Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
jojosurf

Obligatorisk förarintyg & seglarintyg?

Rekommendera Poster

Behöver lite hjälp med kurser.

Jag håller på att köpa en segelbåt på runt 6-8 meter.

Vad för kurser rekommenderas? Jag har windsurfat i snart 30 år i alla väder och trivs i 15 m/s väder men aldrig seglat en segelbåt på 6-8 meter utan bara roddbåt där man kunde montera mast osv.

Är det obligatorisk att ha seglar-, förarintyg? men jag vill ändå gå på kurser även om det inte är obligatorisk.

Vilken kurs rekommenderar ni och var är det bra?

Jag bor i Stockholm. Tacksam få hjälp.

/Joel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte rekomendera dig var du skall gå kurs någonstans men det är inte obligatoriskt med någon som helst utbildning för att var på sjön, inte än, det har diskutterats mycket men inga beslut är tagna. Dock så tycker jag att förarintyg är det minsta du skall ha då detta ger väldigt mycket av det grundläggande. Har du vindsurfat i 30år så tror jag att du klarar dig bra utan en specifik seglarutbildning, starta dom första etapperna med att lära känna båten bara. Lycka till och välkommen till MG!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gick förarintygskursen hos Medborgarskolan för snart tio år sedan, tyckte den var lite kul och dessutom lärorik. Tror det var tre timmar vid tio tillfällen, kvällstid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag går medborgarskolans kurs just nu. Kul att borsta upp och spetsa till de självlärda kunskaperna eter 25 år på sjön. Och en hel del å fan var det så det funka-upplevelser. Ex hur man använder en transportör på sjökortet. För mig har den bara varit en fönsterskrapa med marint utseende.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi går för tillfället en kurs på medborgarskolan där vi läser för att få ett förarintyg. Kursen är bra och lär ut grunderna på ett enkelt sätt tycker vi. I gruppen är det bara vi som har segelbåt och de flesta andra förbereder sig för att ta sig ut med segelbåt eller motorbåt. Vi seglade för första gången i höstas och tog oss fram med lite tidigare utbildning och massa sunt förnuft men jag måste säga att det är roligare att segla nu när man kan lite mera. Det är lättare att planera våra rutter nu inför sommarseglingen. Om du vill lära dig lite mer än att segla inomskärs och lära dig lite mer än grunderna så kanske kustskepparexamen passar bättre? Det ska även gå att ta intensivkurser hos medborgarskolan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag läste skepparexamen på 1970-talet var väl det det enda alternativet. Läste faktiskt skepparn en gång till i början av 1990-talet för att frächa upp kunskaperna. I dag måste man väl ha läst förarintyg för att börja läsa skepparexamen.

Kan du då dessuom vindsurfa så kan du ju segla. De enda du måste tänka på är att ducka för bommen i stället för att spriga runt masten och så kan du sitta hela tiden, Men det går inte så fort.

Var ute och seglade och var sydost Kristiansand i Norge. Fick ett riktigt skitväder på mig med regn och mycket blåst. Plötsligt får jag se en röd och vit fyr föröver. Kollar i sjökortet, men hittade inge fyr på det stället. När jag tittade upp var fyren borta. Det var en vidsurfare som var ute och seglade. Rätt vad det var kom han flygande några meter akter om min båt. Han vinkade glatt och så var han borta. Hur fort det gick vågar jag inte gissa på, men det gick fort

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tips ni allihopa.  nu vet jag vad jag ska göra.

ps. kul där med fyren som försvann.. haha.  :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur snabbt kan det gå med en vindsurfingbräda?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

över 40

Då kommer det snart behövas högfartsbevis för den filuren

::H::

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...