Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
pol70

Funderar på båtköp

Rekommendera Poster

Hej!

jag har länge funderat på att köpa en motorbåt.

Men jag vet inte riktigt vad man ska välja, för att vi är en stor familj på 8pers.

Det skall va en båt för dagsturer och camping.

Är det någon som har några råd och tips på hur man ska tänka är jag väldigt tacksam.

Med Vänliga Hälsningar

pol70

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att du ska hyra en båt som passar er familj. Då först märker du vilka behov er familj har, och kan enklare göra ett val. Er budget är ju för era önskemål låg. Ha med detta i beaktande att en båt för ca65´ för 8pers inte blir någon toppmodernt fartmonster. Kolla på äldre snipor.

/Zinderella

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att du bör överväga budgeten. För de pengarna och de utrymmesbehoven får du nog bara ett renoveringsobjekt i den storleksklassen du behöver, även om du satsar på snipa. Och jag gissar att du är ute efter en hyggligt problemfri båt.

1. Utgå från att några får tälta i land vid övernattning.

2. Snipa är rätt tänkt. Då får du mer för pengarna och lägre driftkostnad framförallt på bränslesidan men även billigare och enklare maskinunderhåll. Du betalar istället i färdtid, som blir betydligt längre, men också trivsammare och säkrare om du står ut med att det gungar ordentligt.

3. Dubbla budgeten, minst.

Med de förutsättningarna kan en Albin 25 vara inom räckhåll.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett alternativ kan ju vara en segelbåt, det finns många äldre segelbåtar i denna prisklass. Nackdelen är att såna går långsammmare, man måste lära sig segla samt det blir en del underhållsarbete.

Vinsten är att du slipper en gammal motor med all tänkbar strul och problem, för för detta pris får du ingen nyare motor, samt at seglebåtar går så tyst....

[PS, jag vet att jag inte svarade rakt på din fråga, men jag tyckter ändå att det är et alternativ värt att överväga]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...