarar man av att montera kapellet själv? Såg att det fanns för 5900kr...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...