paxmax 0 Postad 18 April , 2010 När jag köte min båt låg masten stadigt upppallad på däck och stack ut ca 1 m både för och akteröver. I köpet ingick NOA-ställning och pressening. Varför inte bara lägga pressening över masten och slippa skruva och klydda med NOA-ställningen. Sliter det på masten eller finns det någon annan anledning till att det inte görs? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 18 April , 2010 Tror inte masten skulle må så bra av den tyngd som blir av snön. Sen givetvis som du skriver att det sliter på masten.. när pressen ligger och gnider. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vilse 12 Postad 18 April , 2010 Det är ju bra att det finns flera stöd längsmed båten som håller upp pressen och finns det ställningar som sticker ut så att ventilationen blir optimal. Vad ligger masten på? Kommer den inte ganska långt? Bra med lite vassare vinkel så att snön glider av och att det att ta sig in i båten om man har vårpyssel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
paxmax 0 Postad 18 April , 2010 Snötrycket måste vara försumbart med tanke på de laster masten är beräknad för. Dessutom med en 3 stödpunkter är det max 4 m fri långd, samt att lutningen gör att ev. snö kasar av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vilse 12 Postad 18 April , 2010 Kanske hade tidigare ägare en NOA för att man inte fick ha utstickade master på sitt varv, aller att det fanns ett mastskjul, eller att han ansåg masten var tung, eller att han ville samla ihop samtliga delar så att du lättare skulle överblicka. Har man en liten 20fotare kan man ju göra så, men själv tyckte jag det var smidigare med en enkel träkonstruktion som jag kunde ta upp och ner själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 20 April , 2010 Främsta anledningen är nog att pressenningen kommer att röra sig i varje storm och repa masten. Borsett från fula repor så förstörs även eloxeringen som är till för att skydda masten mot väder och vind och exponerad aluminium kommer att börja korrodera. Titta på båtklubben så ser du att nästan ingen använder masten som ställning även om det vore praktiskt... Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
paxmax 0 Postad 20 April , 2010 Jo, i princip alla upplagda båtar har ställningar av olika typer. Tanken om att presseningen sliter på eloxeringen och gör den ful är rimlig. Det fula kvarstår men det bildas väl ny eloxering väldigt snabbt på aluminium. Kan det vara så att seglare är ett väldigt konservativt släkte och att det är en kvarleva från den tiden då man hade trämast. Denne ville man säkert inte belasta i onödan då risken att den skulle slå sig var överhängnand och att segla med krokig mast måste väl ha jämställts med att vara snedseglare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 20 April , 2010 Är inte alla seglare sneseglare..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
naffatS 3 Postad 20 April , 2010 Vad beträffar risken för att eloxeringen skulle nötas så kan det enkelt förhindras t.ex genom att köpa en japanpress ( 1,60 x 1,85m) på Biltema för 14:90 och klippa sex 25 cm breda remsor (= 11m) som du tejpar fast på masten innan du lägger på pressen. Fast, jag tycker förstås att det borde vara ett bök och stök att kånka upp masten på båten efter uppallningen. NOA-ställningen borde väl kunna skruvas ihop på någon timme. Staffan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
paxmax 0 Postad 21 April , 2010 Inget bök och stök, tvärtom. Lyfter av masten och lägger den på båten med en plastback i fören och en i aktern. På rufftaket lägger jag en större fendert och fäster masten med spännband i för och akter. Går för motor till upptagningsplatsen där jag lyfter upp paketet och placerar båten på min vagn. Packat och klart, bara att köra iväg till uppställningsplatsen. I princip är det bara att lägga en pressening över och fästa så är det klart. Men visst, båt och mast måste skyddas mot slitage från täckningen. Varför under dessa förutsättningar klydda med NOA-ställning och mast. När jag kollade på marinan så såg jag bara en båt av säkert 600 som använde masten, övriga hade ställningar av olika sorter. Det blir kanske en NOA-ställning till salu i höst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 21 April , 2010 Frågan är ju också om man vill ha kanske flera ton snö direkt på båten eller om man vill att ställningen ska ta upp den tyngd som blir.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziox916 0 Postad 22 April , 2010 Denna, våran första vinter, har vi haft vår mast på båten på en enkelt men mycket välfungerad ställning av trä, vilket har fungerat jättebra! Detta mycket beroende på att ställningens höjd gjort det möjligt att krypa in och ut ur båten. Däremot är det svårt att göra rent masten överallt och runtom samt att båten blir smutsig, så när vi ska sjösätta henne får vi oxå lägga upp masten på pallar och tvätta den för att senare masta på. Masten kommer nog därför att få ligga med alla de andras nästa vinter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser