Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
Pettter

Propeller driver inte.

Rekommendera Poster

Vår gamla utombordare Johnson 40hk från 80 talet slutade i höstas ta oss ut på sjön. Det började med lätta vibrationer som om prop. var skadad. Vilket den ej är. Gången därpå kraftigare vibrationer och båten gick max 1-2 knop. Motorn låter och varvar hur bra som helst. Nåväl, eftersom det var sent i höstas togs båten upp och problemet är nu åter aktuellt. Som novis på motorer har jag frågat omgivningen om trolig orsak. Svaren jag fått är, växellådan, brytpinnen, impellern  till köp en ny.  Tacksam för lite synpunkter på orsak.... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svaren jag fått är, växellådan, brytpinnen, impellern  till köp en ny.

Inte impellern, men kanske drivaxeln om du inte får kylvatten.

Har du brytpinne, annars kan det vara propellernavet som slirar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pga egen erfarenhet skulle jag gissa att propellern har ett gummilager kring axelhylsan eller vad det kallas, och att detta gummilager har gått sönder. Då kan effekten bli att propellern släpper greppet om axeln vid gaspådrag, men fortfarande greppar om axeln och driver båten vid låg gas. Testa att vrida propellern bakåt med handkraft med växel i. Om du får runt propellern utan att motorn följer med så kan det vara det som är felet. I såna fall känner du också hur gummit i propellern håller emot men ändå är löst, eller hur jag ska säga. Ett mjukt variabelt motstånd, s a s.  Kikar du in i propellern så kan det hända att du t o m ser hur det ser trasigt ut. Jag känner inte till om detta går att reparera eller om man helt enkelt får byta propeller. Byta var vad jag gjorde iaf.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Byt propellernavet i propellern om den slirar det går bra o göra detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...