Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Kimma

Vintern tog min båt!!!

Rekommendera Poster

Hej! Är lätt uppgiven just nu. Min vinterförvaring var inte tillräcklig med den här vinterns fruktansvärda snömängd. Bl.a. har takbjälken knäckts och snön på presseningen har dragit med sig och böjt relingen på ena sidan.

Är oerhört tacksam för bra svar på följande frågor:

  • Finns det hjälp att få från försäkringsbolaget? Vad har ni för erfarenhet?
  • Går det laga plast och glasfiber så det blir bra igen?
  • Kan det gå att bocka tillbaka metallrelingar? Vem kan hjälpa med sånt?
Tar tacksamt emot all hjälp, tips och stöd jag kan få. Känner mig fortfarande lätt chockad. Ska skriva skadeanmälan nu och prata med försäkringsbolaget imorgon.
Mvh. / Kimma

post-10013838-1394236317,3299_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas det ordnar sej för dej. En kompis råkade ut för samma sak. Han fick ingen ersättning. Han hade Svenska sjö...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1: F-bolaget kräver förmodligen att man håller ett öga på den och öser av snön när det börjar bli så mycket att det är risk för skador. Läs igenom dina försäkringsvillkor.

2: Ja. En stor fördel med glasfiber är att det nästan alltid går laga, man får slipa bort skadat material och plasta upp nytt - en skicklig reparatör som får tag i gelcoat i exakt rätt nyans kan göra lagningar som praktiskt taget inte går se.

3: Kan gå, men risk att det är svårt att få snyggt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt. Det gäller att titta till båten ibland. Framför allt en sån här vinter.

Plastjobbet ser inte ut att vara så avancerat. Det borde gå ganska lätta att plasta ihop. Att få gelcoten i samma nyans tror jag dock är svårt på en äldre båt eftersom den gulnar. Bättre då att göra byta på hela bågen tex.

Att bocka tillbaka den där är nog knepigt, men kolla med en mek. verkstad som jobbar med rostfritt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Det verkar ju iaf inte omöjligt att få den iordning igen i så fall.

Jag har tänkt på det angående att det snöat så mycket. Ringde till hamnägaren under vintern om hur det såg ut på uppställningsplatsen, men han sa att inte varit där eftersom man inte kommit fram pga all snö. Det sker ingen plogning där heller. Så jag försökte inte ens ta mig ut själv.

Jag tyckte jag gjorde en mycket bra vinterförvaring både beträffande motor och skydd för snön med ordentlig pressening för att snön skulle kasa av. Men med sådana mängder räckte det visst ej.

Jag har nu kontaktat en duktig kille som jobbar med båtservice, så det ser lite ljusare ut, men han har hur mycket jobb som helst så det kan nog ta tid innan det finns chans att få den färdig för sjösättning.

Det blir nog iaf inga solceller, stereo eller GPS i år.

Tack för stödet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skruva lös pulpiten och sätt fast den i garagegolvet med rejäla expanderbultar.Mät ut så att fästerna hamnar på rätt mått och vinkel inbördes sen värmer du försiktigt med en gassvets och bryter till den igen.det borde gå att få till rätt bra då det inte ser ut att ha blivit några tvära veck på röret.

/rörmokarn



Senast ändrad av guzzlon | 18 april 2010 | 14:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å faan, röret var veckat där fram ändå såg jag.. då blir det lurigare att få till som nytt..Men gör ett försök..Formen får du till, det är frågan om hur vecket reagerar bara...

Lycka till!!

/rörmokarn

 



Senast ändrad av guzzlon | 18 april 2010 | 14:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

prova att hälla sand i rören när du värmer, risken är annars att det bara blir ett nytt väck.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du lagar takbalken så är mitt tips att ta till lite extra kraftig konstruktion för hållbarheten i framtiden. Jag har sett en och annan Albin 25 med knäckt takbalk, så det verkar vara en vek konstruktion redan från början.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tips, ska tänka på att förstärka takbalken om det är möjligt.

Beträffande den böjda metallen, så ja tyvärr är det lite vridet så det kanske inte går att rädda.

Skadeanmälan är inskickad och jag hoppas det finns möjlighet till hjälp från f-bolaget. Har inte en aning om vad det kan tänkas kosta att lämna in hos fackman. Någon som vågar gissa?

I.o.m. att taket brakade in så har den såklart tagit in vatten också. Finns risk för att jag behöver riva ut inredningen i ruffen. Det kanske jag klarar själv men hade inte planerat för det extrajobbet Foten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beträffand vatten i båten så är det väl inte lika prekärt som ett hus som bivit vattenskadat. Om din försäkring inte täcker skadan, så behöver du väl inte riva ur inredningen i brårasket. Låt det torka och se hur det blir, Om du behöver åtgärda kan du lika gärna göra det till hösten. Sommaren är snart här och den är alltför, alltför kort.

Beträffande knäcken på pulpiten. En svetsare skarvade i en bit pullpitrör för mig för några år sen. det blev näst intill perfekt efter slipning och polering. Jag som viste om det kunde ju se var det var skarvat och möjligtvis en yrkesman eller pedant. Övriga sån nog aldrig något.

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att ta torr sand bara.Kan ju ifs. vara svårt att få i sanden också om det inte är centrumhål i fästbrickorna.Och som nån här sa det går att skarva in nya bitar nästan eller helt osynligt.

/rörmokarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I och med att det är svårt att få till rätt färg på gelcoaten så kanske du kan testa med att lägga en rostfri polerad plåt över skarven(bockad efter bågens form), den verkar vara i mitten så det kan nog bli snyggt och så förstärks det i samma veva.

Röret går att valsa tillbaks om du kontaktar en firma med rätt maskiner, är det en knäck på det så byter man lätt ut bara den biten, skarven skall inte synas om du jobbar med kunnigt folk.  Lycka till Mvh/Christian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpsamheten. Nu kan jag nog sova i natt.

Nu känns det inte alls lika tungt som innan. Jag ska nog skita i att renovera ruffen nu, som du säger Tommy, och göra det i höst istället. Försöka göra det bästa av det, göra rent och se till att det torkar. Då kan jag nog hinna få den i skaplig ordning och njuta av båten även denna sommar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag föreslår att du börjar med att staga upp takbågen så den återfår sin rätta form. Ju mer den vill hålla orginalformen när man ska börja jobba med den, desto enklare att få det rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min albin har föregående ägare lagat bågen på. Om jag förstod honom rätt så satt ägaren före honom på den....(idiot)

Han sa att dom lagt armeringjärn i den innan dom plastade, det dom inte gjort bra var att måla hela doghouse med klarvit färg vilket gör att det ser helskumt ut med färgerna......dock är båten ändå rätt sliten i plasten så jag bryr mig inte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag funderade lite till på takbalken, hur man på bästa sätt kan förstärka den. Jag har inte kikat närmare på hur balken ser ut i origial, men antar att den är ihålig underifrån. Man borde i såna fall kunna lägga i en fyrkantsprofil i rostfritt, som man böjer lite svagt till rätt bågform. Finns säkert en passande billig bit i skrotens hög för rostritt. Om man sen fyller ut överblivet utrymme och plastar igen balkens undersida så borde det bli väldigt hållbart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du pratat med försäkringsbolaget? En kompis till mig hade sin båt på en båtgård och taket rasade in på hans båtskjul. Snön från grannens båtskjul rasade vid töväder ner på hans skjul så att taket rasade in. Ganska stora skador på hans båt. Försäkringsbolaget tog skadan efter en del trassel. Han hade gjort allt som stod i hans makt för att skydda sin egendom. Har man inte sett till sin båt är det kanske svårt att få någon ersättning. Kan vara värt att slå dom en signal...man vet ju aldrig förrän man har frågat.



Senast ändrad av gerjoh | 19 april 2010 | 20:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag är i kontakt med f-bolaget. De har inte kollat igenom mitt ärende än när jag kontaktade dem i eftermiddags. Jag tycker ju jag gjort det jag kunnat. Jag har inte kunnat tagit mig ut pga all snö eftersom vägen inte plogas. Jag kontaktade hamnchefen i vintras men inte ens han hade kunnat ta sig ut vad jag förstod det som. Så jag försökte inte ens.

Det är en Albin 21 jag har. Jag gissar att de inte är så vanliga slutade tillverkas -73 och det gjordes ca 200 exemplar. Har inte sett mycket av dem på blocket.

Jag är helnöjd med min båt och önskar ingen annan. Vill bara att den är hel och går att använda. Förmodligen får jag ingen ersättning, men hoppas f-bolaget kan göra nått.

Just nu funderar jag på varför jag tog en fet försäkring på 1.200:- om året när jag kunde få en för 300:-. Ansåg att den skulle vara bättre. När det väl händer något så finns det alltid en klausul som gör att det inte gäller. Självklart har de sina regler, men det är svårt att inte bli bitter.

Som sagt, får se vad de säger när de lämnar besked.

Tack för alla meddelanden och visat intresse!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrattande

Offer och skador vore måttliga. Skämt åsido det kunde vara värre.
Det går ju alltid att fixa för pengar.

Plasta är inte så svårt om man är noga med förarbetet och plastningen.

Det bästa är nog att plasta ihop det och samtidigt förstärka något så att den håller att sitta på.
Jag tänker inte gå igenom alla moment, det finns säkert att läsa på andra ställen.
Ett tips kan vara att spendera några timmar som lärling med en erfaren plastare.

Men här kommer några tips att tänka på:

Skapa en mall som stagar bågen i ursprunglig form. Ju bättre passform ju enklare blir det sen.

Ett sätt kan vara att såga till en kurva på en 2''*8'' och sedan skruva den med skruv rakt igenom bågen från ovansidan.
Några extra hål gör inget om man sen skall plasta.
Staga gärna upp den med ett kryssså att det blir bustarkt att jobba med.
Ev även ett stag i längsled.

Plasta sedan ovanpå, ta bort balken och plasta undersidan.
Om det behövs kan man passa på att förstärka underifrån med lite trä, divinycell eller liknande.

Lägg sedan på topcote direkt på plasten.
Strunta i sista finischen, den tar evigheter och ger så lite extra.

Man måste slipa bort ALL gelcote för att plasten skall få fäste.
Allt skall var supertorrt och super rent (jag skulle använt ca 1/2 liter acetontill rengöringen).
Borra/slipa bort ALL silicon grundligt.

Det är bra att ha några dagar i rad på sig med bra väder.
Plastmoment mår bra av att utföras typ var 5 timma.

 

Lycka till!

Peter

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...